.jpg - چند بار در هفته برنج بخوریم؟

چند بار در هفته برنج بخوریم؟

مشهد برنجمشهد برنج
3,047 بازدید
مصرف برنج در طول هفته

چند بار در هفته برنج بخوریم؟

یکی از غلات پر مصرفی که مردم جهان مصرف می‌کنند، برنج است. برنج در کنار خواص فراوانی که دارد و یک تغذیه مقوی و سالم است، مصرف بیش از اندازه آن نیز مضراتی دارد. برنج سفید سرشار از کربوهیدرات است و چربی و پروتئین کمی دارد. در واقع برنج سفید به‌عنوان یک کربوهیدرات تصفیه شده در نظر گرفته می‌شود که شاخص گلیسمی بالایی دارد. این موضوع به این معنا است که پس از خوردن برنج، به‌سرعت قند خونتان افزایش پیدا می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی موضوع مصرف برنج در طول هفته می‌پردازیم.

مصرف برنج در ایران و جهان

عمده برنج در شمال کشورمان تولید می‌شود. به این خاطر که سوغات شمال برنج است، کاملاً طبیعی است که مردم شمال از سایر نقاط کشور بیشتر برنج می‌خورند. تا چند سال قبل مردم شمال بیشترین مصرف برنج در طول هفته و تمام وعده‌های غذایی‌شان برنج بود.

حتی تا جایی که گاهی مردم شمال برنج را برای صبحانه هم می‌خوردند. اما در طی سال‌های اخیر این مسئله کمتر شده و مردم به‌خاطر سلامتی خود، کمتر از قبل برنج می‌خورند. در سال‌های گذشته، مصرف برنج در ایران طرف‌داران بسیاری داشت و اکثر مردم نگران بیماری‌های مختلف و چاقی خود نبودند.

در کشورهای آسیایی هم منبع مهمی که برای تأمین کربوهیدرات به شمار می‌رود و جزء غذاهای اصلی آنان محسوب می‌شود، برنج است. در کشورهای چین و ژاپن و کره، مصرف برنج در طول هفته در حدود ۲۰ بار ممکن است به‌عنوان غذا استفاده شود. حتی ممکن است در طول یک روز، آن‌ها ۶ بار برنج را البته در حجم کم‌مصرف کنند. بااین‌حال، درصد خیلی کمی از مردم این کشورها دارای  بیماری‌های ناشی از اضافه‌وزن و یا چاقی مفرط هستند.

چند بار در هفته برنج بخوریم تا چاق نشویم؟

در مورد مصرف برنج در طول هفته و ارتباط آن با چاقی افراد باید بگوییم که در حالت کلی میان خوردن برنج با چاق شدن افراد رابطه خاصی وجود ندارد و مطالعاتی که در این زمینه صورت‌گرفته نتایج متضادی را در پی داشته است. درواقع این یک باور غلطی است که در بین مردم به‌اشتباه رایج شده است. به این خاطر که برنج سفید نمی‌تواند به طور مستقیم باعث چاقی شود و به‌تنهایی چربی ندارد.

یکی از دلایلی که مردم کشور ما با مصرف برنج در طول هفته چاق می‌شوند، اما در کشورهای آسیایی مثل کره و چین، مردمشان حتی با مصرف بیش از حد برنج، چاق نمی‌شوند، این است که در فرهنگ آشپزی ایرانی‌ها رسم است تا برنج را با مقدار زیادی کره و یا روغن مصرف کنند.

2 - چند بار در هفته برنج بخوریم؟

در فرهنگ ما ایرانی‌ها، پس از پخت برنج، آن را با روغن و یا کره چرب می‌کنیم و نمی‌توانیم برنج را خشک بخوریم. در نتیجه این مسئله باعث افزایش کالری برنج می‌شود درحالی‌که برنج در حالت عادی کالری بالایی ندارد؛ بنابراین برخلاف باور عموم مردم، از لحاظ علمی هیچ ارتباط مستقیمی بین حذف برنج و چاقی وجود ندارد و میزان جذب کربوهیدرات‌ها و کالری‌ها در بدن افراد هم متفاوت است و نمی‌توان گفت یک قانون کلی در این زمینه برای تمام همه افراد درست است.

برای مطالعه مقاله «بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده» کلیک کنید.

اما به‌طورکلی، گنجاندن 2 الی 3 وعده برای مصرف برنج در طول هفته مناسب است. علاوه بر این، باید بگوییم که مصرف برنج اگر بیش از اندازه باشد، مضراتی دارد و باید به این نکته توجه بسیاری داشته باشید. در ادامه چند مورد از این مضرات را بیان می‌کنیم.

مضرات مصرف بیش از حد برنج

  • مصرف بیش از اندازه برنج، موجب خطر ابتلا به فشارخون و چربی خون می‌شود. افرادی که در برنامه غذایی خود برنج فراوانی مصرف می‌کنند و بیشتر برنج سفید نیز می‌خورند، تری گلیسیرید و فشارخون بالایی نسبت به سایر افراد دارند.
  • یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از حد برنج خطر ابتلا به دیابت است. طبق تحقیق و پژوهشی که در سال 2010 صورت گرفت، این تحقیق نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با جایگزین‌کردن برنج قهوه‌ای به‌جای برنج سفید کاهش می‌یابد. به‌این‌علت که برنج قهوه‌ای به‌اندازه برنج سفید نمی‌تواند قند خون را بالا ببرد. محققان دریافتند خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو مخصوصاً در جوامع آسیایی شود.
  • در دوران بارداری، مصرف برنج در طول هفته نباید بیش از اندازه باشد. در دوران بارداری خانم‌ها باید مراقب رژیم غذایی خود باشند. به این خاطر که باعث ابتلای خانم باردار به دیابت بارداری می‌شود. علت آن هم این است که برنج سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی است.

خرید برنج

برای خرید اینترنتی برنج و سایر محصولات توجه داشته باشید که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد. برای خرید انواع برنج می‌توانید فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب نمایید. این فروشگاه بهترین و باکیفیت‌ترین برنج‌ها را با قیمتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند تا خرید خوبی را تجربه کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی موضوع مصرف برنج در طول هفته پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، به‌طورکلی، گنجاندن مصرف 2 الی 3 وعده برنج در طول هفته مناسب است. علاوه بر این، گفتیم که مصرف بیش از حد برنج، مضراتی دارد که در این مقاله چند مورد از این مضرات را بررسی نمودیم. اگر می‌خواهید، بدنتان از سلامت خوبی برخوردار باشد، نکاتی که در این مقاله عنوان و بررسی کردیم را رعایت کنید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت