.jpg - آیا برنج برای بدنسازی مفید است؟

آیا برنج برای بدنسازی مفید است؟

مشهد برنجمشهد برنج
998 بازدید
آیا برنج برای بدنسازی مفید است؟

در زمینه بدنسازی، برنج به عنوان یک کربوهیدرات مهم و تاثیر گذار شناخته شده است. اکثر افراد در این تصور هستند که چون برنج از نشاسته فراوانی غنی شده است برای افرادی که ورزش می‌کنند مناسب نیست و تا حد امکان باید از مصرف آن خودداری کنند؛ در حالی که انجام این کار کاملا غلط بوده است زیرا خواص برنج برای بدنسازی مفید است مصرف برنج اگر به مقدار مناسب باشد برای هیچکس، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین افراد ورزشکار نباید مصرف برنج را نادیده بگیرند. افراد باید برنج را با قاعده و متناسب با برنامه غذایی که دارند مصرف کنند؛ البته نوع برنج هم مهم است برای مثال خواص برنج قهوه‌ای و برنج سفید برای بدنسازی یکسان نیست و باید به این موضوع توجه داشته باشید؛ در ادامه این مقاله خواص برنج برای بدنسازی را برای شما عزیزان خواهیم گفت با ما همراه باشید.

جایگاه برنج در بدنسازی

 یکی دیگر از خواص برنج برای بدنسازی این است که باعث می‌شود کربوهیدارت لازم بدن را تامین کند. برنج عملکرد سوخت و ساز بدن را به عهده دارد البته مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود همچنین باعث بزرگ شدن ناحیه‌هایی همچون شکم می‌شود پس باید مراقب میزان مصرف خود باشیم زیرا اگر از برنامه غذایی خود، کربوهیدرات‌ها را حذف کنیم بدن ما قادر به عملکرد مناسب و ایده آلی نخواهد بود. افت انرژی در بدنسازی منجر به پیامد‌های ناخوشایندی است که یکی از دلایل آن می‌تواند کمبود کربوهیدرات در بدن باشد البته برای جبران کربوهیدرات‌ها منابع دیگری مثل: نان، جو دوسر، ماکارونی و غیره وجود دارد اما هیچکدام از اینها محبوبیت و رواج برنج را ندارند.

فواید کربوهیدرات‌ها در بدنسازی

زمانی که برنج را به عنوان یک وعده غذایی مصرف می‌کنیم؛ این کربوهیدرات‌ها به شکل گلیکوژن در ماهیچه‌ها و بدن ذخیره می‌شود و موقعی که ورزش می‌کنید این گلیکوژن ذخیره به قند تبدیل می‌شود و انرژی لازم بدن را تامین می‌کند و شما می‌توانید تمام حرکات بدنسازی را انجام دهید. میزان خواص برنج برای بدنسازی برای همه افراد یکسان نیست برای مثال کسی که بدنسازی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند مدت زمان زیادی ورزش می‌کند و طبیعی است که برنامه غذایی این شخص با کسی که بدنسازی را صرفا برای تفریح دنبال می‌کند برابر نباشد؛ در کل همه  ورزشکاران باید برنامه غذایی و مقدار برنج مورد نیاز خود را زیر نظر مربی و کارشناسان تغذیه تعیین کنند.

برنج برای بدنسازی برنج سفید - آیا برنج برای بدنسازی مفید است؟

خواص برنج برای بدنسازی ( برنج سفید)

برنج سفید از آن  دسته موادی است که کربوهیدرات های ساده و پیچیده را با هم دارد. اما درصد کربوهیدرات های ساده در آن بیشتراز کربوهیدرات‌های پیچیده  است. اگر زمان کافی برای خوردن و هضم یک کربوهیدرات پیچیده ندارید می توانید برنج سفید را به عنوان انرژی بخش سریعتر جایگزین آن  کنید. مصرف برنج، سفید حداکثر یک ساعت قبل از تمرین می تواند بسیارمناسب و تاثیر گذار باشد. به شرط آنکه میزان مصرف باعث سنگینی بیش از حد معده نشود.

زمان مناسب مصرف برنج قهوه‌ای برای بدنسازی

 یکی دیگر از خواص برنج برای بدنسازی این است که در هنگام ورزش کردن باید زمان مشخصی مصرف کنید و به نوع برنج هم باید توجه کنید در کل  کربوهیدرات ها به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می شوند. ساده ها ارزش گلایسمی بیش‌تری دارند و سریع پس از مصرف در بدن تبدیل به قند شده و انرژی بدن را تامین می کنند. آبنبات، قند، میوه و غیره از این دسته هستند. در مقابل کربوهیدرات های پیچیده ماندگاری  بیشتری دارند، ارزش گلایسمی آنها پایین است و مدت زمان بیش‌تری  طول می کشد تا پروسه هضم و جذب و تبدیل به قند آنها انجام شود این کربوهیدرات‌ها شامل برنج قهوه ای، جو دوسر، ماکارونی و…هستند.  نمی توان کربوهیدرات های پیچیده را جایگزین کربوهیدرات‌های  ساده کرد و یا بالعکس. چون بدن به هریک از این مواد در زمان خودش احتیاج دارد. برنج قهوه ای از آن دسته موادی است که کربوهیدرات پیچیده‌ای  دارد بنابراین به عنوان وعده غذایی که ۳ یا ۴ ساعت با تایم بدنسازی فاصله دارد یک گزینه  بسیار مناسبی است. اگر کربوهیدرات‌ها در بدنسازی سروقت مصرف شود می‌تواند  به خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند و باعث یک ورزش بدون خستگی شود؛ البته موضوع صحبت در اینجا برنج قهوه ای است.

ارزش برنج قهوه‌ای برای بدنسازی

ارزش غذایی برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید بیش‌تر است اما اکثر افراد برنج سفید را بیش‌تر مصرف می‌کنند؛ مصرف برنج قهوه‌ای فوایدی مثل بهبود قند خون جلوگیری از بروز مبتلا شدن بع دیابت می‌شود همچنین تاثیرات مثبتی برای ورزشکان دارند زیرا میزان فیبر بالایی که دارد موجب می‌شود که نسبت به برنج سفید کند‌تر هضم شود ورزشکار احساس سیری را در مدت زمان طولانی داشته باشد.

سخن پایانی

مصرف کربوهیدرات‌ها و خواص برنج برای بدنسازی برای افرادی که در این  زمینه فعالیت می‌کنند بسیار مهم است و باید توجه داشته باشند که کدام نوع برنج را مصرف می‌کنند زیرا خواص برنج سفید و قهوه‌ای متفاوت بوده است. همچنین مصرف مقدار برنج برای همه ورزشکاران یکسان نبوده و باید با توجه به برنامه غذایی که مربی برای آنها در نظر می‌گیرد تناسب داشته باشد. شما عزیزان برای خرید برنج می‌توانید به سایت معتبر مشهد رنج مراجعه فرمایید؛ مشهد برنج انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت