.jpg - فرق برنج چمپا با عنبربو

فرق برنج چمپا با عنبربو

مشهد برنجمشهد برنج
2,060 بازدید
فرق برنج چمپا با عنبربو

یکی از غلات پرمصرف در میان مردم کشورمان، برنج است. برنج‌ها انواع مختلفی دارد و در مناطق مختلفی از کشورمان کشت می‌شوند. محصول برنج، بر خلاف تصور مردم، تنها متعلق به شمال نیست؛ بلکه در جنوب کشور نیز شالیزار‌های بسیاری برای کشت برنج یافت می‌شود.

برنج عنبربو در نواحی جنوب کشورمان کشت می‌شود. استان خوزستان، برنج موردنیاز کشور را با 206 هزار هکتار زمین، تولید می­کند که برنج عنبربو بیشترین رقم آن بوده است. علاوه بر برنج عنبربو، یکی دیگر از برنج‌هایی که در مناطق جنوب کشت می‌شود، برنج چمپا است. در ادامه مقاله به بررسی فرق برنج چمپا با عنبربو می‌پردازیم.

تاریخچه برنج چمپا

یکی از گونه‌های مختلف برنج در کشورمان، برنج چمپا است. منشأ این نوع برنج، کشور ویتنام است. از زمان قدیم در کشور چین و جنوب شرقی چین، این‌گونه از برنج موردتوجه بسیاری قرار گرفت. زمانی که مردم به کیفیت بی‌نظیر این نوع از برنج پی بردند، کشت برنج چمپا افزایش پیدا کرد. در نتیجه این موضوع، باعث شد تا بسیاری از کشورهای دنیا بر اساس اقلیم هوایی خود اقدام به کاشت این‌گونه از برنج کنند. در کشور ایران نیز بسیاری از کشاورزان، تلاش کردند تا با درنظرگرفتن شرایط آب‌وهوایی، برنج چمپا را تولید کنند.

مشخصات برنج چمپا

قبل از اینکه به بررسی فرق برنج چمپا با عنبربو بپردازیم باید بگوییم که برنج چمپا، مانند سایر برنج‌ها از یک سری ویژگی‌های ظاهری برخوردار است که افراد با شناخت آن می‌توانند، برنج اصل را از نوع تقلبی تشخیص دهند. از جمله مشخصات برنج چمپا این است که دارای عطروطعم بی‌نظیری است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. همچنین از لحاظ ظاهری، دانه‌های آن کوتاه قد هستند و دارای شکلی توپُر و گرد هستند.

14 - فرق برنج چمپا با عنبربو

علاوه بر این، این‌گونه برنج بر اساس خصوصیاتی که دارد در قالب تمام دانه و نیم دانه در بازار موجود است و پس از پخت قد نمی‌کشد. همچنین در ادامه بررسی فرق برنج چمپا با عنبربو باید بگوییم که طبع برنج چمپا گرم است و نسبت به دیگر برنج‌ها، پختی متفاوت دارد. در واقع فوت‌وفن پخت برنج چمپا متفاوت است که نیاز به آزمون‌وخطا دارد. علاوه بر این، باتوجه‌به ویژگی‌های ظاهری که دررابطه‌با این برنج گفتیم، برای استفاده در مجالس و مهمانی‌های رسمی مناسب نیست. برنج چمپا دارای خواص فراوانی است که این موضوع موجب شده تا در محیط‌های گرمسیری، بسیاری از کشاورزان نسبت به کاشت و تولید آن اقدام کنند.

فرق برنج چمپا با برنج عنبربو

در مورد فرق برنج چمپا با عنبربو باید بگوییم که برنج عنبربو از انواع برنج چمپا است. اما باید توجه داشته باشید که برنج چمپا در شمال نیز کشت می‌شود. در شمال کشورمان، برنج‌های دانه کوتاه، چمپا نامیده می‌شود؛ بنابراین در هنگام خرید، مطمئن شوید که برنج عنبربو کشت شمال است یا کشت جنوب.

برای مطالعه مقاله «برنج را کته درست کنیم یا آبکش» کلیک کنید.

درواقع برنج چمپا به‌خاطر داشتن عطری خاص، به برنج عنبربو نیز شهرت دارد. در استان‌های جنوبی کشورمان، یک نوع ماهی معطر به نام عنبر وجود دارد که بسیار خوشمزه است. وجود عطر این ماهی لذیذ سبب شده تا مردم جنوب، برنج خوش‌عطر چمپا را به عنبربو نسبت دهند. در لغت‌نامه دهخدا واژه عنبر به معنای ماده‌ خوشبو است که عطر بسیاری دارد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برنج چمپا برای پخت‌وپز مناسب نیست، ولی زمانی که معطر بودن این‌گونه از برنج را استشمام می‌کنند، در مورد انتخاب این نوع برنج اطمینان حاصل می‌کنند. برنج چمپا از خواص و مزایای بسیاری برخوردار است که این موضوع باعث شده خانواده‌های ایرانی در هر کجای کشور که هستند برنج چمپا را انتخاب کنند. در ادامه بررسی فرق برنج چمپا با عنبربو خواص برنج چمپا را معرفی می‌کنیم.

خواص برنج چمپا

برنج چمپا به‌عنوان یک غلات پرطرف‌دار در رژیم غذایی مردم کشور است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. برنج چمپا دارای خواص بسیاری است که در ادامه بررسی فرق برنج چمپا با عنبربو مهم‌ترین مزایای برنج چمپا را عنوان می‌کنیم:

  • این نوع برنج، برای افرادی که از سوءتغذیه رنج می‌برند مناسب است.
  • به‌خاطر داشتن خاصیت فراوان، باعث کاهش چربی خون و همچنین فشارخون خواهد شد.
  • برنج چمپا برای کشت، نسبت به برنج‌های معروف شمال ایران نیاز به آب کمتری دارد.
  • این‌گونه از برنج برای کسانی که از بیماری قند خون رنج می‌برند مناسب است. به این خاطر که باعث افزایش مقاومت نسبت به انسولین خواهد شد.
  • قیمت برنج چمپا، نسبت به سایر برنج‌های موجود در کشور ارزان‌تر است.
  • برنج چمپا به‌خاطر مقاومتی که در محیط‌های مختلف آب‌وهوایی دارد، به‌صورت طبیعی تولید می‌شود و از سموم و کودهای شیمیایی در هنگام کشت آن استفاده نمی‌شود.
  • این نوع برنج، برای کودکان بسیار مناسب است و آن هم به‌خاطرداشتن ویتامین‌های ضروری گروه B و E است.

خرید برنج چمپا

یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید انواع برنج، فروشگاه مشهد برنج است. برای خرید انواع برنج چمپا و سایر برنج‌های ایرانی و خارجی می‌توانید از این فروشگاه اینترنتی ثبت سفارش کنید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند تا خرید خوب و رضایتمندانه‌ای داشته باشند.

15 1 - فرق برنج چمپا با عنبربو

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی فرق برنج چمپا با عنبربو پرداختیم و گفتیم که برنج چمپا به‌خاطر عطر خاصی که دارد، به برنج عنبربو نیز شهرت دارد. همچنین گفتیم که منشأ این نوع برنج، کشور ویتنام است. علاوه بر این، چند مورد از خواص برنج چمپا را نیز عنوان و بررسی کردیم.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت