بهترین روش طرز پخت برنج پاکستانی برای مجالس و مهمانی‌ها

مشهد برنجمشهد برنج
7,464 بازدید
طرز پخت برنج پاکستانی

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های برنج در جهان، کشور پاکستان است. یکی از فراوان‌ترین انواع برنج‌های موجود در جهان، برنج پاکستانی است که تقریباً به سراسر دنیا نیز صادر می‌شود. درواقع برنج پاکستانی به‌خاطر طعم و عطر بی‌نظیری که دارد بسیار محبوب است. کشت این نوع برنج به خاک ویژه‌ و آب‌وهوای خاصی نیاز دارد که همین موضوع  باعث شده تا فقط در مناطق خاصی کاشت آن امکان‌پذیر باشد. در ادامه مقاله طرز پخت برنج پاکستانی را توضیح و شرح می‌دهیم.

برای مطالعه مقاله “برنج تراریخته” کلیک کنید.

ظاهر برنج پاکستانی دانه بلند و نازک است و از عطر بسیاری نیز برخوردار است. مدت‌زمان کمتری برای پخت این نوع برنج صرف می‌شود و همچنین از میزان آمیلاز پایینی برخوردار است. برنج وارداتی پاکستان به کشورمان از نوع باسماتی است. بعد از هند یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده‌ برنج باسماتی، پاکستان است که این نوع برنج به کیفیت بسیار عالی آن و همچنین عطروطعم بی‌نظیرش معروف است.

روش‌های پخت برنج پاکستانی

به طور معمول طرز پخت برنج پاکستانی به دو شیوه صورت می‌گیرد. یکی به‌صورت آبکش کردن و دیگری به‌صورت کته و یا دمی کردن برنج. در ادامه این دو شیوه از شیوه‌های اصلی پخت برنج پاکستانی را توضیح می‌دهیم:

آبکش کردن برنج پاکستانی

روش اول طرز پخت برنج پاکستانی آبکش کردن برنج پاکستانی است. شیوه پخت این نوع برنج نیز به این صورت است که قبل از اینکه برنج را طبخ کنید، آن را حدود یک ساعت داخل آب‌نمک بخیسانید. سپس قابلمه‌ای که می‌خواهید درون آن برنج را پخت کنید بردارید و درون آن آب بریزید و بگذارید تا به نقطه جوش برسد. بعد از آن آب برنجی را که در آب‌نمک خیسانده بودید، خالی کنید و آن را بشویید و بعد برنج‌ها را داخل قابلمه بریزید.

اگر می خواهید که برنج تان بعد از پخت، کاملا سفید و شفاف شود، داخل قابلمه به برنج مقداری آب نارنج و یا آبلیمو اضافه کنید. علاوه بر این برای قد کشیدن برنج باید زمانی که برنج در حال جوش خوردن است، به اندازه یک لیوان آب خنک داخل قابلمه بریزید. سپس در این مرحله از پخت برنج پاکستانی، برنج را آبکش کنید و بعد از آبکش کردن داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم شعله گاز دم بکشد.

دمی و یا کته کردن برنج پاکستانی

روش دوم طرز پخت برنج پاکستانی دمی و یا کته کردن برنج پاکستانی است. در این روش از پخت این نوع برنج، پس از اینکه برنج را در آب و نمک به مدت یک ساعت خیساندید، برنج‌ها را می‌شویید و درون آب به جوش آمده قابلمه می‌ریزید. توجه داشته باشید که باید آب کمتری را در این شیوه از پخت، درون قابلمه بریزید تا برنج شما شفته نشود. در این شیوه می‌گذارید تا آب برنج تمام شود و آب آن را دور نمی‌ریزید، بلکه برنج با آب درون قابلمه پخته می‌شود.

قطعاً اگر برنج پاکستانی را به روش کته کردن طبخ کنید، علاوه بر این که ارزش غذایی و املاح و ویتامین‌های این برنج حفظ می‌گردد، طعم نهایی برنجی که با این روش پخت می‌کنید نیز، بسیار بهتر خواهد بود. دور ریختن آب برنج و آبکش کردن برنج، باعث ازدست‌رفتن حجم بالایی از مواد مغذی برنج خواهد شد.

برنج پاکستانی

طرز پخت برنج مجلسی پاکستانی

مواد لازم برای تهیه برنج مجلسی پاکستانی شامل:

  • برنج 1 پیمانه
  • هویج 4 تا 5 عدد
  • گل‌کلم 150 گرم
  • سیر 2 حبه
  • پیاز 2 عدد
  • هل 4 تا 5 عدد
  • پودر دارچین، فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، روغن به مقدار لازم

مرحله اول روش صحیح پخت برنج مجلسی پاکستانی

در ادامه مقاله طرز پخت برنج مجلسی پاکستانی را شرح می‌دهیم:

  • در مرحله اول طرز پخت برنج پاکستانی مجلسی ابتدا برنج را بشویید و بگذارید تا به مدت 2 الی 3 ساعت بانمک و آب در ظرفی، خیس بخورد.
  • سپس مقداری روغن درون ماهیتابه بریزید و سیر را همراه با پیاز پوست بگیرید و آن را بشویید و بعد از اینکه خرد کردید، به روغن اضافه کنید تا کاملاً طلایی شوند.
  • هویج‌ها را خرد کنید و سپس به سیر و پیاز داغ اضافه کنید. پس از اینکه هویج ها کمی نرم شدند، در ادامه باید نخود فرنگی و گل کلم را که از قبل با مقداری آب نیم پز کردید، به بقیه مواد اضافه کنید.
  • همه مواد را با هم خوب تفت دهید. در ادامه دانه‌های هل را به‌خوبی به‌وسیله گوشت‌کوب بکوبید.
  • در این مرحله از پخت برنج مجلسی ادویه‌ها یعنی، زردچوبه و دانه‌های آسیاب شده هل، فلفل سیاه و پودر دارچین را هم اضافه کنید و به‌خوبی همه مواد را هم بزنید تا ادویه‌ها با همه مواد ترکیب شوند و در مرحله آخر هم شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم روش صحیح پخت برنج مجلسی پاکستانی

  • پس از اینکه مراحل اول را انجام دادید، در ادامه پخت برنج، به مقدار لازم درون یک قابلمه آب می‌ریزید و قابلمه را روی شعله گاز می‌گذارید تا به نقطه‌جوش برسد.
  • زمانی که آب جوش آمد، برنج را به آب جوش اضافه می‌کنیم و سپس بعد از اینکه برنج نرم شد، آن را آبکش کنید.
  • برای ته‌دیگ نیز، ته قابلمه را مقداری روغن بریزید و سیب‌زمینی و یا نان لواش بگذارید تا ته چینی خوشمزه داشته باشید.
  • سپس در این مرحله از طرز پخت برنج پاکستانی مجلسی یک‌لایه از موادی را که آماده کردید با یک‌لایه از برنج را به ترتیب روی‌هم بریزید. این کار را هم تا جایی که مواد شما تمام بشود، ادامه دهید. در آخر هم مقداری آب جوش و روغن مخلوط کنید و روی پلو پاکستانی بریزید و بگذارید تا برنج دم بکشد.
  • تقریباً حدود 25 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا برنجتان آماده شود.
  • می‌توانید برنج خود را با سبزی و انواع ترشی میل کنید.

معرفی چند نوع از برنج‌های پاکستانی

در ادامه مقاله چند نوع از برنج‌های پاکستانی باکیفیت را بررسی می‌کنیم:

1- برنج پاکستانی خوشپخت

یکی از برنج‌های باکیفیت پاکستانی، برنج خوشپخت پاکستانی است. این نوع برنج پاکستانی یکی از مرغوب‌ترین برنج‌های موجود در جهان است. به‌این‌علت که برنج خوشپخت پاکستانی قدرت قد کشیدن بالایی دارد، می‌توانید از آن در مهمانی‌های مختلف استفاده کنید. از دیگر خصوصیات خوب این نوع برنج، به عطر بی‌نظیر آن باید اشاره کنیم و همچنین ظاهر یک‌دستی که این نوع برنج دارد. علاوه بر این دانه‌های این نوع برنج یک اندازه و بدون شکستگی هستند.

2- برنج پاکستانی نفیس

یکی دیگر از انواع برنج‌های پاکستانی، برنج پاکستانی نفیس است. این نوع برنج، از لحاظ ظاهری به برنج هندی بسیار شبیه است و دلیل آن هم به‌این‌علت است که دانه‌های برنج بلند است اما از جهت طعم و پخت آن و همچنین کیفیت، به برنج‌های ایرانی شبیه است و باید این نوع برنج پاکستانی، حداقل دو ساعت قبل از پخت خیسانده شود. این نوع برنج به دلیل ظاهر بسیار عالی و بی‌نظیری که دارد، برای پذیرایی و مهمانی‌ها و مجالس مختلف طبخ می‌شود.

3- برنج سوپر باسماتی پاکستانی دلباز

یکی دیگر از انواع برنج‌های پاکستانی، برنج سوپر باسماتی پاکستانی دلباز است. این نوع برنج باسماتی پاکستانی، نوعی برنج دانه بلند است که در دو نوع برنج قهوه‌ای و برنج سفید تولید می‌شود. علاوه بر این، ظاهری بی‌نظیر و یکدستی دارد و به علت قدرت ری بالایی که دارد، از محبوبیت بسیاری نیز برخوردار است.

4- برنج پاکستانی یزدان

یکی دیگر از برنج‌های بسیار خوب پاکستانی، برنج پاکستانی یزدان است. این نوع برنج همان برنج هاشمی ایرانی است اما بذر آن در پاکستان کشت شده است. این نوع برنج بسیار خوش پخت نیز است.

5- برنج پاکستانی شاندیز

از دیگر انواع برنج‌های مرغوب پاکستانی، برنج پاکستانی شاندیز است. این نوع برنج پاکستانی ظاهر بسیار خوبی دارد و دانه‌های آن از نوع دانه بلند است. علاوه بر این، از قدرت ری و قد کشیدن بالایی نیز برخوردار است. برنج پاکستانی شاندیز، علاوه بر اینکه در ایران محبوبیت بسیاری دارد، در سطح جهان نیز محبوبیت بسیاری دارد.

چند مورد از خواص بی‌نظیر برنج پاکستانی

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، برنج پاکستانی به عطروطعم بی‌نظیرش معروف است و به‌خاطر ظاهر آن که دانه‌های برنج بلند است و از رنگ سفید خوبی برخوردار است و از قدرت ری بالایی نیز برخوردار است، در مجالس و مهمانی این نوع برنج فوق‌العاده خوشمزه طبخ می‌شود. علاوه بر ویژگی‌های ممتازی که برنج پاکستانی دارد، این نوع برنج خاصیت‌های فراوانی نیز دارد که در ادامه چند مورد از خواص برنج پاکستانی را شرح می‌دهیم:

  • برنج پاکستانی، مقادیر بسیاری نیاسن دارد که به بالابردن گردش خون در بدن کمک می‌کند.
  • برنج باسماتی پاکستانی از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
  • برای افراد مبتلا به دیابت، مصرف برنج پاکستانی مناسب است.
  • فیبر موجود در این نوع برنج، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و علاوه بر این، سطح کلسترول را کنترل می‌کند.
  • فیبر می‌تواند به کاهش مصرف کالری کمک می‌کند و جذب چربی را نیز، مهار کند؛ بنابراین فیبر موجود در این برنج موجب می‌شود تا به شما برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل کمک کند.طرز پخت برنج
  • منیزیم موجود در این نوع از برنج در درمان گرفتگی عضلات مؤثر است.
  • علاوه بر موارد گفته شده، از دیگر خواص برنج پاکستانی، به منیزیم، فسفر، روی، پتاسیم و ویتامین موجود در این برنج می‌توان اشاره کرد که برای بدن فراهم می‌کند.

خرید برنج

اگر قصد دارید که به‌صورت اینترنتی برنج خریداری کنید، توجه داشته باشید که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد. برای خرید برنج پاکستانی می‌توانید فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب نمایید. این فروشگاه برخلاف افزایش بی‌رویه قیمت‌های برنج‌های وارداتی، با قیمتی مناسب‌تر محصولات خود را به فروش می‌رساند و باکیفیت‌ترین برنج‌ها را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی طرز پخت برنج پاکستانی پرداختیم. همان‌طور که گفتیم برنج پاکستانی به‌خاطر طعم و عطر بی‌نظیری که دارد بسیار محبوب و معروف است. ظاهر بی‌نظیر این نوع برنج نیز، مناسب مهمانی‌ها است. همچنین برای پخت این نوع برنج نسبت به سایر برنج‌ها مدت کمتری زمان می‌برد و خواص فراوانی را نیز دارا است.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “بهترین روش طرز پخت برنج پاکستانی برای مجالس و مهمانی‌ها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت