مهم‌ترین نکته در مورد فواید روغن سبوس برنج

مشهد برنجمشهد برنج
971 بازدید
فواید روغن سبوس برنج

یکی از روغن‌های مصرفی در پخت‌وپز که ارزش غذایی بالایی دارد، روغن سبوس برنج است. فواید روغن سبوس برنج تا حدی است که در ساخت و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از این روغن استفاده می‌شود. به لایه بیرونی دانه‌های برنج سبوس گفته می‌شود و روغن سبوس از این لایه بیرونی استخراج می‌شود. یکی از ویژگی‌های مثبت روغن پرخاصیت سبوس برنج، فاقد بو بودن و طعم ملایم آن است. علاوه بر اینکه کیفیت روغن سبوس باید عالی باشد هنگام مصرف، به‌خصوص به‌صورت خوراکی باید به‌اندازه باشد. زیاده‌روی در مصرف باعث مشکلات قلبی و افزایش چربی بدن می‌شود. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی و خارجی به بررسی خواص و فواید روغن سبوس برنج می‌پردازیم.

سبوس برنج

روغن پرخاصیت سبوس

یکی از غلات مهم که حاوی مواد مغذی، ویتامین، فیبر و پروتئین است و در برنامه غذایی روزانه ما از آن زیاد استفاده می‌شود، برنج است. در مرحله سفیدکردن برنج در کارخانه شالی‌کوبی، پوسته یا لایه بیرونی برنج که سبوس نام دارد؛ از آن جدا می‌شود. به عصاره‌ای که از پوسته بیرونی دانه‌های برنج یا سبوس گرفته می‌شود روغن سبوس می‌گویند. از روغن پر خاصیت سبوس به دلیل تحمل دمای 213 درجه سلسیوس در پخت‌وپز از آن استفاده می‌شود.

علاوه بر استفاده به‌صورت خوراکی در موارد درمانی، تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می‌شود. فواید روغن سبوس برنج باعث شده است که به‌راحتی بتوانید در بازار آن را باکیفیت بالا تهیه کنید. روغن سبوس برنج ساختار مشابهی با روغن بادام‌زمینی دارد و از 25 درصد اسید چرب اشباع، 37 درصد اسید چرب غیراشباع و 38 درصد اسیدهای چرب غیراشباع مونو تشکیل شده است. اسیدهای چرب در روغن سبوس شامل استئاریک اسید، پالمتیک اسید، مریستیک، اسید لینولئیک، اولئیک اسید و آلفا لینوئیک اسید است.

ارزش غذایی روغن سبوس برنج

چربی‌های غیراشباع در دسته چربی‌های خوب قرار دارند که مصرف آن‌ها میزان کلسترول خون را بهبود و دیابت نوع 2 و خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. چربی موجود در روغن پرخاصیت سبوس از نوع غیراشباع است و سرشار از ویتامین K و ویتامین E است. ارزش غذایی روغن سبوس برنج به‌ازای هر قاشق غذاخوری به شرح زیر است:

  • شکر 200 گرم
  • کربوهیدرات 30 گرم
  • چربی 14 گرم
  • کالری 120
  • و میزان فیبر و پروتئین آن صفر است.

فواید روغن سبوس برنج

استفاده از روغن سبوس در صنعت آرایش و دارو نشان‌دهنده خواص و فواید بی‌نظیر این روغن است. فواید روغن سبوس برنج عبارت‌اند از:

1. کاهش وزن و لاغری

روغن سبوس برنج به دلیل طبیعی بودن و ترکیبات روغن باارزش به کاهش کلسترول کمک می‌کند. به دلیل دارابودن آنتی‌اکسیدان، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و در نهایت به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.

برای مطالعه مقاله «همه آن چیزی که باید درباره آرسنیک برنج بدانید» کلیک کنید.

2. کمک به سلامت و تقویت پوست و مو

از فواید و خواص خوب روغن سبوس تقویت پوست و مو است. روغن سبوس به دلیل دارابودن چربی اسکولان که 12 درصد چربی بدن را شامل می‌شود؛ به پوست یک رطوبت طبیعی می‌دهد و در برابر عفونت‌ها از پوست محافظت می‌کند. با کمک روغن سبوس علاوه بر کاهش خشکی پوست، می‌توانید لک‌های صورت را هم برطرف کنید. روغن سبوس برنج حاوی Q10 است که این کوآنزیم تا 30 سالگی در بدن تولید می‌شود. این کوآنزیم از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ به تولید الاستین و کلاژن کمک می‌کند و در نهایت معجزه‌گر جوان‌سازی پوست است. همچنین پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.

روغن سبوس برنج به دلیل دارابودن ویتامین‌های گروه B و ویتامین A به‌سلامتی و شادابی موها کمک می‌کند. این روغن بر روی قد تار مو، تعداد تار مو و قطر تار مو تأثیر مثبت دارد. روغن سبوس به دلیل دارابودن ماده گاما اوریزانول و اسید لینولئیک پیاز مو را تغذیه و باعث تحریک و رشد فولیکول‌های مو می‌شود. در درمان طاسی زودهنگام و ریزش موی سکه‌ای می‌توانید از این روغن معجزه‌گر استفاده کنید.

3. روغن سبوس نقطه دود بالایی دارد

از فواید روغن سبوس برنج می‌توانیم به نقطه دود بالای آن اشاره کنیم که برای استفاده در پخت‌وپز گزینه مناسبی است و از تجزیه اسیدهای چرب جلوگیری می‌کند. ویژگی مثبت دیگر روغن سبوس ارگانیک بودن آن به‌صورت طبیعی است و برای افرادی که مشکل سلامتی دررابطه‌با ارگانیسم‌های اصلاح شده دارند را کاهش می‌دهد.

برنج

4. کاهش سطح کلسترول خون

به دلیل دارابودن اسیدهای چرب اشباع مفید و طبیعی و ارگانیک بودن، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و مانع افزایش فشارخون و ناراحتی‌های قلبی و عروقی می‌شود.

فواید روغن سبوس برنج بسیار زیاد است و بر سلامتی بدن تأثیرات مثبتی زیادی دارد. به طور خلاصه دیگر خواص و فواید روغن سبوس عبارت‌اند از:

  • کنترل میزان قند خون با کاهش نشان گرهای گلوکز
  • کمک به تنفس بهتر و سلامت دهان و دندان به‌خصوص کاهش بوی بددهان
  • خاصیت ضدالتهابی پوست
  • خاصیت درمان جوش صورت
  • برطرف‌کننده تیرگی زیر چشم

جمع‌بندی

از سبوس برنج همیشه به‌عنوان یک ماده پرخاصیت در لاین‌های مختلف استفاده شده است. فواید روغن سبوس برنج باعث شده که در کنار روغن‌های گیاهی دیگر مانند زیتون، در برنامه غذایی مردم قرار بگیرد. روغن پرخاصیت سبوس تأثیر طولانی‌مدت بر روی سلامتی بدن دارد. سعی کنید در درجه اول به کیفیت روغن سبوس توجه داشته باشید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید برای مصرف روغن سبوس از پزشک یا مشاوره تغذیه کمک بگیرید.

 نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید خرید روغن سبوس برنج از فروشگاه‌های معتبر است. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج که ارائه‌دهنده انواع برنج‌ ایرانی، برنج هندی وبرنج پاکستانی است؛ انواع روغن‌های گیاهی طبیعی و سالم را به مشتریان خود عرضه می‌کند. برای خرید روغن سبوس برنج می‌توانید در وب‌سایت مشهدبرنج ثبت سفارش کنید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت