.jpg - آیا برنج قند دارد

آیا برنج قند دارد

مشهد برنجمشهد برنج
2,969 بازدید
قند برنج

برنج در ایران و کشورهای آسیایی از پرطرف‌دارترین و پرمصرف‌ترین دانه‌ها محسوب می‌شود. اما در این میان، مهم‌ترین نگرانی که وجود دارد این است که آیا برنج قند دارد؟ شاید شنیدن این سؤال برای اولین‌بار کمی تعجب‌برانگیز باشد، ‌ زیرا در نظر عامه مردم فقط هر چیزی که شیرین باشد، قند دارد.

برنج از آن دسته مواد غذایی محسوب می‌شود که به‌صورت غیرمستقیم ممکن است قند داشته باشد. البته باید توجه داشت قند موجود در برنج، با قندی که شکر دارد متفاوت است، میزان قند موجود در برنج بستگی به نوع برنج هم دارد. اما به‌طورکلی در جواب به این سوال که آیا برنج قند دارد؟ باید گفت همه انواع برنج‌ها از خودشان قند آن‌چنان بالایی ندارند. قند موجود در برنج از نوع کربوهیدرات است، ‌ این کربوهیدراتی که در برنج موجود است ترکیبی از نشاسته، ‌ قند ساده و کربن است.

35 - آیا برنج قند دارد

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، برنج دارای شاخص گلایسمی بالا (شاخصی است که میزان سرعت تبدیل‌شدن کربوهیدرات به قند را نشان می‌دهد) و کربوهیدرات زیادی است. این بدان معناست که برنج می‌تواند به‌سرعت گلوکز خون را به سطوح بسیار بالایی برساند. همچنین مصرف زیاد غذاهای با گلایسمی بالا می‌تواند مقاومت به انسولین را افزایش داده و کنترل قند خون را دشوارتر کند.

زمانی که شما برنج می‌خورید، نشاسته در بدن شما به اجزای گلوکزی خود تجزیه می‌شود و گلوکز را وارد جریان خون می‌کند. این باعث افزایش سطح گلوکز یا قند خون شما می‌شود. به همین دلیل است که خوردن برنج؛ مانند خوردن یک غذای شیرین است، هرچند که به‌خودی‌خود قندی نداشته باشد.

قند برنج را کاهش دهید

باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد و یا میزان قند خون افراد دیابتی را بیشتر کند. البته این که افراد دیابتی برنج را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند کار درستی نیست؛ بلکه باید در ابتدا میزان مصرف برنج را کنترل کنند. امروزه کارشناسان تغذیه در پاسخ به سوال رایج آیا برنج قند دارد؟ به این نتیجه رسیده‌اند که نحوه پخت و مصرف برنج نیز در میزان قند موجود در آن تأثیر دارد، برنج آبکش شده دارای قند بیشتری است و در مقابل برنج کته از میزان قند کمتری برخوردار است.
جالب است بدانید دارچین به‌عنوان ماده‌ای که میزان قند خون را کاهش می‌دهد شناخته شده است و بهتر است برای کاهش میزان قند موجود در برنج، آن را با دارچین مصرف کنید. همچنین مصرف غذاها یا خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند در کاهش قند خون بسیار مؤثر هستند. می‌توانید برنج را با انواع مختلف حبوبات نیز ترکیب و مصرف کنید؛ مانند عدس و … که این ترکیب به کاهش و کنترل میزان قند موجود در برنج کمک می‌کند.

برای مطالعه مقاله «روش پخت برنج ایرانی» کلیک کنید.

خرید برنج

دانستن این نکته که آیا برنج قند دارد یا خیر به‌تنهایی کافی نیست، شما باید خوش‌پخت‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع برنج را بشناسید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. ما در فروشگاه مشهد برنج این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم که با مقایسه انواع برنج بهترین و مرغوب‌ترین آنها را انتخاب و تهیه کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “آیا برنج قند دارد”

    1. اگر بدنبال برنجی که قند کم دارد بهتر است از برنج های قهوه ای استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت