چه برنجی برای نذری مناسب است؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,211 بازدید
برنج مناسب برای نذری

استفاده از انواع برنج ایرانی به دلیل عطر و بوی عالی و طعم بی‌نظیر در مصرف روزانه، رستوران‌ها، مناسبت‌ها و پخت نذری طرف‌داران زیادی دارد. در محرم و ماه رمضان طبخ غذاها با چلو برای نذری دادن بیشتر است. برنج مناسب برای نذری برنجی است که علاوه بر خوش‌پخت و خوش‌طعم بودن، عطر و بوی خوبی داشته باشد. کیفیت برنج نذری در پخت نذری اهمیت زیادی دارد و در بین انواع برنج‌های ایرانی برنج هاشمی و طارم جزء بهترین‌ها هستند. برنج خوشپخت برای نذری باید ظاهر مجلسی و عطر دلنشینی داشته باشد. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج به بررسی ویژگی‌های برنج مناسب برای نذری می‌پردازیم.

برنج مناسب

خصوصیات برنج مناسب برای نذری

هنگامی که با خصوصیات برنج مناسب برای نذری آشنا باشید، به‌راحتی می‌توانید یک برنج باکیفیت انتخاب کنید. خصوصیات و ویژگی‌های برنج نذری عبارت‌اند از:

1. دانه‌های برنج قلمی، کشیده و شفاف باشند

برای پخت نذری از برنجی باید استفاده شود که دانه‌های یکدست داشته باشد. هر چقدر دانه‌های برنج قلمی، کشیده و شفاف باشند؛ رنگشان مایل به زرد باشد؛ عطروطعم و پخت بهتری دارند و برای استفاده در پخت نذری مناسب‌تر هستند. از برنج با این ویژگی‌های در مهمانی و مجالس هم می‌توان استفاده کرد.

2. استفاده از برنج با دانه‌های خشک و سفت

در پخت برنج به‌خصوص جهت استفاده در چلوهای نذری ری برنج اهمیت زیادی دارد. برنج مناسب برای نذری برنجی است که دانه‌های آن خشک و سفت باشد. این ویژگی باعث می‌شود هنگام پخت دانه‌های برنج آب بیشتری را جذب کنند و حجیم‌تر شوند و در اصطلاح ری بیشتری داشته باشند. نکته مهم این است که برنج‌های قدیمی یا کهنه نسبت به برنج‌های تازه ری بیشتری دارند. همچنین یک پیمانه برنج ری دار سه برابر برنج کم ری، حجم دارد و باتوجه‌به قیمت بالاتر باز هم به‌صرفه‌تر است.

برای مطالعه مقاله «نکته مهم در خرید برنج شمال» کلیک کنید.

3. تست کیفیت برنج نذری با خرد کردن آن با دندان

برای تست کیفیت برنج نذری دانه‌های برنج را زیر دندان قرار می‌دهند؛ اگر دانه‌های برنج به‌سختی خرد شدند، کیفیت بالایی دارد. برنج مناسب برای نذری برنجی است که علاوه بر کیفیت خوب، دارای طعم و عطر خوبی باشد.

علاوه بر خصوصیات و ویژگی‌های گفته شده هنگام طبخ برنج نذری از آبکش‌های چوبی یا کنفی به دلیل انتقال طعم و بوی چوب به برنج، نباید استفاده کنید و انتخاب آبکش فلزی یا پلاستیکی بهترین گزینه است.

نکات خرید برنج برای نذری

استفاده از انواع برنج های عطری مانند برنج هاشمی، برنج دمسیاه، برنج طارم و برنج صدری گزینه‌های مناسب‌تری برای پخت نذری هستند. برای تهیه و خرید برنج نذری ایرانی لازم است نکاتی را رعایت کنید. نکات خرید برنج برای نذری عبارت‌اند از:

  • استفاده از برنج کهنه را به برنج تازه برداشت شده اولویت دهید.
  • برنجی را انتخاب کنید که دانه‌های بلند، کشیده و شفاف داشته باشد.
  • عطر و بوی برنج و طعم آن را اولویت دهید.
  • برنج کشت دوم نسبت به کشت اول از عطر و بوی بیشتری برخوردار است.
  • برنجی که خریداری می‌کنید مخلوط نباشد و دانه‌های آن یکدست باشند.

غذاهای نذری که همراه با برنج طبخ می‌شوند کدامند؟

در ایام محرم به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا غذاهای نذری که همراه با برنج طبخ می‌شوند عبارت‌اند از:

  • زرشک‌پلو با مرغ: طبخ مرغ به‌صورت مجلسی و تکه‌ای همراه با چلو یکی از نذری‌های مرسوم است که علاوه بر ظاهر مجلسی و جذاب، طعم بسیار خوبی دارد و یکی از غذاهای محبوب برای نذری دادن است.
  • خورشت قورمه سبزی: یکی از اصلی‌ترین غذاها برای پخت نذری؛ قورمه سبزی است که همراه با چلو است. فراموش نکنید هنگام طبخ قورمه سبزی حتماً به کیفیت برنج نذری و ایرانی بودن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • خورشت قیمه: یکی دیگر از نذری‌های مرسوم در بین ایرانی‌ها خورشت قیمه است که همراه با برنج سرو می‌شود. باتوجه‌به اینکه برنج مناسب برای نذری انواع برنج ایرانی هستند توصیه می‌کنیم یک برنج باکیفیت انتخاب کنید.
برنج نذری

نحوه پخت برنج نذری

 بعد از انتخاب برنج مناسب برای نذری باید به نحوه پخت آن توجه داشته باشید. بهترین نحوه پخت برنج نذری به‌صورت آبکش است. اگر از برنج‌های ایرانی باکیفیت، با دانه‌های قلمی و کشیده استفاده می‌کنید؛ توصیه می‌کنیم حتماً از شب قبل یا 2 الی 3 قبل از پخت آن را در آب و نمک خیس کنید. هنگام پخت برنج از دیگ مناسب و آب کافی استفاده کنید. میزان آب برنج باید 4 برابر مقدار برنج باشد. بعد از جوش‌آمدن آب، نمک کافی و حدود یک لیوان روغن اضافه کرده، سپس بعد از خالی‌کردن آب برنج آن را به آب جوش اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه جوشیدن مرتب دانه‌های برنج را چک کنید که زیاد نرم نشود و در نهایت آبکش و دم کنید. نکات پخت برنج برای نذری عبارت‌اند از:

  • حرارت زیاد باشد.
  • از سرکه یا آبلیمو استفاده کنید تا برنج سفید شود.
  • زیاد هم نزنید تا دانه‌های برنج له نشوند.

جمع‌بندی

برنج مناسب برای نذری برنجی است که بهترین پخت و عطر و بوی عالی داشته باشد. برنج خوشپخت برای نذری باید ظاهر مجلسی داشته و خوشمزه باشد. کیفیت برنج نذری هنگام پخت اهمیت زیادی دارد، به‌همین جهت سعی کنید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. برای خرید برنج نذری مناسب می‌توانید از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج که ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی است؛ برنج دلخواه خود را باقیمت مناسب و کیفیت عالی تهیه کنید. با مشهدبرنج حس خوب خرید مطمئن و آسان را تجربه کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت