مقایسه کالری برنج آبکش با برنج کته

مشهد برنجمشهد برنج
878 بازدید
کالری برنج آبکش

قبل از صحبت درباره کالری برنج آبکش و همچنین کالری برنج کته بهتر است بیشتر با این غله محبوب آشنا شویم. برنج یکی از غذاهای مهم و اصلی در سبد غذایی بسیاری از مردم جهان است. در ایران نیز برنج یکی از غذاهای مهم محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در سفره غذایی ایرانیان دارد. اغلب ایرانیان حداقل 4 بار در هفته از برنج استفاده می‌کنند.

برنج به دلیل دارابودن مواد مغذی مفید برای بدن و سلامتی و ظاهر زیبای آن غذایی مجلسی است که در تمام مجالس رسمی جایگاهی ویژه دارد. در ایران این غله ارزشمند به دو صورت کته و آبکش پخت می‌شود و هرکدام از آن‌ها ارزش غذایی متفاوتی دارند. در ادامه مطلب از وب سایت مشهدبرنج جدول ارزش غذایی برنج آبکش و برنج کته را بررسی می کنیم. مشاهده خواهید کرد.

طریقه پخت برنج کته و آبکش

روش پخت برنج طبیعت می‌تواند بر میزان کالری برنج آبکش و کته تأثیر بگذارد. همان‌طور که می‌دانید برنج آبکش را معمولاً چند ساعت قبل از پخت باید در آب و نمک خیس کرد. سپس در آب در حال جوش آن را جوشانده و بعد از مغزپخت‌شدن در آبکش ریخته و سپس در ظرف مناسب با روغن حدود 1.5 الی 2 ساعت دم انداخت.

برای پخت برنج کته معمولاً برنج را بدون خیساندن در آب و نمک در آب درحال جوش ریخته و با افزودن نمک و روغن کافی اجازه می‌دهیم آب آن تمام شود. بعد از تمام شدن آب برنج آن را دم می‌اندازیم. همان‌طور که دو روش پخت متفاوت است، میزان کالری و ارزش غذایی آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند.

مقایسه ظاهری برنج کته و آبکش

به دلیل تفاوت در پخت برنج کته و آبکش میزان کالری برنج آبکش با کالری برنج کته متفاوت است. به دلیل آنکه برنج آبکش کمتر در آب پخته می‌شود دانه‌های آن به هم نمی‌چسبند و برنج آبکش نرمی کمتری نسبت به کته دارد. ازطرف دیگر برنج کته چون آب داخل قابلمه را به خود جذب می‌کند نرم‌تر است. از نظر ظاهری نمی‌توان گفت کدام نوع پخت برنج بهتر است؛ ولی معمولاً برای مجالس رسمی برنج آبکش بیشتر استفاده می‌شود. البته نوع برنج ایرانی یا خارجی نیز بر ظاهر و طعم غذا مؤثر است.

تأثیر مدت‌زمان پخت برنج آبکش و کته

به دلیل آنکه مدت‌زمان پخت برنج کته کمتر از برنج آبکش است، میزان انسولین موجود در کته کمتر از برنج آبکش است. هرچقدر مدت‌زمان پخت برنج بیشتر باشد نشاسته موجود در آن بیشتر به قند تبدیل می‌شود. درنتیجه بدن برای هضم قند تولیدشده انسولین بیشتری آزاد کند. به همین دلیل کالری برنج آبکش بیشتر از برنج کته است.

کالری برنج کته بدون روغن

امروزه به دلیل افزایش بیماری‌های ناشی از چاقی، بسیاری از افراد به‌اجبار برنج را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند این ماده غذایی مقوی را بدون روغن مصرف کنند. به همین دلیل مصرف برنج کته بدون روغن در برخی رژیم‌های غذایی مشاهده می‌شود. کالری برنج کته بدون روغن در هر 100 گرم حدود 123-169 کالری است.

کالری برنج آبکش بدون روغن

ممکن است برخی افراد که رژیم غذایی خاصی دارند برنج کته را دوست نداشته باشند و ترجیح دهند از برنج آبکش استفاده کنند. این گروه نیز به دلیل مشکلات ناشی از اضافه‌وزن، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و… از برنج آبکش بدون روغن استفاده می‌کنند. بر اساس اعلام سازمان کشاورزی آمریکا میزان کالری برنج آبکش بدون روغن در هر 100 گرم حدود 242-130 کیلو کالری است. البته نوع دیگری از برنج به‌نام برنج قهوه‌ ای وجود دارد که ارزش غذایی بالاتری دارد و میزان کالری آن کمتر است. هر 100 گرم برنج قهوه‌ای آبکش شده بدون استفاده از روغن 111 کیلوکالری انرژی دارد.

میزان نشاسته موجود در برنج آبکش و کته

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با آبکش کردن برنج میزان زیادی از نشاسته آن از بین می‌رود و درنتیجه کالری برنج آبکش کمتر از برنج کته است. درحقیقت این تصور اشتباه است و آبی که از آبکش خارج می‌شود نشاسته نیست؛ بلکه مقادیر زیادی از فیبرهای محلول و ویتامین‌های گروه B از بین می‌روند و نشاسته برنج همچنان در آن وجود دارد. به همین دلیل برنج کته ازنظر مواد مغذی غنی‌تر از برنج آبکش است.

تأثیر نوع پخت برنج بر افزایش وزن

در مورد این موضوع که مصرف برنج هندی، پاکستانی یا ایرانی می‌تواند باعث افزایش وزن شود هیچ شکی نیست. برنج همانند تمام مواد غذایی دارای نشاسته موجب افزایش وزن می‌شود. البته حذف کامل برنج از سبد غذایی کار درستی نیست؛ زیرا بسیاری از ویتامین‌های ضروری بدن ازطریق برنج عنبربو تأمین می‌شوند.

برنج برای سلامتی استخوان‌ها، قلب، پوست و بسیاری دیگر از قسمت‌های بدن اهمیت دارد. به همین دلیل بهتر است مصرف برنج را کاهش دهیم و روش پخت سالم‌تر را انتخاب کنیم. کالری برنج آبکش در مقایسه با برنج کته بیشتر است. به همین دلیل اگر نگران افزایش وزن هستید بهتر است از برنج کته استفاده کنید. در ادامه در جدول ارزش غذایی برنج پخته و برنج کته میزان مواد غذایی دو نوع پخت را بیان می‌کنیم.

چرا برنج کته خاصیت چاق‌کنندگی کمتری دارد؟

برای پخت برنج کته روغن کمتری مصرف می‌شود درحالی‌که برنج آبکش به روغن بیشتری نیاز دارد. ازطرف دیگر چون مدت‌زمان پخت برنج کته کمتر است فرصت زیادی برای تشکیل ته‌دیگ وجود ندارد. درحالی‌که ته‌دیگ به‌عنوان یکی دیگر از عوامل چاقی در برنج آبکش بیشتر است. میزان قند موجود در برنج کته کمتر از برنج آبکش است. تمام این عوامل نشان می‌دهد که میزان کالری برنج کته کمتر از کالری برنج آبکش است.

جدول ارزش غذایی و کالری برنج آبکش و برنج کته

برنج با دارابودن مواد مغذی می‌تواند یک ماده غذایی مفید برای بدن باشد. ازطرف دیگر وجود کربوهیدرات و نشاسته در برنج برای اضافه‌وزن و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مشکل‌ساز خواهد بود. حذف کامل برنج از رژیم غذایی عاقلانه نیست و باید نوع پخت برنج را تغییر دارد. کالری برنج آبکش بیشتر از برنج کته است. به همین دلیل برای رژیم‌های غذایی بهتر است برنج را به‌صورت کته مصرف کرد. در ادامه جدول ارزش غذایی مواد مغذی برنج و بعد از آن جدول ارزش غذایی برنج آبکش و برنج کته آمده است:

جدول ارزش غذایی مواد معدنی در 100 گرم برنج

ماده مغذیمقدار در 100 گرم
آلبومین7.6 گرم
فسفر9/0 گرم
منیزیم25/0 گرم
پتاسیم7/0 گرم
آهن09/0 گرم
ویتامین B105/0 گرم
ویتامین B203/0 گرم

جدول ارزش غذایی برنج آبکش و برنج کته (بدون روغن)

موردبرنج کتهبرنج آبکش
کالری169242
کربوهیدرات53 گرم53 گرم
فیبر1.7 گرم6/. گرم
کلسیم3 میلی‌گرم5.6 میلی‌گرم

هنگام آبکش کردن برنج میزان زیادی از ویتامین‌های گروه B و فیبر محلول در آب از بین می‌رود. به همین دلیل مشخص است که میزان فیبر و ویتامین‌های گروه B در برنج کته بیشتر است.

کالری برنج کته

جمع‌بندی

برنج یکی از غذاهای محبوب در بین ایرانیان و بسیاری از مردم جهان به‌ویژه آسیای شرقی و خاورمیانه است. برنج با داشتن مواد مغذی و مفید برای بدن برای سلامتی بسیار مفید است. ازطرف دیگر برنج با داشتن کربوهیدرات و نشاسته می‌تواند موجب افزایش وزن شده و برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی ممکن است مشکلاتی پدید آورد.

البته حذف کامل برنج از رژیم غذایی منطقی نیست و بهتر است نوع پخت سالم‌تر را برای رژیم غذایی انتخاب کرد. کالری برنج کته در مقایسه با برنج آبکش کمتر است. به دلیل استفاده بیشتر از روغن و مدت‌زمان پخت بیشتر کالری برنج آبکش بیشتر است. به همین دلیل استفاده از برنج کته برای رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود.

در جدول ارزش غذایی برنج آبکش و برنج کته می‌بینیم که میزان کالری برنج کته کمتر و میزان مواد مغذی آن بیشتر است. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج مرجع فروش انواع مواد غذایی ازجمله برنج و چای مرغوب ایرانی و خارجی  است. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید برنج مرغوب می‌توانید به آدرس mashhadberenj.ir/contact-us/ مراجعه کرده و محصول موردنظر خود را سفارش دهید. همکاران ما دراسرع‌وقت محصول موردنظر را برای شما ارسال خواهند کرد.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت