.jpg - معرفی برنج گیلان

معرفی برنج گیلان

مشهد برنجمشهد برنج
1,620 بازدید
معرفی برنج گیلان

یکی از پر مصرف ‌ترین غلات در کشور، برنج است. عطر و طعم و کیفیت انواع برنج ایرانی با یکدیگر متفاوت است. یکی از استان‌های شمالی کشورمان که عرضه‌کننده انواع مرغوب‌ ترین برنج‌های ایرانی می‌باشد، استان گیلان است. برنج استان گیلان جزء بهترین برنج‌های با کیفیت در کشور است که به عقیده برخی از کارشناسان، برنج گیلان مرغوب ‌ترین برنج ایرانی است. در ادامه مقاله به معرفی برنج گیلان و خصوصیات این نوع برنج مرغوب ایرانی می‌پردازیم.

برای مطالعه مقاله “بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده” کلیک کنید.

ویژگی‌های برنج گیلان

در حال حاضر یکی از مشکلات کشور و حتی کشاورزان وجود برنج‌های بی‌کیفیت خارجی است که هنوز نحوه تولید آن مشخص نیست. طبق تحقیقات صورت گرفته، بیشتر افرادی که از برنج‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند با مشکل سوء تغذیه و درد همراه هستند.

هضم برنج‌های باکیفیت و مرغوب برای دستگاه گوارشی، بسیار آسان است، برنج‌های مرغوب فاقد گلوتن، کلسترول، سدیم و چربی هستند، اما یکی از ویژگی‌های اصلی برنج گیلان، درمان درد معده و سوء تغذیه می‌باشد. همچنین از دیگر ویژگی‌های ممتاز برنج گیلان، این است که استفاده از این نوع برنج، بدن را نسبت به انسولین مقاوم می‌کند و از بیماریی‌هایی مانند دیابت، می‌تواند جلوگیری کند.

علاوه بر موارد گفته شده، اکثر علاقمندان و طرفداران برنج گیلان، برنج این استان را با خصوصیات طعم و عطرو شکل مناسب زمان پخت آن می‌شناسند.

مزارع برنج گیلان

طبق آخرین آمار ثبت شده در سال ۹۹ در برداشت برنج از شالیزار‌های استان گیلان، حدود ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی استان گیلان تحت نظر کشاورزان به صورت مکانیزه کشت و برداشت شده است که در ۲۵ هزار هکتار از شالیزار‌ها از ارقام پرمحصول مانند آنام و گیلانه و خزر کشت و برداشت می‌شود و در مابقی زمین‌ها نیز، ارقام کم محصول نظیر صدری، علی کاظمی، هاشمی کشت و برداشت شده است.

انواع برنج گیلان

برخلاف استان‌های همجوار استان گیلان، این استان از برنج‌های طبع گرم و همچنین کم محصول بیشتر استفاده می‌شود. برنج‌های کم محصول در استان گیلان برنج‌های با کیفیتی هستند که معمولاً اکثر آن‌ها کشف شده هستند یعنی بدون هیچ دخالتی در ژن آن‌ها در طبیعت یافت شده‌اند.

مانند برنج هاشمی که توسط کشاورزی به نام آقای هاشمی‌زاده کشف شد که با اسم این کشاورز این برنج نام ‌گذاری شده است. در ادامه معرفی برنج گیلان انواع برنج گیلان را عنوان و بررسی می‌کنیم:

1- برنج طارم

در ادامه معرفی برنج گیلان یکی از انواع برنج‌های گیلان و همچنین از معروف‌ ترین انواع برنج ایرانی، برنج طارم است. برنج طارم انواع مختلفی دارد که علاوه بر استان گیلان، مازندرانی‌ها و گلستانی‌ها نیز، به کاشت آن مشغول هستند.

کیفیت برنج طارم به اندازه‌ای است که کشور‌های دیگر هم از این برنج مرغوب استفاده می‌کنند. کیفیت این نوع برنج ایرانی و عطر بی‌نظیر آن، بعد از پخت نیز تا چند ساعت حفظ می‌شود. یکی از روستا‌های شهرستان طارم روستای درام است که محل کشت بهترین نوع برنج طارم است و دلیل این موضوع تغذیه آب به واسطه رود‌هایی است که از رشته کوه‌های زنجان و تالش آمده و همچنین آب و هوای بسیار مناسب آن منطقه می‌باشد که در عطر و طعم برنج تآثیر بسزایی دارد.

Spoon White Rice 777x518 1 1 - معرفی برنج گیلان

برنج طارم دارای شکل استخوانی است و رنگ آن سفید مایل به کرم است. این نوع برنج از نظر کمی ضعیف است یعنی در واحد هکتار نسبت به سایر گونه‌ها مقدار کمتری محصول می‌دهد اما کیفیت بالایی دارد.

2- برنج هاشمی

در ادامه معرفی برنج گیلان برنج هاشمی که یکی دیگر از انواع برنج‌های گیلان است که نخستین بار توسط آقای یوسف هاشمی‌زاده در استان گیلان در روستایی به نام روستای چاپارخانه کشف شده است. برنج هاشمی به طور اتفاقی در شالیزار آقای هاشمی‌زاده نمایان شد و با پیگیری و کشت گونه یافت شده توسط آقای هاشمی، در بازار اسمی جدا برای خود به دست آورده است که امروزه به برنج هاشمی معروف است.

قیمت این برنج در بازار معمولاً برابر با برنج طارم و پایین‌ تر از برنج کشت دوم است. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت برنج با توجه به منطقه برداشت شده در قیمت‌ها تأثیر‌گذار است. از مناطق مناسب برای کشت این برنج می‌توان به شهرستان‌های آستانه اشرفیه و فریدونکار اشاره کرد.

دانه‌های برنج هاشمی به طور معمول بصورت کشیده هستند و نسبت به سایر گونه‌ها نیز، چاق ‌تر می‌باشند. رنگ دانه‌های این برنج سفید مایل به کرم است، همچنین این برنج در پخت از عطر خوب و مناسبی برخوردار است.

3- برنج صدری

در ادامه معرفی برنج گیلان یکی دیگر از انواع برنج گیلان، برنج صدری است که این نوع برنج در استان گیلان کشت می‌شود. برنج صدری به خاطر قد خوبی که بعد از پخت دارد و ظاهر زیبای آن درون دیس، می‌تواند انتخاب مناسبی برای مهمانی‌ها باشد. همچنین ظاهربرنج صدری دارای رنگ سفید مایل به کرم است.

4- برنج دم سیاه

در ادامه معرفی برنج گیلان یکی دیگر از انواع برنج گیلان، برنج دم سیاه است. این نوع برنج پر طرفدار و مرغوب، اولین بار در استان گیلان کشت شد و هم خانواده برنج صدری می‌باشد. برنج دم سیاه از برنج‌های باکیفیت و خوب موجود در کشور است که بیشتر کشاورزانی که از شالیزار‌های مرغوب برخوردار هستند اقدام به کشت این برنج می‌کنند. همین موضوع باعث شده است که در کیفیت و مرغوبیت برنج دم سیاه تأثیر بسیاری داشته باشد.

5- برنج علی کاظمی

در ادامه معرفی برنج گیلان یکی دیگر از انواع برنج گیلان برنج علی کاظمی است که این نوع برنج یکی از خوشپخت ‌ترین برنج‌های استان گیلان است. برنج علی کاظمی توسط یک کشاورزی به همین نام به طور تصادفی در دهه ۶۰ کشف شدند. رنگ دانه‌های این نوع برنج سفید مایل به کرم است. از ویژگی‌های ممتاز این نوع برنج این است که طعم و عطر بسیار خوب و مناسبی دارد. همچنین بسیار خوش پخت است و خوب قد می‌کشد.

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از مراکز خرید معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج‌های گیلان به صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت‌ ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون به صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی برنج گیلان پرداختیم. همچنین انواع مختلف برنج‌های استان گیلان را نیز ذکر کردیم و آن‌ها را بررسی نمودیم. همان طور که گفته شد، استان گیلان جزء یکی از استان‌هایی است که مرغوب‌ ترین و با کیفیت‌ ترین برنج‌ها را تولید می‌کند که طرفداران بسیاری دارد.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت