.jpg - برنج را کته درست کنیم یا آبکش

برنج را کته درست کنیم یا آبکش

مشهد برنجمشهد برنج
1,477 بازدید
برنج را کته درست کنیم یا آبکش

برنج یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین غلات در دنیا است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. برنج انواع مختلفی دارد و برنج سفید، پرمصرف‌ترین نوع برنج در دنیا است. برنج، مواد غذایی پرکاربردی است که همراه خورشت‌ها، برای درست‌کردن دسرها، آش‌ها و… کاربرد دارد. برای پخت برنج به‌طورکلی دو روش اصلی یعنی، آبکش کردن و دمی و یا کته کردن وجود دارد. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت برنج کته و آبکش می‌پردازیم و هرکدام را بررسی می‌کنیم.

طرز پخت برنج به‌صورت آبکش و کته

در ادامه طرز پخت برنج کته و آبکش را برایتان توضیح می‌دهیم:

1- برنج آبکش

نحوه درست‌کردن برنج آبکش به این صورت است که بعد از اینکه برنج را پاک کردید، آن را در یک ظرف بریزید و درون ظرف کمی بالاتر از سطح برنج، آب می‌ریزید. سپس باید برنج را بخیسانید و باید به‌ازای هر پیمانه برنج، نصف قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و به مدت 2 الی 3 ساعت بگذارید تا برنج خوب خیس بخورد. بعدازاین مرحله که برنج خوب خیس خورد، چندین بار برنج را با آب ولرم بشویید.

در ادامه درست‌کردن برنج آبکش، یک قابلمه را انتخاب کنید و در آن چند پیمانه آب، مقداری نمک و روغن بریزید و سپس قابلمه را بر روی اجاق‌گاز بگذارید تا به نقطه‌جوش برسد. بعد از اینکه آب به جوش آمد، به آن برنج را اضافه کنید و صبر کنید تا به مدت 10 دقیقه مقداری برنج پخته شود. توجه داشته باشید که این زمان تقریبی است و زمان دقیق برای پخت، بستگی به نوع برنج شما دارد.

برای اینکه بفهمید چه موقعی زمان مناسب آبکش کردن برنج است، بعد از گذشت این زمان چند عدد برنج را تست کنید. اگر مغز برنج کمی خام است و اطراف دانه‌های برنج کاملاً پخته است، این موقع برای آبکش کردن برنج بهترین زمان است. در این مرحله از پخت، برنج را در یک صافی بریزید و آن را با آب سرد بشویید. سپس به قابلمه خشک شده، برنج را با مقداری روغن اضافه کنید و بگذارید تا آن  با حرارت کم پخته شود.

برای مطالعه مقاله «فوت‌وفن خیس کردن برنج» کلیک کنید.

80 - برنج را کته درست کنیم یا آبکش

2- برنج کته‌ای

نحوه درست‌کردن برنج کته‌ای به این صورت است که ابتدا برنج را پاک کنید. سپس بعد از اینکه برنج را پاک کردید، آن را درون ظرفی بریزید و  کمی بالاتر از سطح برنج آب به آن اضافه کنید و مدت 1 الی 2 ساعت برنج را بگذارید تا خوب خیس بخورد. سپس درون قابلمه‌ای آب بریزید و حواستان باشد به‌اندازه میزان برنج بریزید و زیاد نباشد، به این خاطر که قرار است برنج همراه با آب پخته شود و اگر آب درون قابلمه زیاد باشد، برنج شفته می‌شود.

در این مرحله از پخت برنج کته‌ای و یا دمی، بعد از اینکه آب درون قابلمه به نقطه‌جوش رسید، مقداری از آب برنج را بچشید و متناسب با آن به قابلمه نمک اضافه کنید و همچنین مقداری هم روغن اضافه کنید. سپس برنج را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب برنج کم‌کم تمام شود و برنجتان همراه با آن پخته شود. بعد از اینکه آب درون قابلمه تبخیر شد، در قابلمه را بگذارید و میزان حرارت آن را کم کنید و صبر کنید تا حدود نیم ساعت برنج پخته شود.

تفاوت برنج آبکش و برنج کته‌ای

در ادامه به مقایسه برنج کته و آبکش می‌پردازیم:

1- شکل ظاهری برنج

یکی از تفاوت‌های برنج کته و آبکش در شکل ظاهری برنج است. دانه‌های برنج آبکش به‌خاطر اینکه مدت‌زمان کمتری در هنگام پختن در آب بوده‌اند، دانه‌دانه و از هم جدا هستند. اما برنج کته‌ای و یا دمی که زمان بیشتری تا آماده‌شدن در آب بوده است، دانه‌های برنج به‌هم‌چسبیده هستند و در این صورت برنج کته‌ای نرم‌تر است که به آن اصطلاحاً شفته می‌گویند. زیبایی شکل ظاهری برنج سلیقه‌ای است، اما اگر کسی اصل خود را بر زیبایی بگذارد، برنج را آبکش باید طبخ کند. علاوه بر این بیشتر افراد، ترجیح می‌دهند که برنجشان ظاهر زیبایی داشته باشد.

2- زمان پخت برنج

یکی دیگر از تفاوت‌های برنج کته و آبکش در زمان پخت برنج است. برنج کته‌ای برای پخت و آماده‌شدن نسبت به برنج آبکش زمان کمتری را نیاز دارد و یک نکته مهم که در مورد زمان پخت برنج وجود دارد، این است که هرچه زمان پخت برنج بیشتر طول بکشد میزان تبدیل کربوهیدرات در برنج به قند افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین به افرادی که دیابت دارند، باتوجه‌به گفته محققان توصیه می‌کنند که برنج کته‌ای را مصرف کنند. به این خاطر که برنج کته‌ای و یا دمی نسبت به برنج آبکش، قند کمتری دارد.

4 1 - برنج را کته درست کنیم یا آبکش

3- ارزش غذایی برنج

یکی دیگر از تفاوت‌های برنج کته و آبکش در ارزش غذایی برنج است. بسیاری از مردم بر اساس که تصور غلط و غیرعلمی، تصور می‌کنند که اگر برنج را به شیوه آبکش درست کنند با خارج‌کردن آب برنج، موجب خارج‌شدن مقدار زیادی از نشاسته و شسته شدن برنج می‌شود.

ولی  در حقیقت آبکش کردن برنج باعث می‌شود که مقدار بسیاری از فیبر موجود در برنج به همراه خانواده ویتامین‌های  B و مواد معدنی از برنج خارج شود و برنج را از لحاظ  ارزش غذایی‌اش کاهش می‌دهد. اما ارزش غذایی برنج به شیوه پخت کته‌ای حفظ می‌شود. به این خاطر که آب برنج را در این شیوه نمی‌ریزند و ویتامین‌ها و مواد معدنی در برنج باقی می‌مانند و در نتیجه، ارزش غذایی برنج نیز حفظ می‌گردد.

خرید برنج

اگر قصد دارید که به‌صورت اینترنتی، برنج خرید کنید و نمی‌دانید که چه سایت‌هایی معتبر هستند، می‌توانید برای خرید انواع برنج، فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب نمایید. این فروشگاه محصولات بسیار با کیفیتی در اختیار مشتریان خود می‌گذارد و تمامی محصولات را نیز با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های برنج کته و آبکش پردازیم. همچنین طرز پخت هر دو روش یعنی دمی و یا کته کردن برنج و آبکش کردن برنج را که دو شیوه اصلی پخت برنج است را نیز، شرح دادیم. به‌طورکلی باتوجه‌به مقایسه صورت‌گرفته، نتیجه می‌گیرم که مصرف برنج کته‌ای بهتر است از برنج آبکش شده و علاوه بر این که ارزش غذایی و مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی برنج با شیوه پخت کته‌ای حفظ می‌شود، عطروطعم بهتری نیز نسبت به برنج آبکش شده دارد.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت