.jpg - مصرف برنج برای افراد دیابتی

مصرف برنج برای افراد دیابتی

مشهد برنجمشهد برنج
1,938 بازدید
مصرف برنج برای افراد دیابتی

افرادی که دیابت دارند، باید در مورد عادات ورزشی و رژیم غذایی خود هشیار باشند. این افراد باید هر روز آنچه را که می‌خورند، بررسی کنند تا مطمئن شوند که قند خون ‌شان به سطح ناسالم نمی‌رسد. در رژیم غذایی، مصرف برنج برای افراد دیابتی اگر بیش از حد باشد، خطرات زیادی را دارد. طبق مطالعه‌ای که در مجله پزشکی بریتانیا دریافت شده است، افرادی که مقدار بالایی از برنج سفید را می‌خورند ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در این افراد افزایش پیدا کند. این به این معنی است که اگر شما پیش زمینه دیابت دارید، باید علاوه بر رژیم غذایی به‌ خصوص در مورد مصرف برنج خود مراقب باشید.

به طورکلی مصرف برنج برای افراد دیابتی بهتر است به صورت متعادل باشد. توجه داشته باشید که از میزان کربوهیدرات و شاخص GI برای نوع برنج که می‌خواهید بخورید آگاه باشید. هدف شما باید خوردن بین ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی باشد. در ادامه مقاله بیشتر راجع به موضوع مصرف برنج برای افراد دیابتی می‌پردازیم.

چه نوع برنجی برای افراد دیابتی مناسب است؟

نوع برنجی که افراد دیابتی انتخاب می‌کنند، بهتر است برنجی باشد که حاوی مواد غذایی بیشتری باشد. برنج وحشی و برنج قهوه‌ای و برنج سفید دانه بلند نسبت به برنج سفید دانه کوتاه شامل مواد مغذی و ویتأمین‌ها و فیبر بیشتری است.

برای مطالعه مقاله «معرفی برنج گیلان» کلیک کنید.

چرا برنج قهوه‌ای برای افراد دیابتی مناسب‌ تر است؟

برنج سفید به این خاطر که آسیاب و تصفیه می‌شود، سفید رنگ است. به همین علت هم ارزش غذایی آن تا حدود بسیاری از بین می‌رود و تبدیل به گلوسید خالی می‌شود. اما شرایط برنج قهوه‌ای کاملاً متفاوت است. این نوع برنج آسیاب نشده است و برای همین هم خواص مغذی آن حفظ شده است.

5 - مصرف برنج برای افراد دیابتی

با توجه به این موضوع، نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد برنج قهوه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. یک جایگزین مناسب برای برنج سفید، برنج قهوه‌ای محسوب می‌شود. به این دلیل که تصفیه نشده است و خواص مغذی و پوسته خود را حفظ کرده که حاوی فیبر نامحلول در آب است.

نتایج این پژوهش اروپایی نشان می‌دهد که اگر شما به جای حدود ۳۴۰ گرم برنج سفیدی که در هفته مصرف می‌کنید برنج قهوه‌ای مصرف کنید، میزان ابتلا به دیابت ۱۶ درصد کاهش پیدا می‌کند. شاخص گلیسمی برنج سفید مثل شکر بالا است. به همین خاطر مصرف زیاد برنج سفید نیز مثل مصرف زیاد شکر مشکل ساز خواهد شد. توجه داشته باشید که جو، سبوس و جو دو سر، جزء دانه‌های دیگری هستند که خاصیت بیشتری نسبت به برنج سفید دارند و بهتر است در اولویت قرار بگیرند.

آیا مصرف برنج برای افراد دیابتی مضر نیست؟

غذا‌هایی با مقادیر زیاد کربوهیدرات مانند غلات، ماکارونی، حبوبات و سبزیجات برای افراد دیابتی ممنوع نمی‌باشند اما باید در حد اعتدال آن‌ها را مصرف کنند.

برنج دارای مقادیر بسیاری از کربوهیدرات است که مصرف برنج برای افراد دیابتی باید به صورت اعتدال باشد و می‌توان مقادیر مناسبی از آن را در یک وعده‌ی غذایی گنجاند. یک سوم فنجان برنج حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات است، که مقدار توصیه شده ۴۵ تا ۶۰ گرم درهر وعده است. یک وعده‌ی غذایی همچنین شامل چربی‌ها پروتئین‌های سالم است که می‌تواند به کم کردن تأثیر برنج بر مقدار قند خون کمک کند.

پخت برنج برای افراد دیابتی باید به چه صورتی باشد؟

بر اساس نظر متخصصان نوع تغذیه در کنترل دیابت نقش اساسی و مهمی را دارد تا جایی که بی ‌توجهی به تغذیه، تمام تلاش پزشکان را از بین می‌برد. اکثر افراد دیابتی غذای خود را از افراد خانواده جدا می‌کنند اما افراد دیابتی می‌توانند هر نوع غذایی را بخورند و تنها نحوه مصرف و مقدار آن اهمیت فراوانی دارد.

مصرف کربوهیدرات، تنها چیزی است که در بیماران دیابتی باید کنترل شود. همچنین رژیم غذایی در این بیماران هرگز به معنای نخوردن غذا نیست بلکه به معنای کنترل میزان مواد غذایی است. میزان مصرف برنج برای افراد دیابتی باید کنترل شود و نکته دیگری که اهمیت زیادی دارد، نحوه مصرف مواد غذایی است، به گونه‌ای که برنج کته در مقایسه با برنج آبکش شده دارای قند کمتری است.

همچنین مصرف ماکارانی به صورت دم کرده نسبت به مصرف آبکش شده آن از قند کمتری برخوردار است.

بعضی ازانواع برنج‌های قهوه‌ای فرآوری نشده‌اند و دارای فیبر زیادی هستند که به عنوان بخشی از یک وعده‌ی غذایی متعادل توسط افراد دیابتی می‌توانند مصرف شوند. توصیه می‌شود که افراد دیابتی برنج قهوه‌ای خود را با سایر مواد غذایی مخلوط کنند تا مقدار قند خون شما در تعادل باقی بماند، برای مثال برنج را با انواع حبوبات مثل لوبیای چشم بلبلی طبخ کنید یا همراه با گوشت مصرف کنید.

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید، دارای شاخص گلایسمیک است و همچنین نسبت به برنج سفید به زمان بیشتری برای پخت احتیاج دارد و برای طبخ آن به ازاء هر فنجان برنج خشک، یک ونیم فنجان آب بریزید و آنرا در یک قابلمه‌ی معمولی و یا پلوپز بپزید.

طرز تهیه برنج برای افراد دیابتی

  • پس از شستشوی برنج با آب گرم، اجازه دهید نیم ساعت برنج در آب باقی بماند.
  • برنج و آب را مخلوط کرده و درون قابلمه قرار دهید.
  • اجازه دهید بدون قرار دادن درب ظرف مخلوط آب و برنج به جوش آید.
  • سپس درب ظرف را ببندید و حدود ۲۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب برنج کشیده شود.
  • پس از این زمان، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید، حداقل به مدت ده دقیقه درب ظرف بسته بماند و سپس برنج را همراه با ادویه‌های مختلف و سبزیجات و انواع مغز‌ها مثل بادام سرو کنید.

می‌توانید برنج قهوه‌ای را برای مدتی در یخچال ذخیره کنید و برای وعده‌ی روز بعد استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برنج قهوه‌ای را به وسیله مایکروفر و یا اجاق گاز مجدداً گرم کنید و با انواع حبوبات سرو کنید. توجه داشته باشید که اگر برنج در دمای اتاق نگهداری شود سمومی در آن ایجاد می‌شود که می‌تواند به مسمومیت غذایی بیانجامد.

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج‌های مرغوب به صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت ‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون به صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید.

4 - مصرف برنج برای افراد دیابتی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مصرف برنج برای افراد دیابتی پرداختیم. همان طور که گفته شد، افراد دیابتی باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند و همچنین مطمئن شوند که قند خون‌ شان به سطح ناسالم نمی‌رسد. مصرف برنج برای این افراد باید به صورت متعادل باشد.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت