.jpg - همه چیز درباره برنج قهوه ای و خواص آن

همه چیز درباره برنج قهوه ای و خواص آن

ارزانسراارزانسرا
2,042 بازدید
برنج قهوه ای

برنج بخش مهم و بزرگی از سبد غذایی ما ایرانی‌‌ها را تشکیل داده همیشه بر سر سفره‌ها دیده می‌شود. انواع مختلفی از برنج در دنیا وجود داشته و کشت می‌شود، اما به صورت معمول استفاده از برنج سفید رواج بیشتری دارد و بیشتر از سایر مدل‌ها شناخته شده است. یکی از پرخاصیت‌ترین انواع برنج، برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ای نوعی از غلات کاملا تصفیه نشده است که تنها لایه بیرونی آن جدا شده است. عطر و طعم بی‌نظیر و خواص فوق‌العاده این برنج سبب شده تا طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد.

ارزش غذایی برنج قهوه‌ای

خواص فوق‌العاده این برنج و سهم بالای پروتئین‌ها، فیبر فراوان، اسیدهای چرب و مواد معدنی فراوان موجود در آن سبب شده تا در رژیم غذایی افراد زیادی راه پیدا کند. در جدول زیر میزان مواد مغذی موجود در 100 گرم برنج قهوه‌ای را آورده‌ایم.

ماده مغذی به ازای هر 100 گرم
آب 80.27 گرم
پروتئین 2.74 گرم
لیپید 0.97 گرم
خاکستر 0.44 گرم
کربوهیدرات 25.58 گرم
فیبر 1.6 گرم
قند 0.24 گرم
نشاسته 24.79 گرم
کلسیم 0.003 گرم
آهن 0.00056 گرم
منیزنیم 0.039 گرم
فسفر 0.103 گرم
پتاسیم 0.086 گرم
سدیم 0.004 گرم
زینک 0.071 گرم
مس 0.011 گرم
منگنز 0.097 گرم
سلنیم 0.058 گرم
تیامین 0.018 گرم
ریبوفلاوین 0.007 گرم
نیاسین 0.256 گرم
اسید پانتوتنیک 0.038 گرم
ویتامین B6 0.012 گرم
فولات 0.009 گرم
ویتامینB4 0.092 گرم
بتائین 0.005 گرم
ویتامین E 0.017 گرم
ویتامین K 0.002 گرم
اسیدهای چرب 1 گرم
اسیدهای آمینه 2.91 گرم

خواص این برنج به نسبت برنج سفید خواص بسیار بیشتری دارد؛ زیرا مراحلی که باید برای تبدیل شدن به برنج سفید طی کند را نمی‌گذراند و خواص آن حفظ می‌شود.

سبوس موجود در این نوع برنج هشتاد درصد خواص آن را حفظ می‌کند. علاوه بر خواص زیادی که سبوس برنج قهوه‌ای دارد، فیبر موجود در آن بسیار بالا است و هضم غذا را بسیار آسان می‌کند.

خواص برنج قهوه‌ای

طبیعتا مواد مغذی فراوان موجود در برنج قهوه ‌ای سبب آن می‌شود که خواص فراوانی نیز داشته باشد. در ادامه برخی از این خواص را به اختصار بیان می‌کنیم.

1- دیابت را کنترل می‌کند

سبوس برنج قهوه‌ ای قند کمی دارد و مصرف آن قند خون را به میزان کمی افزایش می‌دهد. در نتیجه انسولین کمی در بدن در اثر مصرف آن ترشح شده و موجب تثبیت فشار خون می‌شود.

2- آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های مهمی در برنج قهوه‌ای وجود دارد که از بدن در مقابل رادیکال‌ها آزاد محافظت می‌کند. این روند در جلوگیری از ابتلا به سکته قلبی بسیار موثر است.

3- چاقی را کنترل می‌کند

مصرف برنج قهوه‌ ای تاثیر زیادی در جلوگیری و کنترل چاقی افراد دارد. منگنز موجود در برنج قهوه‌ای به سنتز چربی کمک کرده و توده‌های چربی را کاهش می‌دهد. همچنین سطح کلسترول خوب در بدن افراد را زیاد می‌کند.

4- اختلالات عصبی را بهبود می‌بخشد

مصرف روزانه برنج قهوه ‌ای از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند و همچنین برای سایر اختلالات مغزی مثل زوال عقل و فراموشی نیز مفید است.

5- سلامت روان زنان شیرده را بهبود می‌بخشد

جوانه‌ی برنج قهوه ای برای سلامت روان مادران شیرده مفید است. اثرات آن شامل موارد همچون کاهش اختلالات خلقی، افسردگی و خستگی است. مصرف برنج قهوه‌ای در این افراد سبب کاهش استرس و بالابردن سطح ایمنی بدن می‌شود.

6- دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

فیبر بالای موجود در این مدل برنج عملکرد روده را تنظیم کرده و یبوست و کولیت را درمان می‌کند.

88 - همه چیز درباره برنج قهوه ای و خواص آن

7- سلامت قلب و عروق را حفظ می‌کند

مقادیر زیادی سلنیم موجود در این برنج برای سلامت قلب مفید است همچنین از انسداد عروق در اثر تجمع چربی جلوگیری می‌کند. برنج قهوه‌ای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش می‌دهد.

8- از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند

مصرف این برنج از ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان روده بزرگ و سرطان سینه و همچنین سرطان خون جلوگیری می‌کند. این اثرات ضدسرطانی برنج را می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن نسبت داد.

9- در درمان افسردگی موثر است

مصرف جوانه برنج قهوه‌ ای از ابتلای فرد به افسردگی جلوگیری کرده و اختلالات اضطرابی را کاهش می‌دهد. وجود اسیدهای آمینه‌ی ضروری مانند گلوتامین، گلیسیرین و گاباست در این روند تاثرگذار هستند.

10- سیستم خواب را تنظیم می‌کند

مصرف برنج قهوه ‌ای برای درمان بی‌خوابی نیز مفید است. این خوراکی منبع طبیعی ملاتونین یا همان هورمون خواب است و با تمدد اعصاب باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود.

11- سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

این برنج مقادیر قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات فنلی ضروری دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ماده‌ی خوراکی توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها را بهبود می‌بخشد.

12- سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود

منیزنیم و کلسیم موجود در این برنج به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف مداوم برنج قهوه‌ ای از ابتلا به بیماری‌ پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

پخت برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای طعمی شیرین دارد و همین باعث شده تا علاوه بر اینکه به عنوان غذای اصلی مصرف شود، مصرف آن به عنوان دسر نیز رواج پیدا کند. به علت وجود پوسته بیرونی که روی این برنج قرار دارد، پخت آن نسبت به برنج سفید زمان بیشتری می‌برد و در روش پخت کته لازم است به ازای هر پیمانه از این برنج ، سه پیمانه آب اضافه کنیم. از قبل خیساندن این برنج در آب چه در روش کته و چه برای تهیه چلو به زودتر آماده شدن آن کمک می‌کند.

در انتخاب برنج قهوه‌ای هوشمندانه عمل کنید

برنج قهوه‌ای مانند هر محصول دیگری نیازمند آن است تا با ویژگی‌های آن آشنا باشید. روغن طبیعی موجود در این برنج باعث شده تا نگهداری از آن به مدت طولانی باعث کهنه شده و از بین رفتن کیفیت آن شود. پس سعی کنید آن را به صورت تازه تهیه و مصرف کنید. برای بالابردن مدت زمانی که می‌خواهید برنج قهوه‌‌ای را نگهداری کند می‌توانید آن را درون  ظرف پر از هوا تا 6 ماه و در یخچال  تا یک سال نگهداری کنید. نگهداری نادرست برنج پخته شده می‌تواند رشد باکتری به نام باسیلوس را ایجاد کند که ایجاد مسمومیت می‌کند. پس از پخته شدن برنج نباید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید و یا اینکه آن را بیش از یک بار گرم کنید.

جمع‌بندی

اگر ویژگی‌های برنج قهوه‌ای شما را به وجود آورده و تصمیم به تهیه آن گرفته‌اید، ولی در محل زندگیتان آن را در دسترس ندارید، می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج خریداری کنید. مشهد برنج، برنج قهوه‌ ای تازه و باکیفیت را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا بتوانید با اطمینان از مرغوبیت کالا خرید کنید. با یکبار خرید از مشهد برنج به مشتری دائم آن تبدیل خواهید شد.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت