.jpg - تشخیص برنج تازه از کهنه

تشخیص برنج تازه از کهنه

مشهد برنجمشهد برنج
1,458 بازدید
تشخیص برنج تازه از کهنه

یکی از دغدغه‌های مهمی که خریداران برنج دارند، تشخیص برنج تازه از کهنه است. به‌این‌علت که بافت برنج‌ها تقریباً یک‌شکل است، تشخیص برنج تازه از کهنه‌کار ساده‌ای نیست. این مشکل بیشتر درمیان برنج‌های ایرانی است. بسیاری از سودجویان نیز با افزایش قیمت برنج قصد دارند تا با فروش برنج‌های کهنه، سود بیشتری به دست بیاورند. روش‌های تشخیص برنج اصل و خوب فراوان است که می‌توان گفت برای تشخیص برنج ایرانی مرغوب، نداشتن خرده برنج، یکدست بودن برنج، سفت و نرم بودن برنج، رنگ سفید برنج و رگه داشتن یا نداشتن برنج را باید در نظر گرفت.

برای مطالعه مقاله “بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده” کلیک کنید.

با وجود راه‌های عنوان شده، بهترین راه تشخیص برنج خوب ایرانی، پخت آن است که له شدن، آب کشیدن، کف کردن و باتوجه‌به شناخت و تجربیات قبلی، می‌تواند در خرید برنج خوب و مرغوب کمک کند. در ادامه مقاله ترفند‌هایی را برای تشخیص برنج تازه از کهنه شرح می‌دهیم.

ویژگی‌های برنج تازه

برنج تازه، برنجی است که عطر و بوی بهتری نسبت به برنج کهنه دارد و به‌تازگی از شالیزار‌ها برداشته شده است. شکل ظاهری آن نیز مانند برنج کهنه، بلوری است و تفاوتی با برنج کهنه ندارد. مسئله مهم برنج تازه، پخت آن است. در پخت برنج تازه باید حرفه‌ای عمل کنید. به‌این‌علت که برنج تازه به‌خاطر رطوبتی که دارد به هنگام پخت کمی شفته می‌شود.

1 - تشخیص برنج تازه از کهنه

ویژگی‌های برنج کهنه

به این دلیل که برنج کهنه زمان بسیاری از برداشت آن گذشته، قطعاً رطوبتش را ازدست‌داده و مانند برنج تازه عطر و بوی زیادی ندارد. و چون برنج کهنه رطوبت خود را ازدست‌داده، خشک و سفت است و به‌سختی زیر دندان خرد می‌شود. ظاهر آن نیمه بلوری و کدر است و نحوه پخت آن نیز نسبت به برنج تازه، آسان‌تر است و به‌خوبی قد می‌کشد.

راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه

در ادامه چند مورد از راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه را عنوان و بررسی می‌کنیم:

1- رطوبت داشتن برنج

یکی از راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه رطوبت داشتن برنج است. برنج تازه به این دلیل که به‌تازگی از شالیزار برداشته شده، از رطوبت نسبتاً بالایی برخوردار است. علاوه بر این درصد آمیلوز آن خیلی بالاتر از برنج کهنه است. دلیل شفته شدن برنج تازه نیز به‌خاطر آمیلوز موجود در برنج است. همچنین این آمیلوز باعث می‌شود برنج به هم بچسبد و اگر میزان آمیلوز بسیار باشد، موجب شفته شدن و چسبیدن بیشتر برنج خواهد شد. هر چه برنج کهنه‌تر باشد درصد آمیلوز پایین‌تری در آن موجود است و از کیفیت پخت بالاتری برخوردار است.

2- عطروطعم برنج

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه، عطروطعم برنج است. برنج خوب ایرانی طعم و عطر خوبی دارد و این ویژگی باعث شده تا آن را از برنج‌های کم‌کیفیت و برنج‌های خارجی متمایز کند. برای تشخیص این نوع برنج، مقداری از آن را در بین دو کف دستتان قرار دهید و نفستان را به آن بدمید (ها کنید)، باید در این حین بوی خوشی به مشامتان برسد. البته بعضی از سودجویان، با ریختن مقداری از برنج‌های اصیل در برنج‌های بی‌کیفیت، باعث به‌اشتباه افتادن شما می‌شوند. برای تشخیص این حیله باید چند دانه از آن را بردارید و به آن فوت کنید تا از گرد برنج آن خلاص شوید. سپس آن چند دانه را داخل دهان خود بگذارید. اگر طعم خوب و مطبوعی نداشت، برنج خوبی نیست.

3- ظاهر برنج

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه ظاهر برنج است. برنج نو و تازه، شکل ظاهری شفاف و بلوری دارد. اما این در حالی است که برنج کهنه ظاهری نیمه بلوری و کدر دارد. همچنین برنج تازه نسبت به برنج کهنه درخشان‌تر است.

4- قیمت برنج

از دیگر راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه، قیمت برنج است. برنج تازه و نو قیمت کمتری از برنج کهنه دارد و قیمت برنج کهنه بیشتر است.

2 - تشخیص برنج تازه از کهنه

5- یکدست بودن برنج

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه یکدست بودن برنج است. دانه‌های یک برنج مرغوب و تازه، کامل است و خرده و نیم دانه ندارد. هر چه دانه‌های برنج کامل‌تر باشد، برنجتان باکیفیت‌تر است.

کشت اول مقوی‌ تر است یا کشت دوم؟

اگر ملاکتان بو و عطر برنج است، برنج کشت دوم بخرید. به این خاطر که برنج کشت دوم نسبت به برنج کشت اول عطر و بوی بیشتری دارد. کشت اول برنج در فروردین‌ماه و برداشت آن نیز در مرداد است. اما کشت دوم برنج در فصل پاییز و آبان انجام می‌شود. به این دلیل که کشت دوم از کشت اول بیشتر طول می‌کشد و همچنین کشت دوم از باران پاییزی و آفتابش استفاده می‌کند، از سلامت و عطروطعم بیشتری برخوردار است. البته این نوع کشت، قیمت بالاتری نسبت به کشت اول دارد.

طول عمر برنج چقدر است؟

نحوه‌ی نگهداری ما از برنج، در مدت‌زمان ماندگاری آن مؤثر است. درصورتی‌که در مکانی خشک و سرد و دور از حشرات و رطوبت، برنج خود را نگهداری کنید و همچنین به طور مرتب از آن بازدید کنید، تا سال‌ها بدون تغییر در کیفیت آن قابل مصرف و نگهداری خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه برنج کهنه‌تر شود، حشرات می‌توانند راحت‌تر به آن وارد شوند و برنجتان را از بین ببرند.

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از مراکز خرید و فروشگاه‌های معتبر خرید کنید، که اطمینان داشته باشید برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله، ترفند‌ها و راه‌های تشخیص برنج تازه از کهنه را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد، برنج تازه و نو از رطوبت بالایی برخوردار است که برای پخت و نگهداری آن، با مشکل روبه‌رو هستیم. اما برنج کهنه به علت خشک بودن آن به هنگام پخت به‌خوبی قد می‌کشد و شفته نمی‌شود. این نکته را به‌خاطر بسپارید که تنها برتری برنج کهنه از تازه، تفاوت از لحاظ پخت آن است و در بقیه موارد برنج تازه از برنج کهنه برتر است.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت