.jpg - آیا برنج گلوتن دارد؟

آیا برنج گلوتن دارد؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,950 بازدید
برنج

گلوتن از خانواده پروتئین‌هاست و در گندم، جو، چاودار یافت می‌شود. گندم از بین سایر غلات گلوتن دار، پرمصرف‌ترین است. Gluten حاوی مقدار زیادی پروتئین و آهن بوده و به میزان کمی کلسیم دارد و بدون کلسترول است.

5 1 - آیا برنج گلوتن دارد؟

مشکلات گلوتن

واکنش افراد به این ماده، متفاوت است و ممکن است بعضی از افراد که بیماری‌های شکمی دارند، دچارالتهابات بشوند. چرا که در بدن این افراد، گلوتن، به عنوان یک ماده سمی شناسایی شده و بنابراین دستگاه ایمنی به مقابله با آن می‌پردازد و برای فرد مشکل بوجود می‌آورد. ممکن است بعضی‌ها، با این ماده دچار بیماری‌های پوستی مثل کهیر بشوند. بعضی‌ها ممکن است درگیر بیماری‌های روده‌ای و یا گوارشی بشوند. بنابراین ضرورت دارد که رژیم غذایی بدون Gluten را در برنامه‌ی خود داشته باشند.

آیا همه‌ی برنج‌ها گلوتن دارند؟

برنج به شکل خالص، بدون Gluten است و اگر بتوانید نوع مناسب و با کیفیت برنج را پیدا کنید، کاملا بدون Gluten است و می‌توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

در ادامه به برخی از برنج‌های بدون گلوتن اشاره می‌کنیم.

برنج قهوه‌ای

برنج قوه‌ای، به علت این‌که تصفیه نشده است، سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی است. سرشار از فیبر و منگنز، سبوس و جوانه است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که حتما برنج قوه‌ای را در ظرف در بسته در یخچال قرار بدهید تا تازه بماند.

برنج سفید

این برنج، یکی از برنج‌های بسیار محبوب است که به علت بافت نرمی که دارد در بین افراد طرفدار دارد. اما این بافت نرم را با حذف مواد معدنی و مواد مغذی موجود مثل فیبر و ویتامین‌ها، به دست می‌آورد.

65 1 - آیا برنج گلوتن دارد؟

برنج سیاه

برنج سیاه، که به نام برنج بنفش هم شناخته می‌شود، سرشار از ویتامین وآهن است. این برنج، به نسبت سایر برنج‌ها، قیمت بالاتری هم دارد ولی به طور کلی، برای خیلی از افراد شناخته شده نیست. برنج سیاه هم یکی ازبرنج‌های بدون گلوتن موجود در بازار است.

برنج‌های گلوتنی

بعضی از برنج‌ها هستند که ممکن است گلوتن داشته باشند. شامل موارد زیر می‌شوند.

برنج مخلوط، برنج با برچسب بدون گندم و برنج تولید شده توسط تولیدکننده محصولات حاوی Gluten.

برنج می‌تواند در مراحل تولید و برداشت، با گندم و جو تماس پیدا بکند و یا در فروشگاه‌ها، به علت استفاده از پیمانه‌ی مشترک با سایر غلات، به Gluten آلوده بشود. به این جهت، برای تهیه‌ی برنج گلوتنی یا بدون Gluten، دقت کافی بکنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که صرف داشتن برچسب بدون گلوتن، تضمینی برای عدم وجود گلوتن در محصول نیست.

برای مطالعه مقاله «برنج وحشی چیست؟» کلیک کنید.

تبدیل برنج گلوتن دار

توجه داشته باشید ممکن است که با وجود این‌که برنجی که تهیه کردید، کاملا بدون Gluten باشد، اما استفاده از برخی ادویه‌ها و سس‌ها، برنج شما را گلوتن دار تبدیل کند. بنابراین، اگر برای شما Gluten برنج، مهم است، سعی کنید به افزودنی‌های غذای خود به خوبی دقت کنید.

جایگزین برنج گلوتن دار

اگر چه می‌توان با کمی دقت، برنج گلوتن‌دار را از بدون Gluten تشخیص داد، اما ممکن است شما بخواهید به طور کلی یک محصول بدون Gluten دیگر را جایگزین برنج کنید. در ادامه به برخی از این محصولات که می‌توانند جایگزین برنج بدون گلوتن بشود، اشاره می‌کنیم.

کینوا: این غله را به عنوان جایگزین می‌توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید. هم چنین ذرت هم بدون Gluten است و می‌تواند همراه با غذاهای دلخواه استفاده بشود یا به صورت جدا سرو بشود. ارزن و هم‌چنین لوبیا وعدس هم از دیگر غلات مورد استفاده به عنوان جایگزین برنج به شمار می‌آیند.

گلوتن و برنج‌های خارجی

برنج‌های خارجی ممکن است در مراحل گرداوری و بسته‌بندی گلوتن‌دار بشوند. بنابراین، اگر از برنج‌های خارجی استفاده می‌کنید، حتما این نکته را مد نظر داشته باشید واحتیاط کنید.

24 - آیا برنج گلوتن دارد؟

سخن آخر

گلوتن، معمولا در بعضی از غلات مثل گندم، جو و برنج وجود دارد. معمولا حاوی پروتئین و موادی چون کلسیم می‌باشد. اما ممکن است به علت زیاد بودن میزان پروتئین، بعضی از افراد به آن واکنش داده و بنابراین برای آن‌ها مسئله‌ساز بشود. بعضی از افراد دچار التهابات پوستی می‌شوند. عده‌ای دیگر مشکلات گوارشی و معده‌ای پیدا می‌کنند. این به این دلیل است که سیستم ایمنی بدن آن‌ها، تشخیص می‌دهد که ماده‌ی سمی وارد شده و با آن درگیر می‌شوند. در این مقاله تلاش شده که برخی برنج‌های بدون Gluten و گلوتن‌دار را معرفی کرد و حتی جایگزین‌هایی برای برنج بدون گلوتن را در نظر گرفت. شما برای تهیه‌ی بهترین نوع برنج بدون گلوتن، می‌توانید به سایت مشهد برنج، مراجعه کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت