.jpg - برنج زعفرانی قالبی

برنج زعفرانی قالبی

مشهد برنجمشهد برنج
1,320 بازدید
برنج زعفرانی قالبی

برنج‌ زعفرانی یکی از برنج‌های پرطرفدار است که در مهمانی‌ها و مجالس و رستوران‌ها، بسیار استفاده می‌شود. در کنار انواع خورشت‌ها و کباب‌ها، داشتن یک پرس برنج زعفرانی دلپذیر است. در ادامه طرز تهیه‌ی برنج زعفرانی قالبی را مشاهده کنید.

62 - برنج زعفرانی قالبی

طرز تهیه‌ی برنج زعفرانی قالبی

برای پخت برنج زعفرانی ابتدا در اولین مرحله برنج‌ها را  با آب ولرم بشویید. برنج‌ها را در ظرف ریخته و به میزان یک بند انگشت روی برنج‌ها را آب بریزید و اجازه دهید که برنج‌ها خیس بخورند.

در دومین مرحله، برنج را در ظرف بریزید وآب را به آن اضافه کنید. 2 الی 3 ساعت اجازه دهید تا برنج خیس بخورد. مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید. هر چه میزان نمک کم‌تر باشد، برنج برای رژیم شما بهتر خواهد بود.

دو پیمانه آب را در قابلمه و روی اجاق گاز بگذارید. آب که جوش آمد، برنج‌ها را اضافه کنید. بعد از حدود 10 دقیقه (بسته به زمان نرم شدن برنج ممکن است کمتر یا بیشتر شود) برنج‌ها را آب کشی‌ کنید.

در قابلمه روغن بریزید. به دلخواه خودتان کف قابلمه را نان یا سیب‌زمینی بگذارید. برنج را لایه‌ لایه روی ته‌دیگ اضافه کنید. حالا زعفران دم کرده را روی برنج بریزید. و در آخر در قابلمه را با دم‌کنی گذاشته و چهل وپنج دقیقه صبر کنید تا برنج آماده بشود. بعد از خاموش کردن شعله، چند دقیقه صبر کنید. ظرفی که می‌خواهید برنج سرو کنید بیاورید و به آرامی قابلمه را برگردانید. برنج زعفرانی قالبی شما آماده است.

طرز تهیه‌ی کته‌ی زعفرانی

برای پخت کته با ته دیگ، بعد از بخار شدن آب برنج دمپخت، کف قابلمه‌ای را چرب کنید. کمی از برنج را زعفرانی کرده و کف قابلمه بریزید. برنج ساده را روی آن بریزید و فشار دهید. روی در قابلمه را فویل کشیده و چند سوراخ ایجاد کنید. فر را از قبل روی دمای 180 درجه قرار دهید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. در پایان آن را داخل ظرف مورد نظر برگردانید.

قالب زدن برنج زعفرانی با قالب کیک و ژله

از هرگونه قالب کیک و ژله که در خانه دارید می‌توانید برای دیزاین برنج شیک و مجلسی استفاده کنید، اما، قالب‌های ژله‌ای مناسب‌تر است. می‌توانید قالب‌های یک نفره یا قالب‌های بزرگ را انتخاب کنید. مقداری برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید. برنج زعفرانی شده را در قالب می‌ریزیم و کمی آن را فشار دهید. بقیه‌ی برنج را در قالب ریخته و با دست فشار بدهید. ظرفی که می‌خواهید برنج را در آن بریزید را آماده کنید و قالب را برگردانید. در نهایت روی برنج را با کشمش و یا زرشک تزیین کنید. و از برنج زعفرانی قالبی خود لذت ببرید.

برای مطالعه مقاله «مقایسه برنج هندی و پاکستانی» کلیک کنید.

نکات ضروری یک برنج زعفرانی مجلسی

برای بهتر دم کردن برنج، ته قابلمه را چرب کنید. بعد قابلمه را روی اجاق بگذارید و اجازه دهید کاملا داغ بشود. یک بار دیگر قابلمه را از روی اجاق بردارید و ته ظرف را با سیب‌زمینی و نان بپوشانید. بعد از این‌که ته ظرف را کاملا پوشش دادید، برنج را با کفگیر به قابلمه اضافه کنید. طوری که برنج به دیواره‌های ظرف نچسبد.

بعد از این‌که مخلوط روغن و آب برنج را به برنج اضافه کردید، سوراخ‌هایی را در برنج با کفگیر درست کنید. این کار باعث می‌شود بخار از کف ظرف به راحتی بالا آمده و برنج زودتر دم می‌کشد و برنج زعفرانی قالب بهتری خواهید داشت.

ترفندهای قد کشیدن برنج زعفرانی

  • در اوج جوشیدن برنج، یک کاسه آب سرد به آن استفاده کنید.
  • قابلمه‌ی بزرگی انتخاب کنید که جا برای قد کشیدن برنج وجود داشته باشد.
  • قابلمه را بزرگ انتخاب کنید تا برنج جای کافی برای قد کشیدن داشته باشد.
  • وقتی آب برنج در حال جوشیدن بود، برنج دو قاشق غذاخوری روغن در آب جوش بریزید تا خوب قد بکشد.
  • هنگام آب‌کش کردن روی برنج آب سرد نریزید. این کار باعث شوکه شدن برنج می‌شود و برنج به خوبی قد نمی‌کشد.

63 - برنج زعفرانی قالبی

نتیجه گیری

برنج زعفرانی در کنار انواع خورشت‌ها و کباب‌های ایرانی، رنگ و عطر بی‌نظیری به سفره‌های ایرانی می‌بخشد. اما برای پخت یک برنج زعفرانی قالبی برای مهمانی، باید به نکاتی توجه کرد. رعایت این نکات کمک می‌کند که برنج زعفرانی شما خوب بپزد، دانه‌های برنج قد بکشد و ته دیگ برشته داشته باشد. از جمله این نکات، چرب کردن به خوبی قابلمه، انتخاب قابلمه‌ی مناسب و آب‌کشی برنج با آب ولرم است.

هم‌چنین می‌توان بعد از پخت برنج، با قالب‌های ژله‌ای و یا قالب‌های مخصوص کیک، برنج زعفرانی قالبی زیبایی آماده کنید. قالب را چرب کنید. کمی برنج زعفرانی بریزید و باقی برنج را اضافه کنید و با دست آن را فشار دهید. برنج زعفرانی قالبی شما آماده است.‌ می‌توانید برای پخت برنج زعفرانی درمهمانی‌ها، از بهترین برنج‌های سایت فروشگاه مشهد برنج خرید کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت