.jpg - خواص برنج برای کودکان

خواص برنج برای کودکان

مشهد برنجمشهد برنج
1,753 بازدید
خواص برنج برای کودکان

برنج یک ماده غذایی پرمصرف و باارزش غذایی بسیار بالایی است که در رشد کودکان تأثیر بی‌نظیری دارد. مخصوصاً برنج‌های سبوس‌دار و غنی شده و برنج‌ ایرانی. کودکان به این خاطر که در سنین رشد هستند باید تغذیه سالمی داشته باشند و برنج هم جزء غذاهای بسیار سالم و مفید است که والدین کودک باید آن را در برنامه وعده‌های غذایی کودکشان قرار دهند. بسیاری از والدین این مسئله مهم را جدی نمی‌گیرند یا از در مورد آن اطلاعاتی ندارند. اما یقیناً با مشاهده تأثیر برنج در منحنی رشد کودک خود، دیگر از تأثیر این غلات باارزش غافل نمی‌شوند. در ادامه به بررسی خواص برنج برای کودکان می‌پردازیم.

خاصیت‌های برنج برای رشد کودکان

1- تقویت رشد ذهنی کودک

یکی از خواص برنج برای کودکان تقویت رشد ذهنی کودک است. به این خاطر که برنج سرشار از ویتامین‌های گروه B است. وجود این نوع ویتامین، سبب تقویت و رشد ذهنی و همچنین رشد بهتر جسم کودک می‌شود.

برای مطالعه مقاله «مصرف برنج برای افراد دیابتی» کلیک کنید.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

یکی دیگر از خواص برنج برای کودکان تقویت سیستم ایمنی بدن کودک است. منیزیم موجود در برنج سبب افزایش حجم ماهیچه‌های کودک می‌شود. منیزیم ماده‌ای بسیار باارزش است که حضور آن در برنامه غذایی کودک باعث می‌شود که به‌خوبی با سوءتغذیه آنها مبارزه ‌کند و به‌خاطر حضور ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مثل اسید پارا آمینو بنزوئیک‌اسید و اسیدهای غیراشباع و ویتامین E و A، سیستم ایمنی بدن را به‌شدت تقویت می‌کند.

28 - خواص برنج برای کودکان

بنابراین وقتی که تقویت سیستم ایمنی بدن کودک افزایش پیدا کند، رشد کودک نیز، بهتر خواهد بود. به این دلیل که زمانی که سیستم ایمنی بدن مقاوم شود، در برابر عوامل عفونی نیز مقاوم می‌شود و کودک کاهش وزن کمتری را خواهد داشت.

3- تقویت رشد جسمانی کودک

یکی دیگر از خواص برنج برای کودکان تقویت رشد جسمانی کودک است. کودکان برنج را در مراحل مختلف رشد، به‌صورت مدل‌های مختلفی میل می‌کنند. اولین وعده‌های غذایی کودکان به‌صورت حریره بادام و یا فرنی است که تأثیر فوق‌العاده‌ای در رشد وزن و قد آنها دارد. برنج دارای اسیدهای چرب غیراشباع ضروری، ویتامین‌های ضروری، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها است و علاوه بر این تمام پروتئین‌های موردنیاز برای رشد کودک در این ماده غذایی گنجانده شده است.

از جهت دیگر، هرچقدر برنج شما غنی تر و باکیفیت‌تر باشد، تأثیر آن روی رشد کودکتان بیشتر خواهد بود. برنج علاوه بر اینکه سبب رشد جسمانی بهتر کودک می‌شود، روی پوست کودک نیز، تأثیرگذار است و به پرپشت شدن موهای کودک نیز کمک بسیاری می‌کند.

4- بهبود بیماری‌های گوارشی

از دیگر خواص برنج برای کودکان بهبود بیماری‌های گوارشی کودک است. علاوه بر خود برنج، لعاب برنج هم برای کودکان، خاصیت دارد. لعاب برنج که همان آب به‌دست‌آمده از جوشاندن برنج است، به کودکانی که به بیماری‌های گوارشی مثل اسهال و یبوست مبتلا هستند، بسیار کمک می‌کند و آب بدن کودک را که در دوران مبتلا به اسهال ازدست‌رفته را به‌طورکلی برطرف خواهد کرد.

لعاب برنج سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های موردنیاز کودک است که توصیه می‌کنیم هنگام پخت برنج از لعاب برنج برای درست‌کردن فرنی استفاده کنید. قراردادن لعاب برنج در هر وعده غذایی کودک، کمک می‌کند تا کودکتان رشد بهتری داشته باشد و موجب می‌گردد که کودک از ابتلا به بعضی بیماری‌ها مخصوصاً، بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش به‌خوبی جلوگیری کند.

طرز تهیه برنج مخصوص کودکان

برای اینکه کودک شما از خواص برنج بهره‌مند شود، باید طرز تهیه آن را یاد بگیرید. ابتدا یک‌دوم پیمانه برنج خام بردارید و به‌خوبی آن را بشویید. بعد از اینکه برنج را شستید، 2 الی 3 پیمانه به آن آب اضافه کنید و بگذارید تا چند دقیقه برنج‌ها خیس بخورند. سپس در این مرحله از پخت، برنج را همراه با آب‌روی حرارت بگذارید. زمانی که برنج به‌خوبی نرم شد، آن را از صافی رد کنید. آب برنج را می‌توانید در کنار دیگر چاشنی‌ها مانند حریر بادام، شکر، گلاب و… برای فرزندتان آماده کنید تا میل کند.

بهترین نوع برنج برای کودک

بسیاری از والدین نگران رشد کودک خود هستند، به همین خاطر، می‌خواهند بدانند که کدام نوع برنج برای رشد کودکشان بهتر است. همان‌طور که می‌دانید برنج‌های دارای انواع مختلفی هستند. بهترین نوع برنج برای کودکان، برنج‌های غنی شده و سبوس‌دار است. به این دلیل که درصد ویتامین‌های مختلف، پروتئین‌ها و آمینو اسیدها در این مدل برنج بیشتر است و مصرف آن بهتر به رشد ذهنی، قدی و جسمی کودکان کمک می‌کند. علاوه بر این، برنج قهوه‌ای هم برای کودکان بسیار مناسب است و به رفع لاغری آنها کمک بسیاری می‌کند و موجب عضله‌سازی کودک می‌شود.

برنج قهوه‌ای چیز جداگانه‌ای از برنج سفید نیست. تفاوت برنج قهوه‌ای با برنج سفید در نحوه جداسازی پوسته رویی دانه‌های برنج است که به آن شلتوک گفته می‌شود. برنج سفید را به کارگاه‌های شالی‌کوبی می‌برند تا پوست روی آن جدا شوند ولی قبل از گرفتن پوست برنج قهوه‌ای، آن را حرارت می‌دهند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند. نفوذ این مواد به دانه‌های برنج، باعث قهوه‌ای شدن رنگ آن می‌شود که به همین خاطر به آن برنج قهوه‌ای می‌گویند.

طرز پخت برنج قهوه‌ای

در این روش از طرز پخت برنج قهوه‌ای، درون قابلمه‌ای مقداری آب می‌ریزید و سپس می‌گذارید تا به جوش بیاید. سپس، برنج قهوه‌ای را به همراه ۲ قاشق‌چای‌خوری نمک درون قابلمه‌ای بریزید. بعد از آن در این مرحله از پخت، حرارت را کم کنید و بگذارید آب برنج کشیده شود و برنج دم بکشد. سپس بعد از اینکه برنج پخته شد، برنج را از روی حرارت بردارید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس برنج را سرو کنید.

29 1 - خواص برنج برای کودکان

خرید برنج

اگر قصد دارید که به‌صورت اینترنتی برنج خریداری کنید، توجه داشته باشید که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد. برای خرید انواع برنج می‌توانید فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب نمایید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند تا خرید خوبی داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله چندین مورد از خواص برنج برای کودکان را عنوان و بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم، یکی از غلات پرمصرف و باارزش در دنیا برنج است که خواص بسیاری دارد و ارزش تغذیه‌ای آن به صورتی است که برای رشد کودکان فوق‌العاده است. همچنین گفتیم که علاوه بر این که برنج سبب افزایش جسمانی بهتر کودک شود، از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز، با تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، بهترین انواع برنج‌ها را گفتیم که برنج‌هایی هستند که سبوس‌دار و غنی شده هستند؛ بنابراین باتوجه‌به مطالب گفته شده، والدین باید برنج را در برنامه غذایی کودکشان قرار دهند.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت