گران ‌ترین برنج جهان چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
2,314 بازدید
گران ترین برنج جهان

یکی از اقلام غذایی مهم در جهان، برنج است که در اکثر کشور‌های دنیا بهره ‌برداری می‌شود. در جهان بیش از ۱۲۰ هزار نوع برنج وجود دارد که در قاره آسیا بیشتر کشت می‌‎شود. بیشترین تولید برنج را در جهان در شرق آسیا، در کشور‌هایی همچون هند، اندونزی، چین و… دارا هستند. گرانترین برنج جهان در غرب آسیا و در کشور عربستان کشت می‌شود و نام آن هم برنج سرخ عربی است. این نوع برنج، در شهر الاحصاء عربستان کشت می‌شود. در ادامه به معرفی این نوع از گران‌ ترین برنج جهان می‌پردازیم.

برنج سرخ عربی چیست؟

همان طور که گفتیم این نوع برنج که، گران‌ ترین برنج جهان محسوب می‌شود، در یکی از شهر‌های عربستان کشت می‌گردد. برنج سرخ عربی برای رشد به دمای بالاتری از سایر انواع برنج‌ها در جهان نیاز دارد. دانه‌های این نوع برنج، کاملاً در آب غوطه ور می‌شود و بعد از آن، برای پنج روز پشت سر هم در هر هفته به آن‌ها آب داده می‌شود. این کار نزدیک به ۴ ماه انجام می‌شود تا زمان برداشت آن فرا برسد.

دمای لازم برای رشد برنج بین ۲۰ تا ۳۷ درجه است اما برنج سرخ عربی این گونه نیست و به دمای ۴۸ درجه نیاز دارد. به علت کمبود آب در کشور عربستان، تولید برنج سرخ عربی در شهر الاحصاء موجب شده تا رو به انقراض باشد. علاوه بر این، این نوع برنج در زمان کاشت، به مقدار بسیار زیادی آب نیاز دارد. همچنین ریشه برنج سرخ عربی نیز برای مدت زمان زیادی، آب را حفظ می‌کند.

کشاورزان الاحصاء ترجیح می‌دهند این نوع برنج را در زمین‌هایی بکارند که خاک آن‌ها از آب اشباع شده است، تا دانه‌های برنج کاملاً در آب قرار گیرند و از آن تغذیه کنند. برنج سرخ عربی سرشار از کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مصرف این نوع برنج برای زنانی که به تازگی کودک خود را به دنیا آورده‌اند، پیشنهاد می‌شود. به این خاطر که مواد مغذی بسیاری را به بدن آن‌ها می‌رساند.

برنج پخته شده

برنج سرخ و دلیل نام ‌گذاری آن

یکی از رقم‌های اصلی برنج در کشور‌های شرق آسیا از جمله کشور تایلند برنج سرخ یا برنج قرمز به شمار می‌رود. این نوع برنج علاوه بر عربستان در کشور‌هایی مثل چین، بنگلادش، ژاپن و هند نیز تولید می‌شود. برنج سرخ به دلیل رنگ قرمز آن به این نام خوانده می‌شود.

در واقع تفاوتی که این نوع برنج با سایر برنج‌های دیگر دارد، به خاطر شالیکوبی آن است که با برنج سفید فرق دارد. برای شالیکوبی این نوع برنج، از روش خاصی استفاده می‌شود و همین موضوع، سبب می‌شود تا مقداری از سبوس قرمز رنگ بر دانه برنج باقی بماند و این محصول به شکل رنگ قرمز مشاهده شود.

این برنج انواع مختلفی دارد و تقریباً هر گونه آن مختص کشوری خاص است. بنابراین در زمان خرید برنج قرمز باید به این نکته توجه کنید.

خواص و ویژگی‌های برنج سرخ عربی

برنج سرخ عربی که گران ‌ترین برنج جهان است، به عنوان یک محصول مقوی، دارای خاصیت‌های بسیاری است و همچنین در درمان بیماری‌های مختلف نیز، مؤثر است. در ادامه چند مورد از خاصیت‌های این نوع از گران‌ ترین برنج جهان را بررسی می‌کنیم:

  • یکی از ویژگی‌های این نوع برنج برای کاهش لاغری و کاهش وزن است. کسانی که مشکل اضافه وزن دارند و نمی‌توانند از خوردن برنج دست بکشند، می‌توانند، برنج سرخ عربی را جایگزین برنج سفید کنند.
  • برنج سرخ عربی دارای فیبر‌هایی است که در واقع فیبر‌های موجود در این نوع برنج، باعث لاغری و کاهش اشتها در افراد می‌شوند. علاوه بر این، فیبر‌های موجود در برنج سرخ عربی، نقش مهمی در پاکسازی روده‌ها دارند و همچنین موجب جلوگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش و نیز، سبب کاهش نفخ معده و بیماری زخم معده می‌شود.
  • این نوع برنج سرخ عربی، برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بسیار مفید است. این برنج به خاطر داشتن شاخص‌های کربوهیدراتی پایین و گلیسمی برای کنترل قند سطح خون افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد مبتلا به دیابت نوع دوم می‌توانند با مصرف خوراکی این برنج، قند خون خود را کنترل کنند.
  • این نوع برنج یکی از مواد غذایی است که غنی از موادی مثل منیزیم و کلسیم است. این مواد نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارند. بنابراین مصرف این نوع برنج به تمامی خانم‌ها توصیه می‌شود. این برنج همچنین در کنترل و درمان بیماری‌هایی همچون کم خونی و آسم، مفید است و نقش بالایی در بروز انواع سرطان‌ها دارد.
  • برنج سرخ عربی، نقش بسیاری در کاهش کلسترول و فشار خون دارد. برای مثال آنتوسیانین موجود در این نوع برنج، سبب کاهش فشار خون می‌شود. در واقع این دو عامل، فشار خون و کلسترول در کنارهم، زمینه ساز پیدایش بیماری‌های قلبی هستند ولی مصرف برنج سرخ می‌تواند از بروز این بیماری‌ها در بدن حتی در سنین بالا جلوگیری کرد.

نحوه پخت برنج سرخ عربی

برنج سرخ عربی به این علت که لایه سبوسی قرمز رنگی دارد، نسبت به برنج سفید دیرتر می‌پزد. به همین خاطر باید قبل از طبخ، آن را ۱ الی ۳ ساعت خیس کنید و بعد از آن، به پخت آن بپردازید. فرآیند پخت برنج سرخ عربی مثل پخت برنج سفید است و با توجه به تجربه‌ای که از پخت برنج سفید دارید، می‌توانید به طبخ برنج سرخ عربی بپردازید. به طور معمول، زمان پخت این نوع برنج با توجه به میزان شعله اجاق و همچنین به میزانی که قرار است پخته شود، بستگی دارد. اما معمولاً زمان ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت برای پخت این نوع برنج نیاز است.

خرید برنج سرخ عربی

همان طور که گفتیم، برنج‌های سرخ با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین برای خرید برنج سرخ عربی باید سعی کنید از فروشگاه‌ها و معتبر بروید. برای خرید اینترنتی برنج سرخ عربی که مناسب پخت در مهمانی‌ها و مجالس مختلف باشد، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. این فروشگاه بهترین و باکیفیت‌ ترین برنج‌ها را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد تا از خرید خود مطمئن و راضی باشند و خرید بسیار خوبی را تجربه کنند.

سخن پایانی

در این مقاله گران ‌ترین برنج جهان را، یعنی برنج سرخ عربی را بررسی کردیم. همان طور که گفته شد، این نوع برنج به دمای بسیار بالایی برای رشد نیاز دارد. به همین خاطر در منطقه الاحصاء یکی از شهر‌های عربستان کشت می‌شود. به علت کمبود آب در این منطقه، این گونه برنج، رو به انقراض است.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت