.jpg - راه‌ های تشخیص برنج کهنه از تازه

راه‌ های تشخیص برنج کهنه از تازه

ارزانسراارزانسرا
1,589 بازدید
rice3 - راه‌ های تشخیص برنج کهنه از تازه

تشخیص برنج اصل و تازه، کار ساده‌ای نیست، به این دلیل که بافت برنج‌ها تقریباً یک شکل است. این مشکل بیشتر در میان برنج‌های ایرانی است. با افزایش قیمت برنج نیز، بسیاری از سودجویان قصد دارند تا با فروش برنج‌های کهنه، سود بیشتری به دست بیاورند. روش‌های تشخیص برنج اصل و خوب فراوان است که می‌توان گفت برای تشخیص برنج ایرانی مرغوب، نداشتن خرده برنج، رنگ سفید برنج، یکدست بودن برنج، سفت و نرم بودن برنج و رگه داشتن یا نداشتن برنج را باید در نظر گرفت. با وجود راه‌های ذکر شده، مؤثرترین و بهترین راه تشخیص برنج خوب ایرانی، پخت آن است که کف کردن، له شدن، آب کشیدن و با توجه به شناخت و تجربیات قبلی، می‌تواند در خرید برنج خوب و مرغوب کمک خوبی باشد.

طول عمر برنج چقدر است؟

نحوه نگهداری ما از برنج در مدت زمان ماندگاری آن مؤثر است. اگر برنج را در مکانی دور از حشرات و رطوبت که سرد و خشک باشد نگهداری کنید و هر چند وقت یک بار چک شود، می‌تواند این برنج تا سال‌ها سالم بماند و از کیفیتش کم نشود. در ادامه به بررسی راه‌ های تشخیص برنج تازه از کهنه می‌پردازیم.

ویژگی‌های برنج کهنه

برنج کهنه به این دلیل که زمان بسیاری از برداشت آن گذشته، قطعاً رطوبتش را از دست داده و مانند برنج تازه عطر و بوی زیادی ندارد. همچنین چون این برنج کهنه رطوبت خود را از دست داده، خشک و سفت است و به سختی زیر دندان خرد می‌شود. ظاهر آن کدر و نیمه بلوری است و نحوه پخت آن نیز نسبت به برنج تازه، آسان‌تر است و به خوبی قد می‌کشد.

برای آشنایی با “برنج کشت دوم؛ تفاوت کشت اول و دوم چیست؟” کلیک کنید.

ویژگی‌های برنج تازه

برنج تازه، برنجی است که عطر و بوی بهتری نسبت به برنج کهنه دارد و به تازگی از شالیزارها برداشته شده است. شکل ظاهری آن نیز مانند برنج کهنه بلوری است و تفاوتی با برنج کهنه ندارد. ویژگی مهم برنج تازه پخت آن است. در پخت برنج تازه باید حرفه‌ای عمل کنید. به این دلیل که برنج تازه بخاطر رطوبتی که دارد به هنگام پخت کمی شفته می‌شود.

از راه‌ های تشخیص برنج تازه از کهنه می‌توان به مواردی اشاره کرد:

1- عطر و طعم برنج

عطر و طعم برنج، از راه‌ های تشخیص برنج تازه از کهنه است. برنج خوب ایرانی طعم و عطر خوبی دارد و این ویژگی باعث شده تا آن را از برنج‌های کم کیفیت و برنج‌های خارجی متمایز کند. برای تشخیص این نوع برنج، مقداری از آن را در بین دو کف دستتان قرار دهید و آن را رها کنید، باید در این حین بوی خوش آن به مشامتان برسد.

istockphoto 1141088345 612x612 1 - راه‌ های تشخیص برنج کهنه از تازه

البته بعضی از سود جویان، با ریختن مقداری از برنج‌های اصیل در برنج‌های بی‌کیفیت، باعث به اشتباه افتادن شما می‌شوند. برای تشخیص این حیله باید شما چند دانه از آن را بردارید و به آن فوت کنید تا از گرد برنج آن خلاص شوید. سپس آن چند دانه را داخل دهان خود بگذارید. اگر طعم خوب و مطبوعی نداشت، برنج خوبی نیست.

2- یکدست بودن برنج

یکی دیگر از از راه‌ های تشخیص برنج تازه از کهنه ، یکدست بودن برنج است. دانه‌های یک برنج مرغوب و تازه، کامل است و خرده و نیم دانه ندارد. هر چه دانه‌های برنج کامل‌تر باشد، برنجتان با کیفیت‌تر است.

3- رطوبت داشتن برنج

رطوبت داشتن برنج، یکی دیگر از راه‌‌ های تشخیص برنج تازه از کهنه است. برنج تازه به این دلیل که از شالیزار به تازگی برداشته شده، از رطوبت نسبتاً بالایی برخوردار است. همچنین درصد آمیلوز آن خیلی بالاتر از برنج کهنه می‌باشد. دلیل شفته شدن برنج تازه نیز به خاطر آمیلوز موجود در برنج است. همچنین باعث می‌شود برنج به هم بچسبد و اگر میزان آمیلوز بسیار باشد، موجب شفته شدن و چسبیدن بیشتر برنج خواهد شد. هر چه برنج کهنه‌تر باشد درصد آمیلوز پایین‌تری در آن موجود است و نیز از کیفیت پخت بالاتری برخوردار است.

4- ظاهر برنج

ظاهر برنج، یکی دیگر از راه‌‌ های تشخیص برنج تازه از کهنه است. برنج تازه و نو شکل ظاهری شفاف و بلوری دارد؛ اما این در حالی است که برنج کهنه ظاهری کدر و نیمه بلوری دارد. همچنین برنج تازه نسبت به برنج کهنه درخشان‌تر است.

5- قیمت برنج

قیمت برنج نیز، از راه‌ های تشخیص برنج تازه از کهنه می‌باشد. برنج تازه و نو قیمت کمتری از برنج کهنه دارد و قیمت برنج کهنه بیشتر است.

کشت اول مقوی‌تر است یا کشت دوم؟

اگر ملاکتان عطر و بوی برنج است، برنج کشت دوم بخرید. زیرا نسبت به برنج کشت اول  عطر و بوی بیشتری دارد. کشت اول برنج در فروردین ماه و برداشت آن نیز در مرداد است. اما کشت دوم برنج در فصل پاییز و آبان انجام می‌شود. به این دلیل که کشت دوم از کشت اول بیشتر طول می‌کشد و همچنین کشت دوم از باران پاییزی و آفتابش استفاده می‌کند، از سلامت و عطر و طعم بیشتری برخوردار است. البته این نوع کشت قیمت بالاتری نسبت به کشت اول دارد.

شیوه‌های نگهداری برنج

  • اولین موردی که باید در نگهداری صحیح برنج به آن توجه کنید این است که برنج را در مکانی سرد و خشک نگه دارید، تا از ورود حشرات و رطوبت به آن جلوگیری شود.
  • گونی برنج باید از هر گونه بریدگی و پارگی به دور باشد. برنج را حتماً در ظرف پلاستیکی مخصوص که درب محکمی دارد، نگهداری کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.
  • برای جلوگیری از شپشک برنج، حتماً چند حبه سیر و یا برگ بو در آن قرار دهید.
  • برای اینکه به خوبی هوا در گونی‌های برنج جریان داشته باشد، بهتر است که آن را با فاصله 20 سانتی از زمین قرار دهید. همچنین گونی‌ها را به دیوار تکیه ندهید.

روش‌های تشخیص برنج اصل:

  • برنج ایرانی را خیس کنید. اگر بعد از گذشت 4 الی 5 روز برنجتان کپک زد، اصل است. اما اگر کپک نزد، غیر اصل است.
  • همچنین برای اطمینان می‌توانید، مقداری برنج را داخل شیشه‌ای بزارید و در معرض نور خورشید قرار دهید. اگر برنج شما کپک زد، برنج اصل است.
  • برنج اصل و مرغوب ایرانی را اگر روی آتش بگیرید برشته می‌شود. اما برنج خارجی آتش می‌گیرد و دود می‌کند.
  • مقداری برنج را داخل آب بریزید. اگر برنج درون ظرف آب ته نشین شد این برنج، برنج اصل ایرانی است.360 F 165146335 XLfuK2VdsPXpWIdQV8ydYmI3Bxb9ztuM - راه‌ های تشخیص برنج کهنه از تازه

سخن پایانی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، برنج تازه و نو از رطوبت بالایی برخوردار است که برای پخت و نگهداری‌اش، با مشکل رو به رو هستیم . اما برنج کهنه به علت خشک بودن آن به هنگام پخت به خوبی قد می‌کشد و شفته نمی‌شود. اگر با وجود اینکه راه های تشخیص برنج تازه از کهنه را برای شما گفتیم باز هم در هنگام خرید برنج نمی‌توانید نوع اصلی و تقلبی و یا تازه و کهنه آن را از یکدیگر تشخیص دهید به شما توصیه می‌کنیم آن را از فروشگاه‌های معتبری تهیه کنید که اطمینان داشته باشید محصولات کهنه و نامرغوب در دسترس شما قرار نمی‌دهند. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “راه‌ های تشخیص برنج کهنه از تازه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت