آیا برنج باعث یبوست می‌شود؟

مشهد برنجمشهد برنج
3,052 بازدید
برنج طارم

برنج رایج‌ترین غذای روزانه است که در بسیاری از کشورها ازجمله هند، پاکستان ، اندونزی و ایران بیشتر مصرف می‌شود. برنج در کنار اینکه فواید و خواص زیادی دارد ممکن است زمانی که به درستی مصرف نشود، منجر به بروز برخی مشکلات گوارشی در افراد شود. یکی از این معضلات دردناک یبوست است. بیشتر افرادی که برنج را به طور مداوم مصرف می‌کنند همیشه با این سوال روبه رو می‌شوند. آیا برنج باعث یبوست می‌شود؟ برنج به‌عنوان یک غذای محبوب و سنتی محسوب می‌شود. اما این پرسش اساسی در مورد برنج ذهن بیشتر مصرف‌کنندگان را به خود مشغول کرده است. البته برخی تحقیقات نشان داده که دراین‌خصوص نوع مزاج و محل زندگی افراد هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مصرف برنج و یبوست

یبوست و عوامل ایجاد آن

این مشکل به‌ظاهر ساده ممکن است گاهی برای اکثر افراد پیش‌آمده باشد. یبوست یک مشکل دردناک و آزاردهنده است که سن‌وسال ندارد. در هر سنی که باشید با هر جنسیتی ممکن است به این مشکل رایج دچار شوید. به بیان ساده یبوست معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که ضایعات یا مدفوع خیلی آهسته از طریق دستگاه گوارش حرکت می‌کنند. یا نمی‌توانند به طور مؤثر از رکتوم دفع شوند، این امر در نتیجه ممکن است باعث سفت و خشک‌شدن مدفوع و یبوست شود. به طور مفصل‌ و کلی روده بزرگ وظیفه جذب آب از مواد غذایی باقی‌مانده درحالی‌که از سیستم گوارش رد می‌شوند را دارد. در نهایت این امر سبب ایجاد مدفوع می‌شود. در ادامه عضلات روده بزرگ برای دفع این مواد زائد از راست‌روده کمک می‌کنند. زمانی که این عملیات دفع با مشکل روبه‌رو شود و یا بیش از حد در روده باقی بمانند موجب بروز یبوست می‌شود.

عوامل مختلفی مانند سبک غذایی نادرست می‌تواند در بروز و ایجاد این مشکل تأثیر بگذارد. شما می‌توانید با سبک زندگی و تغییر عادت‌های نادرست غذایی از این مشکل جلوگیری کنید. سعی کنید از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد یبوست می‌شود پرهیز کنید. در این مقاله از مشهد برنج با بررسی یکی از غذاهای پرمصرف در بین خانواده‌ها به این پرسش آیا برنج باعث یبوست می‌شود؟ پاسخ خواهیم داد.

برنج چگونه باعث یبوست می‌شود؟

باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد هر چیزی خوب نیست و به‌خصوص اگر با رژیم غذایی نامناسب ترکیب شود. گاهی اوقات در پخت برنج، برنج را با برخی ادویه‌ها و چاشنی‌های خوش طعم ترکیب می‌کنید. برای مثال ترکیب برنج با کاری‌های غنی از پروتئین اگرچه بسیار عالی است و طعم خوبی به غذا می‌دهد. اما ممکن است با این ترکیبات دچار مشکلاتی نظیر یبوست شوید. البته این نکته که برنج باعث یبوست می‌شود، سبب شده تا بسیاری از افراد از خوردن برنج خودداری کنند. برنج به دلیل اینکه یک منبع غنی و سرشار از نشاسته است ممکن است باعث ایجاد یبوست شود. به این دلیل که نشاسته سبب کندشدن و آهسته پیش رفتن عملیات دفع مواد زائد می‌شود. به همین خاطر ممکن است برخی افراد با مصرف برنج دچار یبوست شوند.

برای مطالعه مقاله «آیا برنج گلوتن دارد؟» کلیک کنید.

فیبر موجود در برنج و یبوست

همان‌طور که می‌دانید برنج حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است. برنج در میان بسیاری از غلات دیگر به دلیل وجود فیبر به‌عنوان غلات آسان هضم در نظر گرفته می‌شود. خوب است بدانید یبوست این روزها بیشتر به دلیل مواد غذایی ناسالمی که مصرف می‌کنید دیده می‌شود. گاهی شامل مواد غذایی حاوی قند و نمک بالا و بدون فیبر است. در این مورد که برنج باعث یبوست می‌شود در صورتی درست است که مقدار نامنظمی برنج بیش از آنچه بدن شما می‌تواند تحمل کند، مصرف شود. مصرف بیش از حد برنج حتی بدتر از آن است که بدون هیچ افزودنی دیگری مصرف شود.

جالب است بدانید که غذاهای غنی از فیبر به یبوست و سایر مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کنند. اما درعین‌حال همه غذاهای غنی از فیبر دوستان شکم شما نیستند. فیبر تمایل به افزایش حجم دارد درحالی‌که آب مدفوع را نرم می‌کند. در نتیجه از وضعیت یبوست جلوگیری می‌کند. ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز مقدار مناسبی برای یک روز سالم است. به این نکته توجه کنید که هر چیزی بیش از آن که غیرقابل‌هضم شود، شما را با مشکلات گوارشی مانند یبوست مواجه می‌کند.

چه برنجی مصرف کنیم؟

در برخی موارد، برنج به‌عنوان دلیل عامل ایجاد یبوست شناخته می‌شود. به‌خصوص برنج سفید به این دلیل که پوسته و سبوس و جوانه‌اش را در طی فرایند پرداخت از دست می‌دهد. به همین دلیل برنج سفید نیمی از مواد مغذی که دارد را از دست می‌دهد، به همین دلیل این امکان وجود دارد که برنج باعث یبوست می‌شود. همچنین برخی معتقدند که برنج سفید حاوی فیبر کمتری نسبت به غلات کامل است که ممکن است باعث یبوست شود. در مقابل برنج سفید، برنج قهوه‌ای مشکل یبوست را برطرف می‌کند. در مقابل برنج قهوه‌ای برنج سفید بیشتر پرداخت و فراوری می‌شود. فیبری که در برنج قهوه‌ای موجود است برای هر وعده غذایی بیشتر از برنج سفید است. این میزان فیبر برای یبوست و مشکلات گوارشی کمک‌کننده است. در نتیجه توصیه بیشتر متخصصان به مصرف برنج قهوه‌ای است. همچنین برخی از انواع دیگر برنج با پاک‌سازی کردن دیواره‌های روده مشکلات ناشی از یبوست را کمتر می‌کند.

آیا واقعاً برنج باعث یبوست می‌شود؟

در نهایت برای روشن شدن این سؤال اساسی، آیا برنج باعث یبوست می‌شود؟ خوب است بدانید که هیچ یک از غذاهای غنی از فیبر که مشکوک هستند مانند برنج سفید، هضم نشده به روده بزرگ نمی‌رسند. فقط مقدار کمی از غذای هضم شده به‌عنوان خاکستر به روده بزرگ می‌رسد که تنها ۰.۲٪ و ۱.۲٪ از کل وزن مدفوع را تشکیل می‌دهد که هیچ نقشی در مشکل یبوست شما ندارد. دراین‌خصوص فقط فیبر رژیمی باعث یبوست می‌شود. در واقع غذای هضم نشده به روده بزرگ می‌رسد درحالی‌که آب را در مسیر خود جذب کرده است و در نتیجه کار دفع را سخت‌تر می‌کند. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی خود را براین‌اساس برنامه‌ریزی کنید و از فیبرهای رژیمی و غذاهای فراوری شده زیاد اجتناب کنید.

برنج

سخن نهایی

در بیشتر کشورهای جهان برنج به‌عنوان ماده اصلی در هر آشپزخانه‌ای وجود دارد. برخی معتقدند علاوه بر خواص فراوان برنج باعث یبوست می‌شود. اما تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد برنج در رژیم غذایی نامناسب موجب بروز این مشکلات می‌شود. در واقع تهیه و خرید برنج‌های نامرغوب و تقلبی نیز ممکن است باعث بروز این مشکلات شوند. اما شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه مشهد برنج با اطمینان از اصالت و مرغوبیت انواع برنج ایرانی و برنج هندی و برنج پاکستانی را بخرید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت