.jpg - آیا برنج تایلندی تراریخته است

آیا برنج تایلندی تراریخته است

مشهد برنجمشهد برنج
1,889 بازدید
آیا برنج تایلندی تراریخته است

برنج به‌عنوان قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین دانه‌ از غلات است. برای بسیاری از مردم برنج از قدیمی‌ترین و پرطرف‌دارترین دانه‌های غلات است. برای بسیاری از مردم جهان مخصوصاً شرق و جنوب شرقی آسیا برنج از غذاهای اصلی محسوب می‌شود. همچنین در ایران برنج از قرن‌ها قبل به‌عنوان پرمصرف‌ترین مواد غذایی در خانوارهای ایرانی بوده است. تنوع غذایی در ایران بسیار زیاد است. در ایران برنج را بیشتر با مواد غذایی دیگر ترکیب می‌کنند.

ازآنجایی‌که برنج یک محصول غذایی پرمصرف است، از شاخص‌ترین محصولات تراریخته محسوب می‌شود. باتوجه‌به مصرف بالای برنج این امکان وجود دارد که کمبودی برای عرضه برنج در بازار وجود داشته باشد. این امر نقش برنج‌های وارداتی را پررنگ می‌کند. در میان برنج‌های وارداتی در خصوص برنج تایلندی این سؤال بیشتر مطرح می‌شود که آیا برنج تایلندی تراریخته است؟

15 - آیا برنج تایلندی تراریخته است

برنج تراریخته چیست؟

اصطلاحاً برنج تراریخته آن برنجی است که با اصلاح ژنتیکی تولید می‌شود. برنج تراریخته محصولی کشاورزی است که در نتیجه مهندسی ژنتیک تولید می‌شود. این نوع برنج عموماً به جهت بهره‌وری بیشتر کشاورزان از محصولشان تولید می‌شود. جالب است بدانید ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که برنج تراریخته را تولید می‌کند. پروتئینی که در این اصلاح ژنتیکی استفاده می‌شود منجر به کاهش مصرف سموم شیمیایی می‌شود. نتیجه اینکه محصول و برنج سالم‌تری را به دست ما می‌رسانند.

برنج تایلندی از برنج‌های بسیار ارزان‌قیمت در ایران است. از نظر کیفیت و این نکته که مشخص نیست که آیا برنج تایلندی تراریخته است یا خیر، این نوع برنج اصلاً قابل‌اعتماد برای مصرف نیست.

مضرات برنج تراریخته

با وجود خواص و فوایدی که برنج تراریخته دارد، بسیاری از دانشمندان و محققین مصرف برنج تراریخته را توصیه نمی‌کنند. محققان بر این باورند که برنج تراریخته سمی خطرناک تولید می‌کند. این سم پس از ورود به بدن منجر به مشکلات مختلفی مانند بیماری‌های گوارشی و حتی سرطان می‌شود. به‌طورکلی محصولات تراریخته مانند برنج احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی را بیشتر می‌کند.

برای مطالعه مقاله «6 دسری که می‌توانید با برنج درست کنید» کلیک کنید.

کهنه شدن برنج، آلودگی به سم آرسنیک، آلودگی خاک و آب به سموم، آلودگی طی مراحل نگهداری در انبار، سموم از طریق آب یا خاک‌آلوده به گیاه وارد شده و در آن تجمع می‌یابند. برنج تراریخته به طور طبیعی مقادیر بسیاری از این سموم را دارند که به‌راحتی سلامت شما را به خطر می‌اندازد. همچنین مصرف برنج تراریخته می‌تواند موجب بیماری‌هایی مانند افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان، اختلال در عملکرد کلیه، افزایش فشارخون، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

امروزه در شهرهای شمالی ایران برنج تراریخته از محصولاتی است که به‌صورت گسترده تولید می‌شود. اما برنج تراریخته ایرانی از برنج‌های درجه یک محسوب می‌شود. برای پاسخ به این سؤال که آیا برنج تایلندی تراریخته است و استفاده از آن مضر است یا خیر، در ادامه این مقاله با مشهد برنج همراه باشید.

برنج تایلندی

کشور تایلند رتبه دوم صادرات جهانی برنج را با سهم 21 درصدی بعد از هند دارد. در تایلند اراضی کشت برنج مساحت بیشتری را در مقابل کشت سایر غلات دارد. در تایلند کشت برنج عموماً دیمی است و به شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد. کشور ما با واردات سالانه بیشتر از یک میلیون تن برنج تایلندی از مهم‌ترین کشورهای واردکننده برنج تایلندی است. برنج تایلندی که صادر می‌شود دو نوع هومالی و وایت رایس است. برنج تایلندی هومالی از نوع برنج درجه یک محسوب می‌شود. آزمایش‌های انجام شده بر این دو نوع برنج نشان داده است که اکثر این برنج‌ها با آب ایران سازگاری ندارند. به همین دلیل در طی مراحل پخت دچار مشکلات عمده‌ای می‌شوند.

آیا برنج تایلندی تراریخته است؟

همان‌طور که گفتیم تایلند از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنج در جهان است. باتوجه‌به اینکه تایلند از اولین کشورهای توسعه‌دهنده صنایع بیوتکنولوژی است، اما این کشور هیچ محصول زراعی تراریخته‌ای را تأیید نکرده‌ است. درست است که برنج تایلندی غالباً از نوع برنج سفید است و از نظر بهداشتی تأیید شده است، اما از نظر ارزش غذایی در سطح پایینی است. برنج تایلندی به دلیل حذف پوسته و سفیدی دانه برنج، مقدار بسیاری از ویتامین‌ها و خواص را از دست می‌دهد.

11 - آیا برنج تایلندی تراریخته است

سخن نهایی

برنج ایرانی قیمت بالاتری نسبت به برنج تایلندی، برنج هندی و برنج پاکستانی دارد. به همین دلیل برخی از مردم به سمت خرید برنج‌های خارجی متمایل شده‌اند. اما هیچ نظارت دقیق و اطلاعاتی در خصوص سلامت این برنج‌ها نیست. در خصوص اینکه آیا برنج تایلندی تراریخته است، باید بگوییم که بله این احتمال وجود دارد. اما اطلاعاتی از نحوه کاشت و تولید این نوع برنج در دسترس نیست. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما خرید برنج‌ مخصوصاً برنج ایرانی از مراکز معتبر است. فروشگاه مشهد برنج از فروشگاه‌های معتبر برنج است که به فکر سلامتی شما است. به همین دلیل ما در فروشگاه مشهد برنج انواع برنج‌های مرغوب و باکیفیت را برای شما فراهم کرده‌ایم.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت