.jpg - خواص برنج برای تقویت قلب و عروق

خواص برنج برای تقویت قلب و عروق

مشهد برنجمشهد برنج
1,465 بازدید
خواص برنج

قلب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن که حیات آدمی به آن وابسته است، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. چرا که اگر لحظه‌ای توقف کند، زندگی فرد نیز به خطر افتاده و منجر به مرگ می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کار قلب خون‌رسانی به بدن است؛ بنابراین هرگونه اختلال در عملکرد قلب باعث بی‌نظمی در تپش قلب، انسداد عروق و بیماری‌های دیگر می‌شود. ازاین‌رو جامعه پزشکی توصیه بر اصلاح سبک زندگی و شیوه‌ی صحیح تغذیه می‌کنند که هرساله همایش‌ها و سمینارهای مختلفی در این باره برگزار می‌کنند و راهکارهای مختلفی جهت داشتن قلبی سالم ارائه می‌دهند.

برای مطالعه مقاله «برنج ایرانی بخریم یا خارجی» کلیک کنید.

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که خواص برنج برای تقویت قلب چیست؟ این ماده‌ی غذایی پرمصرف ما ایرانیان چه تأثیراتی بر سلامت بدن و به‌ویژه قلب و عروق می‌تواند داشته باشد؟ کدام نوع برنج برای سلامتی ما سودمندتر است؟ و مسائل دیگر که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

اختلالات قلبی و عوامل تهدیدکننده سلامت قلب

در ابتدا بهتر است با اختلالات قلبی و عواملی که سلامت قلب را تهدید می‌کنند و باعث تضعیف عملکرد قلب می‌شوند آشنا شویم. از جمله موارد نارسایی‌های قلبی یا نقص مادرزادی است که باعث می‌شوند قلب به‌درستی کار نکند و در سایر قسمت‌های بدن درد و اختلال ایجاد کند و حتی از نظر شکل و ساختار با یک قلب معمولی و سالم متفاوت است. مورد بعدی آریتمی است به این معنی که قلب تپش‌های منظمی ندارد. ممکن است گاهی این تپش‌ها بیش از حد معمول باشد و گاهی کمتر از حد معمول. همین نامنظمی‌ها باعث می‌شود که قلب دچار مشکل شود. از دیگر موارد، بیماری‌های قلبی مانند کاردیومیوپاتی است که با تغییر و تضعیف ماهیچه‌های قلبی باعث بروز سکته‌های قلبی می‌شود. عدم تغذیه صحیح، نداشتن تحرک کافی، وراثت، مصرف دخانیات و دیابت از جمله عواملی هستند که سلامت قلب را به خطر می‌اندازند.

25 - خواص برنج برای تقویت قلب و عروق

خواص برنج

برنج از خواص بی‌شماری برخوردار است از جمله تأمین انرژی، تقویت قلب، تنظیم حرکات روده، حفظ سلامت پوست و مو و کاهش روند پیری و به دو گروه تقسیم می‌شود: برنج سبوس‌دار و برنج سفید.

برنج سبوس‌دار همان برنج فراوری نشده در آسیاب است که دارای پوسته‌ای به نام غلاف و شلتوک است. شلتوک پوسته‌ای سخت و غیر قابل خوردن است، اما سبوس لایه‌ی نازک بر روی دانه برنج است که ارزش غذایی بالایی نیز دارد و از آن به‌عنوان برنج قهوه‌ای یاد می‌کنند و تأثیر بسزایی بر قلب و عروق دارد.

برنج سفید همان دانه‌ی بدون سبوس است که در بازار با نام‌های تجاری مختلف و در اندازه‌های متفاوت به‌وفور یافت می‌شود و قوت غالب ایرانیان به شمار می‌رود. همچنین نسبت به برنج قهوه‌ای ارزش غذایی کمتری دارد.

تأثیر برنج بر سلامت و تقویت قلب

علاوه بر اینکه برنج دارای کربوهیدرات زیادی است، مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان نیز دارد که به‌سلامت قلب ما کمک می‌کند. کلسترول بد را از بین می‌برد و باعث کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

از دیگر خواص برنج برای تقویت قلب

یکی از راهکارهای حفظ سلامت بدن به‌خصوص سلامت و تقویت قلب و عروق مصرف کردن غلات کامل است که یکی از آن غلات برنج است که برای قلب بسیار مفید است و پزشکان مصرف آن را به افراد سالم و بیماران قلبی توصیه می‌کنند. برنج سرشار از ویتامین‌های B و مواد مغذی است و همچنین خاصیت ضدالتهابی دارد. برای رفع بیماری‌های پوستی مفید است. استفاده‌ی موضعی یا مصرف خوراکی آن باعث تسکین خارش پوستی می‌شود و روند پیری پوست و چین‌وچروک را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از خواص برنج برای تقویت قلب این است که می‌تواند از انسداد عروق جلوگیری ‌کند، چرا که علت انسداد تجمع چربی‌ها است؛ بنابراین مصرف منظم و به‌اندازه‌ی برنج از تجمع چربی‌ها جلوگیری می‌کند.

برنج حاوی فیبر است. علاوه بر اینکه فیبر خاصیت درمانی برای دستگاه گوارش دارد، سلامت قلب را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بدین صورت که گوارش خوب باعث رسیدن به وزن ایده‌آل می‌شود؛ در نتیجه بدن در سلامت کامل قرار می‌گیرد و خطر چاقی از آن دور می‌شود و در نهایت بیماری‌های قلبی کاهش پیدا می‌کند.

ازآنجایی‌که میزان سدیم در برنج به مقدار قابل‌توجهی پایین است. بنابراین برای افراد با سابقه‌ی فشارخون منع مصرف ندارد. چرا که سدیم فشارخون را بالا می‌برد و باعث تصلب شرایین و حمله‌ی قلبی می‌شود. درنتیجه بهتر است از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد.

بهترین روش پخت برنج و بهره‌مندی از خواص برنج برای تقویت قلب

می‌توان گفت که بهترین روش پخت برنج به‌صورت کته است به دلیل اینکه ارزش‌های غذایی آن حفظ می‌شود. از نظر طب سنتی برنج طبع معتدل دارد و برای غنی‌تر کردن آن بهتر است با موادی مانند زیره، شوید، گشنیز و زعفران ترکیب کرد تا بتوان از خواص آن بهره برد. مصرف صحیح برنج نیز در منظر طب سنتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

نتیجه‌گیری درباره‌ی خواص برنج برای تقویت قلب

بنابرآنچه پیش‌تر نیز گفته شد سلامت بدن و تقویت قلب و عروق مستلزم رعایت سبک زندگی سالم و در گرو خوردن غذاهای مفید، سرشار از فیبر و مواد مغذی و غلات کامل از جمله برنج است. برای مصرف برنج بهتر است طبق یک برنامه اصولی و منظم پیش رفت تا نه‌تنها تأثیر مثبت آن را بر روی بدن ببینیم، بلکه از عوارض احتمالی آن مصون بمانیم. به این دلیل که برنج هم مانند سایر مواد خوراکی دارای عوارضی است که نباید در خوردن آن زیاده‌روی شود.

26 1 - خواص برنج برای تقویت قلب و عروق

باتوجه‌به فراوانی برنج در انواع و برندهای مختلف در بازار، اعتماد و خریدکردن قدری با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین برای خرید و اطلاع از قیمت برنج خوب و باکیفیت بهتر است مستقیماً با کشاورز در ارتباط باشید یا از بنگاه‌های معتبر خریداری کنید. مشهد برنج یکی از فروشگاه‌های معتبری است که می‌توانید برای خرید برنج به آن‌ها مراجعه کنید. مصرف درست این محصول را نیز جدی بگیرید تا علاوه بر بهره‌مندی از کیفیت و سلامت آن بدن و قلبی سالم نیز داشته باشید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت