.jpg - مضرات مصرف بیش از حد برنج

مضرات مصرف بیش از حد برنج

مشهد برنجمشهد برنج
1,478 بازدید
مضرات مصرف بیش از حد برنج

یکی از غلات پرمصرفی که مردم جهان مصرف می‌کنند، برنج است. برنج در کنار خواص فراوانی که دارد و یک تغذیه سالم و مقوی است، مصرف بیش از اندازه آن نیز مضراتی دارد. برنج سفید سرشار از کربوهیدرات است و پروتئین و چربی کمی دارد. در واقع برنج سفید به‌عنوان یک کربوهیدرات تصفیه شده در نظر گرفته می‌شود که شاخص گلیسمی بالایی دارد. این موضوع به این معنا است که پس از خوردن برنج، به‌ سرعت قند خونتان افزایش پیدا می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی مضرات مصرف بیش از حد برنج می‌پردازیم.

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج

درواقع مصرف بیش از حد برنج با افزایش خطر دیابت نوع 2، سندروم متابولیک و افزایش چربی شکمی همراه است. در ادامه به بررسی هر یک از این مضرات مصرف بیش از حد برنج می‌پردازیم.

36 1 - مضرات مصرف بیش از حد برنج

1- افزایش چربی و اضافه‌وزن

یکی از مضرات مصرف بیش از حد برنج افزایش چربی و اضافه‌وزن در افراد است. طبق بررسی‌ها و مطالعاتی که بر روی افرادی که خیلی کم از کربوهیدرات تصفیه شده مثل برنج سفید استفاده می‌کنند، نشان داد که این افراد از کسانی که بیشتر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده استفاده می‌کنند، چربی شکمشان کمتر است. در نتیجه افرادی که بیش از حد از برنج استفاده می‌کنند، به چاقی شکمی مبتلا خواهند شد.

سطح قند خون به‌ واسطه خوردن غذاهایی مثل نان سفید و یا برنج سفید بلافاصله بالا می‌رود. زمانی که قند خون بالا برود، پانکراس از خود انسولین ترشح می‌کند. کار انسولین این است که گلوکز را از جریان خون بگیرد و برای ذخیره به سلول‌های بدن ببرد. ترشح انسولین با مصرف مقدار زیادی از غذاهای سرشار از کربوهیدرات افزایش پیدا می‌کند. انسولین ذخیره‌سازی چربی و گلوکز را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین استفاده از برنامه غذایی که سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده باشد باعث افزایش ذخیره چربی و اضافه‌ وزن در بدنتان می‌شود.

توصیه می‌شود که برای جلوگیری از چاقی شکمی و افزایش وزن، می‌توانید به‌ جای مصرف برنج سفید و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غلات سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

2- خطر ابتلا به دیابت

یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از حد برنج خطر ابتلا به دیابت است. طبق تحقیق و پژوهشی که در سال 2010 صورت گرفت، این تحقیق نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با جایگزین‌کردن برنج قهوه‌ای به‌ جای برنج سفید کاهش می‌یابد. به‌ این‌ علت که برنج قهوه‌ای به‌ اندازه برنج سفید نمی‌تواند قند خون را بالا ببرد.

در نتیجه انسولین کمتری بعد از مصرف برنج قهوه‌ای ترشح می‌شود که باعث کاهش خطر دیابت نوع 2 می‌گردد. علاوه بر این، طبق بررسی دیگری که در سال 2012 انجام شد، محققان دریافتند خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو مخصوصاً در جوامع آسیایی شود.

3- اختلالات عصبی

یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از حد برنج این است که سبب اختلالات عصبی می‌شود. به همین خاطر بهتر است که داخل یک‌پارچه مقداری شلتوک برنج را بریزید و در برنج قرار دهید تا همراه آن پخته شود .

4- خطر ابتلا به سندروم متابولیک

یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از حد برنج این است که سبب ابتلا به سندروم متابولیک می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، مصرف زیاد برنج سفید به‌شدت در ایجاد سندروم متابولیک مؤثر است. برخی از فاکتورهایی که داشتن سه مورد افراد از آن‌ها نشان‌دهنده ابتلای افراد به سندروم متابولیک است، عبارت‌اند از میزان بالای چاقی شکم، بالا بودن قند خون ناشتا، کمبود میزان کلسترول خوب بدن، میزان بالای تری‌گلیسرید و فشارخون بالا که موجب ابتلا به سندروم متابولیک می‌شوند.

5- ابتلا به فشارخون و چربی خون

از دیگر عوارض و مضرات مصرف بیش از حد برنج خطر ابتلا به فشارخون و چربی خون است. افرادی که در برنامه غذایی خود برنج فراوانی مصرف می‌کنند و بیشتر برنج سفید نیز می‌خورند، تری‌گلیسیرید و فشارخون بالایی نسبت به سایر افراد دارند.

معایب خوردن برنج در دوران بارداری

  • در دورانبارداری، از عوارض خوردن بیش از حد برنج، بالارفتن وزن خانم باردار است.
  • مصرف بیش از حد برنج به تولد زود هنگام جنین و یا مرگ جنین منجر می‌شود. به‌خاطر اینکه برنج دارای مقدار قابل‌توجهی از آرسنیک است.
  • علاوه بر این مصرف بیش از اندازه برنج در دوران بارداری باعث ابتلای خانم باردار به دیابت بارداری می‌شود. به‌این‌علت که برنج سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی است.

چندین راهکار برای جلوگیری از عوارض مصرف برنج سفید

برای جلوگیری از عوارض مصرف برنج سفید، در ادامه چند مورد راهکار معرفی می‌کنیم:

1- افزایش فعالیت‌های بدنی

یکی از مهم‌ترین عوامل برای دور ماندن از مضرات برنج سفید تحرک بدنی است. اگر اهل یکجانشینی هستید و از تحرک و فعالیت گریزان هستید، توصیه می‌کنیم که در کنار خوردن برنج سفید، تحرک هم باید داشته باشید.

برای مطالعه مقاله «معرفی برنج فریدون‌کنار» کلیک کنید.

36 - مضرات مصرف بیش از حد برنج

2- پرهیز از پرهیز از مصرف برنج‌های خارجی و صنعتی

یکی دیگر از عوامل جلوگیری از عوارض برنج سفید این است که از مصرف برنج‌های صنعتی و خارجی پرهیز کنید. در بسیاری از برنج‌های صنعتی آرسنیک بسیاری موجود است که کارشناسان توصیه می‌کنند که این نوع برنج‌ها مصرف نکنیم. به‌ این‌ علت که آرسنیک سمی خطرناک است که در درازمدت عوارض جبران‌ناپذیری را برای ما به بار می‌آورد.

3- مصرف برنج قهوه‌ای

یکی دیگر عوامل جلوگیری از عوارض و مضرات برنج سفید استفاده از برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ای جایگزین بسیار مناسبی برای برنج سفید می‌تواند باشد. به این خاطر که برنج قهوه‌ای یکی از بهترین انواع برنج است که سرشار از مواد مغذی بسیاری است.

خرید برنج

برای خرید اینترنتی برنج و سایر محصولات توجه داشته باشید که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد. برای خرید انواع برنج می‌توانید فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب نمایید. این فروشگاه بهترین و باکیفیت‌ترین برنج‌ها را با قیمتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند تا خرید خوب و رضایتمندانه‌ای را داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مضرات مصرف بیش از حد برنج پرداختیم. همان طور که گفتیم، برنج سفید در کنار اینکه یک تغذیه سالم و مقوی است و خواص فراوانی دارد، مصرف بیش از اندازه آن و زیاده‌روی در خوردن برنج، مضراتی را برای سلامتی ما دارد. در واقع مصرف بیش از حد برنج با افزایش خطر دیابت نوع 2، سندروم متابولیک و افزایش چربی شکمی همراه است. همچنین برای جلوگیری از عوارض مضرات برنج راهکارهایی را عنوان و بررسی کردیم.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت