.jpg - خواص آب برنج برای مو

خواص آب برنج برای مو

مشهد برنجمشهد برنج
1,514 بازدید
خواص آب برنج برای مو

از مهم‌‌ترین غلات در جهان که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان نیز به شمار می‌رود، برنج است. برنج انواع مختلفی دارد و پرمصرف‌ترین نوع برنج در جهان، برنج سفید است. برنج در صورت مصرف متعادل و پخت صحیح، می‌تواند یکی از سالم‌ترین غذا‌ها باشد. برنج سفید، همان دانه برنج قهوه‌ای است که سبوس آن گرفته شده و به همین علت زمان پخت آن سریع ‌تر است و عطر و طعم بهتری دارد.

برنج سفید طبیعتی سرد و خشک دارد و سرشار از آهن، فسفر، ویتأمین B1، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، ویتأمین B3، ویتأمین B5 و مس است. برنج سفید باعث افزایش انرژی روزانه بدن می‌شود، به درمان یبوست و اسهال کمک می‌کند و همچنین فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. در ادامه مقاله چند مورد از خواص آب برنج برای مو را شرح می‌دهیم.

خاصیت‌های آب برنج برای مو

چینی‌ها معتقدند که آب برنج، مو‌های آن‌ها را نرم و براق کرده است و به رشد سریع‌‌تر آن کمک می‌کند. در واقع این ماده سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند برای پوست سر و مو‌هایتان مفید باشد. در ادامه چند مورد از فواید و خواص آب برنج برای مو را عنوان و بررسی می‌کنیم.

۱- آب برنج برای از بین بردن شپش

از بین بردن شپش موی سر یکی از موارد خواص آب برنج برای مو است. نشاسته‌ای که در آب برنج وجود دارد، می‌تواند فوراً شپش‌ها را بکشد. درواقع آب برنج باعث می‌شود قبل از اینکه این مشکل گسترش پیدا کند و بدتر شود، از بین برود.

۲- صاف کردن مو

یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو این است که می‌تواند به درخشان‌‌تر شدن و صاف‌تر شدن موی سرتان کمک کند. به این دلیل که مقدار بالایی نشاسته در خود دارد. یک نوع ماسک برنج برای مو که می‌توانید استفاده کنید، این گونه است که به مقدار مساوی خاک رس و آرد برنج سفید را با آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. خمیر درست شده را به مدت ۳۰ دقیقه روی سرتان بگذارید. سپس مو‌های خود را به خوبی با آب سرد بشویید.

برای مطالعه مقاله “5 نکته‌ای که باید برای قد کشیدن برنج رعایت کنیم” کلیک کنید.

۳- تسکین خشکی سر

شوره سر و خارش آن، رایج است و می‌تواند بر اثر کمبود چربی در پوست سر شکل بگیرد. احساس خارش و سوزش و همچنین پوسته‌های سفید، علائمی است از اینکه پوست سر شما یا موی‌ تان خشک است. علاوه بر وجود محلول‌های نرم‌ کننده و شامپو‌هایی که برای درمان موی خشک وجود دارد، تسکین خشکی پوست سر، از خواص آب برنج برای مو است. شستشوی مو با آب برنج سفید نیز می‌تواند موجب تسکین التهاب و خشکی سرتان شود. به این شکل شوره‌های سرتان کم می‌شود.

istockphoto 974779604 170667a - خواص آب برنج برای مو

۴- از بین برنده موخوره

از بین بردن موخوره نیز جزء خواص آب برنج برای مو است. یکی از آسیب‌های جدی مو، موخوره است که باعث قطع مو از ساقه می‌شود. برای مقابله با موخوره‌ها، مو‌ها به پروتئین نیاز دارند. آب برنج سفید سرشار از پروتئین و آمینو اسید می‌باشد که برای ترمیم مو‌های آسیب دیده بسیار مفید است. نحوه استفاده آن این گونه است که با آب برنج ساقه مو‌های‌تان را مرطوب می‌کنید. بعد از گذشت ۱۵ ‌الی ۲۰ دقیقه، مو‌های‌تان را می‌توانید بشویید.

۵- افزایش رشد مو

یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو این است که آب برنج، ریزش مو‌ها را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت رشد مو می‌شود. آمینو اسید‌ها و همچنین ویتأمین‌های موجود در آب برنج همچون ویتأمین C، E و B به افزایش رشد مو کمک می‌کنند.

۶- نرم‌کننده طبیعی مو

از دیگر خواص آب برنج برای مو، این است که به‌ جای استفاده از نرم‌کننده‌های شیمیایی داخل حمام می‌توانید مو‌های خود را با آب برنج، آب کشی کنید. فواید آب کشی مو با آب برنج عبارت‌اند از:

  • افزایش حجم موها؛
  • سلامتی مو با مواد مغذی موجود در آب برنج؛
  • نرمی و صافی مو؛
  • ریشه‌ی قوی‌تر مو؛
  • بهبود بافت مو؛

7- کاهش سایش و آسیب مو

کاهش سایش و آسیب مو، یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو است. ابزار‌هایی که برای حالت دادن مو، پیچش یا صاف کردن مو وجود دارند، موجب آسیب دیدگی، افت سلامت مو و کاستی مو می‌شوند. اگر با آب برنج مو‌های سرتان را بشویید، می‌تواند به کاهش سایش و نرم شدنشان کمک کند. همچنین آسیب‌دیدگی مو‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

آب برنج برای کدام نوع مو مناسب است؟

فرقی نمی‌کند که چه نوع مویی دارید، ممکن است مو‌های نازک، ضخیم، صاف و یا فر داشته باشید، آب برنج برای انواع مو مناسب است. اما آرایشگران مشهور معتقدند که مو‌های آسیب‌‌دیده و مو‌های رنگ‌شده سود بیشتری از آب برنج می‌برند.

طرز تهیه آب برنج برای مو

تا به اینجای مقاله با فواید آب برنج و اینکه برای کدام یک از انواع مو مناسب است آشنا شدید. در ادامه قصد داریم طرز تهیه آب برنج برای مو را برایتان توضیح دهیم.

۱- آب برنج پخته

هنگامی که در پخت پلو آب برنج به نقطه جوش رسید و برنج‌ها نرم شدند، آن را داخل آبکش بریزید، البته یک ظرف تمیز زیر آبکش قرار دهید. آب باقی‌‌مانده از پخت برنج را در یک بطری بریزید. این آب برنج در یخچال حدوداً یک هفته تازه می‌ماند و قابل استفاده خواهد بود. مزیت استفاده از این روش این است که آب برنج خیلی سریع آماده می‌شود و پلوی پخته شده نیز مصرف خواهد شد. اما احتمال دارد برخی از مواد مغذی و ویتامین‌های برنج در فرایند پخت از بین بروند.

۲- خیساندن برنج در آب

در روش دوم طرز تهیه آب برنج، نصف فنجان برنج را در ۴ فنجان آب بخیسانید و چند ساعتی صبر کنید. گاهی ظرف را تکان دهید. بعد از گذشت چند ساعت، آب برنج را در ظرف تمیز دیگری بریزید و درب آن را ببندید. آب برنج تهیه شده با این روش نسبت به روش قبلی، مواد مغذی بیشتری دارد. البته برای تهیه آن نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت.

Untitled 1 - خواص آب برنج برای مو

۳- آب برنج تخمیر شده

این روش طرز تهیه برنج، بسیار شبیه روش قبلی است؛ اما برای ایجاد فرایند طبیعی تخمیر، به جای چند ساعت باید یک شبانه روز صبر کنید. یک فنجان برنج را در۳ فنجان آب خیس کنید و روی ظرف را بپوشانید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در این مدت، آن را دو بار هم بزنید. بعد از طی کردن این مرحله، برنج را از صافی عبور دهید تا آب آن جدا شود. این آب برنج تا یک هفته در یخچال تازه است.

فرایند تخمیر، سطح مواد مغذی موجود در آب برنج را افزایش می‌دهد و مواد معدنی و ویتأمین‌ها و آنتی اکسیدان‌های آن نسبت به آب برنج تهیه شده با روش‌های قبلی بیشتر است. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای تهیه آن هم به زمان بیشتری نسبت به روش‌های قبلی احتیاج دارید و هم برنجی که از آن استفاده کردید، قابل خوردن نخواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص آب برنج برای مو پرداختیم. تقویت مو با آب برنج یک روش قدیمی بوده است و درحال حاضر هم در بسیاری از کشور‌های آسیایی رایج است. بعضی از افراد از آب برنج برای درمان اگزما و تسکین التهابات پوستی نیز استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر دوست دارید مو‌هایی قوی و سالم و زیبا داشته باشید این ماده را با احتیاط امتحان کنید. اگر مو‌هایی بسیار نازک دارید یا از ریزش مو رنج می‌برید بهتر است ابتدا باید به متخصص پوست مراجعه کنید. برای خرید برنج پاکستانی به مشهد برنج مراجعه کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت