.jpg - مقایسه برنج گیلان با مازندران

مقایسه برنج گیلان با مازندران

مشهد برنجمشهد برنج
1,520 بازدید
مقایسه برنج گیلان با مازندران

برنج یکی از پرمصرف‌ترین غلات در بین مردم کشورمان است. برنج ایرانی علاوه بر استان‌های شمالی، در استان‌های دیگری مانند اصفهان و خراسان شمالی و فارس نیز کاشته می‌شود. تعداد استان‌هایی که برنج در آنها، به مقدارهای متفاوتی کاشته می‌شود، تا 17 استان نیز گفته شده است. اما بهترین برنج‌ها معمولاً در شمال ایران کاشت می‌شوند. در ادامه مقاله به مقایسه برنج گیلان با مازندران می‌پردازیم.

برنج گیلان

استان گیلان دارای رتبه دوم تولیدکنندگان برنج در کشور است. این استان باتوجه‌به نواحی جلگه‌ای و دره‌ای که دارد، امکان کشت برنج‌های طبع سرد و گرم را دارد. کشاورزان زحمتکش گیلانی همیشه جزء برترین‌ها بوده‌اند. مانند آقای علی کاظمی و آقای هاشمی که از کاشفان برنج هستند.

در ادامه مقایسه برنج گیلان با مازندران باید بگوییم که کشاورزان استان گیلان در ماه فروردین با شروع فصل کشاورزی، اقدام به کشت برنج می‌کنند و در تیرماه نیز، اقدام به برداشت آن می‌کنند. گونه‌های برنجی که کشاورزان گیلانی به کشت آن اقدام می‌کنند، شامل برنج علی کاظمی، برنج فجر، برنج هاشمی و… است. پرمصرف‌ترین برنج در استان گیلان، برنج هاشمی است که تقریباً در تمامی شهرهای استان گیلان کشت می‌شود. این برنج از پخت بسیار مناسبی برخوردار است و طعم و عطر دلنشینی دارد.

24 1 - مقایسه برنج گیلان با مازندران

بر خلاف استان مازندران، برنج‌های گیلان در تمامی شهرها به‌صورت یک‌دست بوده و فرقی ندارد در منطقه دره‌ای کشت شود و یا کوهستانی! به‌این‌علت که در استان گیلان به‌خاطر سرمای زودرس،
کشاورزان فقط در کشت اول می‌توانند اقدام به کشت و برداشت برنج کنند.

برنج مازندران

در ادامه مقایسه برنج گیلان با مازندران باید بگوییم که از لحاظ کشت و برداشت، برنج مازندران در صدر کشور قرار دارد. استان مازندران باتوجه‌به نواحی کوهستانی و جلگه‌ای که دارد قادر به کشت انواع برنج‌های طبع گرم و سرد است. کشاورزان مازندرانی با تجربه اجدادی خود و بهره‌گیری از تکنولوژی توانسته‌اند به تولید انبوه مرغوب‌ترین انواع برنج در کشور دست پیدا کنند.

در استان مازندران علاوه بر برنج کشت اول (ماه‌های فروردین تا تیر) کشاورزان باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی می‌توانند در کشت دوم (ماه‌های مرداد تا آبان) نیز اقدام به کشت و برداشت کنند. انواع برنجی که بیشتر در استان مازندران کشت می‌شود شامل (بینام، فجر، هاشمی، شیرودی، طارم، ندا و…) است.

در ادامه مقایسه برنج گیلان با مازندران باید بگوییم که برنج هاشمی و برنج طارم از محبوب‌ترین گونه‌های برنج در استان مازندران است که در قسمت‌های مرکزی مازندران مانند شهرستان‌های محمودآباد، جویبار، بابلسر و فریدونکار که شرایط آب‌وهوایی مرطوبی دارند، کشت می‌شود و رقم‌های پرمحصول مانند برنج شیرودی و برنج فجر در مناطق کوهستانی در شهرستان‌های ساری، بابل، بهشهر، نکا و آمل که شرایط آب‌وهوایی سردتری دارند، کشت می‌شود.

تفاوت‌های برنج گیلان با مازندران

در بالا توضیح کاملی درمورد برنج گیلان و مازندران دادیم. اکنون به مقایسه برنج گیلان با مازندران می‌پردازیم.

1- عطر برنج

یکی از تفاوت‌های برنج گیلان با مازندران تفاوت از لحاظ عطر برنج است. عطر برنج‌های گیلان چه قبل از پخت و چه بعد از پخت، نسبت به برنج‌های مازندرانی برتری دارد. حتی اگر ساعت‌ها از پخت آن گذشته باشد.

برای مطالعه مقاله «فوت‌وفن خیس کردن برنج» کلیک کنید.

2- طعم برنج

در ادامه مقایسه برنج گیلان با مازندران باید بگوییم، دومین مورد تفاوت، از لحاظ طعم برنج است. برنج‌های گیلان به دلیل طعم دلچسبی که نسبت به برنج‌های استان مازندران مثل برنج شیرودی دارند، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

3- قد برنج

سومین تفاوت از لحاظ قد برنج است. بیشتر برنج‌های گیلانی از نظر قد، به مقدار مناسبی قد می‌کشند ولی برنج‌های استان مازندران مثل برنج‌های خارجی قد نسبتاً بلندی دارند و قد برنج‌های مازندرانی بر طعم آن برتری دارد.

4- رنگ برنج

یکی دیگر از موارد مقایسه برنج گیلان با مازندران از لحاظ رنگ برنج است. رنگ برنج‌های گیلان، سفید متمایل به کرم است، اما رنگ برنج‌های مازندران، سفید مطلق است.

5- کشت برنج

یکی دیگر از موارد تفاوت، از لحاظ کشت برنج است. محل کشت برنج از مهم‌ترین عوامل مؤثر در عطروطعم و کیفیت برنج است. هم استان مازندران و هم گیلان از خاک حاصلخیز و همچنین آب‌وهوای مساعدی برای کشت برنج برخوردار هستند. اما در استان گیلان به علت حاصلخیزی بیشتر خاک و املاح معدنی بیشتری که دارد، کشت برنج رونق بیشتری دارد.

در ادامه مقایسه برنج گیلان با مازندران، به‌این‌علت که اکثر شالیزارهای استان گیلان، در دامنه‌ی کوه‌ها قرار دارند، علاوه بر بارش باران، املاح معدنی را به خود جذب می‌کنند. اما  خاک استان مازندران به‌این‌علت که دچار فرسایش بسیاری شده و درختان زیادی به طور بی‌رویه قطع می‌شوند، مواد معدنی خود را از دست می‌دهد.

6- کشت دوم برنج

در کنار مزایای برنج گیلان نسبت به برنج مازندران، یکی دیگر از موارد مقایسه برنج گیلان با مازندران تفاوت از لحاظ کشت دوم برنج است که در استان مازندران بخصوص شهرستان فریدون‌کنار به دلیل آب‌وهوای بهتری که نسبت به استان گیلان دارد و شیب کوه به سمت دریا است، از آب بیشتری برخوردار است. در نتیجه کشاورزان استان مازندران و شهرستان‌های آن می‌توانند علاوه بر ماه فروردین که برای کشت اول برنج اقدام می‌کنند، در مردادماه نیز برای کشت دوم برنج اقدام کنند.

24 - مقایسه برنج گیلان با مازندران

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از مراکز خرید و فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج‌های مازندران و گیلان به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین و بهترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مقایسه برنج گیلان با مازندران پرداختیم. باتوجه‌به نکات گفته شده در این مقاله، برنج گیلان نسبت به برنج مازندران برتری دارد. این برنج به دلیل طعم و عطر و همچنین کیفیت خوبی که دارد، نسبت به برنج مازندران از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. در نتیجه اگر شما به دنبال برنجی با طعم و عطر بهتر و همچنین ظاهری مناسب هستید، برنج گیلان باید در اولویت انتخاب‌هایتان باشد. اما اگر فقط ظاهر برنج برایتان مهم است، برنج مازندران در این مورد از برنج گیلان برتری دارد.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت