.jpg - خواص برنج در بارداری؛ با احتیاط میل کنید!

خواص برنج در بارداری؛ با احتیاط میل کنید!

مشهد برنجمشهد برنج
1,328 بازدید
خواص برنج در بارداری؛ با احتیاط میل کنید!

برنج از غذاهای اصلی در سراسر دنیا است که افراد زیادی از این ماده غذایی به‌صورت روزانه استفاده می‌کنند. نکته مهم و قابل‌توجه این است که آیا از این ماده غذایی لذیذ و پرطرفدار می‌توان در دوران بارداری نیز استفاده کرد؟ خواص برنج در بارداری هم برای مادر وهم برای جنین فراوان است؛ اما برای اینکه بتوان از تمام خواص برنج استفاده کرد بهتر است خانم‌های باردار برای مصرف برنج از برنامه‌ای منظم و متعادل استفاده کنند. میزان مصرف برنج در بارداری از نکاتی است که باید به آن توجه کرد و از پرخوری در این دوران جلوگیری کرد.

فواید برنج برای مادر و جنین

همان‌طور که از خواص کلی برنج برای بدن آگاهیم، مصرف برنج در دوران بارداری نیز فواید زیادی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

افزایش ایمنی بدن

برنج دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است و همین باعث تقویت سیستم ایمنی مادر می‌شود قوی‌شدن سیستم ایمنی مادر، از بروز  بیماری‌ها و عفونت‌هایی که سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد جلوگیری می‌کند.

کنترل فشار خون

 بالارفتن فشارخون در دوران بیماری می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد، و از دیگر خواص برنج کنترل فشارخون است. برنج به دلیل اینکه سدیم کمی دارد؛ بنابراین مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند به کنترل فشارخون و بهبود گردش خون مادر و جنین کمک کند.

به استحکام استخوان ها - خواص برنج در بارداری؛ با احتیاط میل کنید!

کمک به استحکام استخوان ها

از دیگر خواص برنج در بارداری تقویت استخوان‌های بدن است. برنج منبع کاملی از آهن، کلسیم، فیبر و ویتامین است؛ به همین دلیل مصرف آن می‌تواند به استحکام استخوان‌های مادر و جنین و همچنین تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن کمک کند. معمولاً مادرانی که در دوران بارداری از این ماده مغذی استفاده می‌کنند، دندان‌ها و استخوان‌های سالم داری دارند.

پیشگیری از یبوست

مبتلا شدن به یبوست در دوران بیماری می‌تواند از دردآورترین مشکلات باشد. برنج حاوی مقادیر زیادی نشاسه است و همین باعث رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود. رشد باکتری‌های مفید در روده می‌تواند از بیماری یبوست جلوگیری کند.

انرژی زا

از دیگر خواص برنج در بارداری انرژی‌زا بودن آن است. این ماده غذایی می‌تواند به سوخت‌وساز بدن کمک کند و انرژی لازم برای بدن مادر و جنین را در طول بارداری فراهم کند.

پیشگیری از عفونت های ادراری

مشکلات ادراری تناسلی در دوران بارداری می‌تواند مشکلات زیادی را برای مادر و جنین به وجود آورد؛ به همین دلیل است که سلامت دستگاه تناسلی در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به آن توجه کرد. اغلب خوردن برنج در دوران بارداری به حفظ سلامت دستگاه تناسلی کمک کرده و از بروز عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌کند.

تکامل مغز و دستگاه عصبی جنین

برنج قهوه‌ای حاوی مواد مغذی برای تکامل مغز جنین است؛ به همین دلیل مصرف آن می‌تواند به تکامل مغز جنین و مهارت‌های شناختی جنین کمک کند.

مضرات برنج برای مادر و جنین

علاوه بر خواص برنج در بارداری، مصرف این ماده غذایی ضررهایی دارد که باید به‌طورجدی به آنها توجه کرد. در ادامه به برخی از مضرات برنج که می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد اشاره می‌کنیم.

  • مصرف زیاد برنج در دوران بارداری می‌تواند مادر را به دیابت بارداری دچار کند. معمولاً نوزادانی که از این مادران متولد می‌شوند، تا سن هفت سالکی به چاقی مفرط دچار می‌شوند.
  • اگر برنج از آرسنیک زیادی برخوردار باشد می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.
  • مصرف زیاد برنج باعث بالارفتن قند خون شده و ممکن است باعث بروز دیابت بارداری شود.
  • میزان مصرف برنج در بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا مصرف بیش از حد این ماده غذایی منجر به‌اضافه وزن شدید شده و زایمان مادر را با خطر مواجه می‌کند.
  • از مضرات دیگر مصرف بیش از حد برنج این است که می‌تواند باعث مرگ زودرس جنین شود.
مصرف برنج در دوران بارداری - خواص برنج در بارداری؛ با احتیاط میل کنید!

شرایط مصرف برنج در دوران بارداری

  • برنجی که استفاده می‌کنید باید توسط سازمان وزارت بهداشت تأیید شده باشد.
  • اگر می‌خواهید از خواص بیشتر برنج در دوران بارداری بهره‌مند شوید، بهتر است که برنج را به‌صورت کته دم کنید. زیرا بسیاری از املاح موجود در برنج بعد از آبکشی از بین می‌رود.
  • بانوانی که در دوران بارداری از یبوست رنج می‌برند بهتر است مصرف برنج را کاهش دهند.
  • بانوانی که سابقه اضافه‌وزن در بارداری دارند بهتر است که برنج را با محدودیت بیشتری مصرف نمایند.
  • باتوجه‌به اینکه مصرف زعفران در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط‌جنین را افزایش دهد، مصرف زعفران با پلو خطری را مواجه جنین نمی‌کند.

میزان مصرف برنج در دوران بارداری

خانم‌های باردار برای مصرف برنج، ماکارانی و نان محدودیت خاصی ندارند و می‌توانند به‌صورت روزانه از این اغلام استفاده کنند. باتوجه‌به اینکه برنج از کالری و کربوهیدرات زیادی برخوردار است، بهتر است در مصرف آن محتاطانه عمل کنید و با پزشک خود در این باره مشورت کنید. زنان لاغر در دوران بارداری می‌توانند روزانه 770 گرم برنج مصرف کنند. باتوجه‌به فواید برنج قهوه‌ای؛ توصیه می‌شود که در دوران بارداری زیر نظر پزشک خود از این نوع برنج نیز مصرف نمایید.

سخن نهایی

همان‌طور که اشاره کردیم در کنار تمام خواص برنج در بارداری، مصرف برنج در بارداری می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. در دوران بارداری توصیه می‌شود که برنج را با یک رژیم اصولی مصرف کنید و تحت‌نظر پزشک خود باشید. در آخر باید توجه کنید که در دوران بارداری، برنج خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و از کیفیت برنج اطمینان حاصل کنید. مشهد برنج از فروشگاه‌های معتبری است که برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در بالاترین کیفیت به مشتریان خود عرضه می‌کند.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت