مصرف برنج در ماه رمضان

مشهد برنجمشهد برنج
1,173 بازدید
مصرف برنج

پرمصرف‌ترین ماده غذایی در سبد هر خانوار ایرانی، انواع برنج است. علاوه بر خاصیت و مزایای برنج، تنوع در انواع غذاهایی که با برنج می‌توان درست کرد؛ زیاد است. بسته به نوع برنج می‌توان در انواع دسرها که در ماه رمضان طرف‌دار زیادی دارد، از آن استفاده کرد. مصرف برنج در ماه رمضان به‌خصوص در وعده سحری فوایدی خوبی دارد. فیبر موجود در دانه‌های برنج کمک می‌کند تا فرد روزه‌دار تایم بیشتری از روز احساس سیری کند و گرسنه نشود. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی و خارجی، به بررسی میزان مصرف برنج در ماه رمضان می‌پردازیم.

مصرف برنج

مصرف برنج در ایران

عطر و بوی برنج‌های ایرانی و طعم بی‌نظیر آن‌ها باعث شده که مصرف برنج در ایران نسبت به یک‌سری از کشورها بالا باشد. باتوجه‌به اینکه کشت برنج در مناطق مختلف ایران به‌خصوص شمال زیاد است؛ بعد از گندم بیشترین مقدار سطح زیر کشت را دارد. طبق گزارش‌ها و آمارها 80 درصد مردم ایران به‌صورت روزانه برنج مصرف می‌کنند که میانگین سرانه مصرف برنج در ایران برای هر فرد سالانه 40 کیلوگرم است. ناگفته نماند که مصرف برنج در ماه رمضان در خانواده‌های ایرانی با دیگر ماه‌های سال خیلی تفاوتی نمی‌کند و مصرف برنج در وعده سحری روزه‌داران قرار دارد.

مزایای استفاده از برنج در ماه رمضان

روزه‌گرفتن در ماه رمضان فواید زیادی دارد و در بدن سم‌زدایی، کاهش قند خون و تجزیه چربی اتفاق می‌افتد؛ اما نکته مهم این است که باید یک رژیم غذایی درست داشته باشید. مصرف برنج در ماه رمضان مزایای خوبی دارد که شامل موارد زیر است:

  • به دلیل داشتن کربوهیدرات میزان انرژی لازم بدن را در طول روز تأمین می‌کند.
  • استفاده از برنج در وعده سحری به دلیل داشتن فیبر گرسنگی را به تأخیر می‌اندازد.
  • مصرف برنج در ماه رمضان به دلیل داشتن ویتامین B1 علاوه بر رفع کم‌اشتهایی به ترمیم سیستم عصبی کمک می‌کند.
  • برنج به دلیل هضم آسان از ترش‌کردن و سنگین‌شدن معده جلوگیری می‌کند.
  • دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که علاوه بر تأثیر مثبت بر روی پوست، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد.

باتوجه‌به مزایای خوب برنج و اینکه مردم ایران بیشتر از انواع برنج ایرانی استفاده می‌کنند؛ مصرف آن در ماه رمضان مشکلی ندارد و از مصرف بی‌رویه باید جلوگیری شود.

مصرف برنج

میزان مصرف برنج در ماه رمضان

به طور دقیق مشخص‌کردن میزان مصرف برنج در ماه رمضان آسان نیست. روزه‌داران می‌توانند در وعده سحری همراه با خورشت یا پلو مخلوط برنج مصرف کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه و رعایت شود، مصرف کم‌روغن است. پیشنهاد ما به شما این است که در ماه رمضان برنج را با مواد غذایی دیگر مخلوط و سپس طبخ کنید. بسته به نوع ذائقه خود می‌توانید غذاهای مفید با برنج در وعده‌های سحری و افطاری درست کنید. پلو مخلوط و پلو ساده همراه با خورشت برای وعده سحری گزینه‌های مناسبی هستند. در وعده افطار بهتر است که از غذاهای سبک طبخ شده با برنج استفاده شود که این غذاها عبارت‌اند از:

  • فرنی: به‌عنوان یک دسر در ماه رمضان طبخ می‌شود. اگر میزان شیرینی آن کم باشد گزینه مناسبی برای استفاده در وعده افطار است. برای درست‌کردن فرنی از آرد برنج، دارچین، گلاب و شیر استفاده می‌شود.
  • شله‌زرد: یکی از دسرهای شیرین ماه رمضان شله‌زرد است که از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند و حالت اسیدی معده را بهبود می‌دهد.
  • شیربرنج: در وعده افطار مصرف شیربرنج طرف‌داران زیادی دارد و بسته به ذائقه می‌توان آن را بانمک یا شکر طبخ کرد. از پوکی‌استخوان جلوگیری و به رفع خستگی کمک می‌کند.

غذاهای دیگری که با مصرف برنج در ماه رمضان می‌توان طبخ کرد و برای استفاده در وعده افطار سبک هستند کوفته‌تبریزی، عدس‌پلو و ته‌چین است. نکته مهمی که وجود دارد، اگر برنج مصرفی شما برنج قهوه‌ای یا برنج سبوس دار باشد؛ نسبت به برنج سفید خواص بیشتری دارد و به بهبود سلامت کل بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای مطالعه مقاله « پنج غذای بین‌المللی با برنج » کلیک کنید.

نکات مهم مصرف برنج در وعده‌های سحری و افطار ماه رمضان

خوشمزه بودن برنج و ترکیب‌شدن آن با دیگر مواد غذایی باعث شده است که پایه ثابت سفره‌های ما باشد. در ماه رمضان برای طبخ برنج لازم است نکاتی را رعایت کنید که عبارت‌اند از:

  • در کنار مصرف برنج حتماً از سالاد و سبزیجات استفاده کنید.
  • مصرف نمک را در طبخ غذاها و برنج کم کنید تا در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید.
  • در میزان مصرف برنج زیاده‌روی نکنید از روغن کمتری در طبخ آن استفاده کنید.

مصرف برنج در هفته

در حالت کلی نمی‌توانیم میزان مشخصی را برای مصرف برنج در هفته تعیین کنیم. برنج باتوجه‌به خواص و مزایایی که دارد به‌تنهایی تأثیر مستقیمی در چاق شدن افراد ندارد. در اصل میزان مصرف روغن همراه با برنج است که باعث افزایش وزن و چاقی در افراد می‌شود که با کنترل میزان مصرف آن می‌توانید این مشکل را بر طرف کنید. در حالت کلی مصرف برنج در هفته بین 2 تا 3 وعده ایده‌آل و مناسب است.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با چگونگی مصرف برنج در ماه رمضان و مزایای آن آشنا کردیم. هرچقدر کیفیت برنج مصرفی بهتر باشد خواص و فواید آن بیشتر است. برای خرید برنج باکیفیت و قیمت خوب پیشنهاد می‌کنیم از مشهد برنج خرید کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌ ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی باکیفیت عالی و قیمت مناسب است.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت