.jpg - تشخیص برنج اصلی از تقلبی

تشخیص برنج اصلی از تقلبی

مشهد برنجمشهد برنج
1,663 بازدید
تشخیص برنج اصلی از تقلبی

برنج یکی از مهم‌ ترین غلات است که مردم کشور ما در حداقل یک وعده غذایی خود، آن را مصرف می‌کنند. به علت گرانی برنج‌ها و سایر اقلام نیز، مهم است که برنجی که تهیه می‌کنید اصل باشد و از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار باشد. متأسفانه واردات برنج تقلبی در بازار‌های کشورمان زیاد شده است که به صورت قاچاق از کشور‌های دیگر، به کشور وارد می‌کنند. در ادامه مقاله برای تشخیص برنج اصلی از تقلبی ترفند‌هایی را آموزش می‌دهیم.

راه‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی

یکی از کشور‌های صادر‌کننده برنج‌های تقلبی، کشور چین است که هر ساله نزدیک به ۲۰۰ تن به کشور‌های دیگر دنیا می‌فرستد، اما اخیراً بیشتر کشور‌های مختلف می‌توانند برنج‌هایی شبیه برنج‌های اصلی تولید کنند. این تقلب در صنایع غذایی اتفاق افتاده است و نمی‌توان برنج را از حالت طبیعی و مصنوعی تفکیک کرد.

transgenic rice lowers high blood pressure 336568 1280x720 1 - تشخیص برنج اصلی از تقلبی

کارخانه‌هایی که برنج تقلبی تولید می‌کنند، در دستگا‌هایی به شکل برنج، ترکیبی از نشاسته و برنج را قالب می‌زنند و برای نشان دادن طبیعی بودن بیشتر برنج، از عطر برنج استفاده می‌کنند که این نوع برنج‌ها، برای سلامتی بسیار مضر است و موجب بروز مشکل‌های گوارشی و همچنین سرطان می‌شود. در ادامه راه‌هایی را برای تشخیص برنج اصلی از تقلبی عنوان و بررسی می‌کنیم:

1- سوختن برنج

یکی از راه‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی این است که مقدار کمی برنج را روی شعله گاز بگذارید، اگر مشاهده کردید که برنج به سرعت می‌سوزد و همچنین بوی پلاستیک از آن بلند می‌شود، این وضعیت نشان می‌دهد که برنج تقلبی است و برای سلامتی بسیار ضرر دارد.

2- کوبیدن در هاون

از دیگر راه‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی این است که در هاون، مقداری برنج بریزید و بکوبید. اگر برنج شما کاملاً خرد شد طبیعی و اصل است اما اگر خرد نشد و هسته‌ای زرد رنگ داشت برنج شما تقلبی است.

3- قرار دادن در نور خورشید

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی این است که مقداری برنج را داخل ظرفی در بسته برای چند روز، مقابل نور آفتاب قرار دهید. اگر برنجی که در مقابل نور خورشید قرار داده‌اید کپک زد، برنجتان اصل و طبیعی است. اما اگر برنج ‌تان سالم ماند، برنج تقلبی است.

4- قرار دادن در آب

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی این است که می‌توانید از مقداری آب کمک بگیرید. به این شکل که مقداری برنج را داخل یک ظرف مناسب بریزید و آن را پر از آب کنید. اگر برنجی که در کف ظرف ‌تان باقی ماند زیاد بود، نشان دهنده اصل و طبیعی بودن برنج است. روش دیگری که برای تشخیص برنج اصلی از تقلبی می‌توانید از آن استفاده کنید، خیس کردن برنج است. اگر برنجی که خیس کردید، بعد از چند روز کپک زد، بدانید که این برنج اصل و طبیعی است، اما اگر برنج کپک نزد، تقلبی است.

5- شفافیت بالای برنج

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی شفافیت بالای برنج است. برنج‌های تقلبی از شفافیت و درخشندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و برای تشخیص برنج اصلی باید به این نکته دقت داشته باشید.

برنج خوب ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ادامه مقاله چند مورد از ویژگی‌های برنج ایرانی را شرح می‌دهیم:

1- یکدست بودن برنج

یکی از ویژگی‌های برنج خوب ایرانی این است که حتماً باید یکدست باشد. برای تشخیص یکدست بودن برنج، مقداری از برنج را در کف دست خود بریزید و با دقت به آن نگاه کنید. دانه‌های برنج نباید رنگ و شفافیت و همچنین اندازه متفاوتی داشته باشد. اگر هر یک از این موارد ذکر شده در برنجی وجود داشته باشد، برنج یکدست نیست و مخلوط شده است. علاوه بر این می‌توانید مقداری برنج را درون یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید و با دقت آن را مشاهده کنید. اگر متفاوت بودند، برنج یکدست نیست.

2- خشک بودن برنج

از دیگر ویژگی‌های یک برنج خوب ایرانی، خشک بودن آن است. یک برنج خوب باید کامل سفت شود و اگر خشک نباشد، پوک می‌شود. برای تشخیص خشک بودن برنج، آن را در زیر دندان خود فشار دهید، نباید به راحتی شکسته یا خرد شود. برنج کامل خشک شده در هنگام دم کردن به خوبی قد می‌کشد.

GoldenRiceforHomePage - تشخیص برنج اصلی از تقلبی

3- عطر و طعم برنج

از دیگر ویژگی‌های برنج خوب ایرانی، طعم خاص و عطر بی‌نظیر آن است. برای تشخیص عطر برنج مقداری برنج را بین دو کف دست بریزید و آن را ر‌ها کنید. در این صورت باید بوی آن به مشامتان برسد. برخی از سود جویان به برنج‌های بی‌کیفیت مقداری گرد برنج اضافه می‌کنند که عطر برنج ایرانی را بگیرد. برای تشخیص این حیله، مقداری برنج را بردارید و به آن فوت کنید و سپس داخل دهان خود بگذارید. اگر برنج طعم خوبی ندارد، آن برنج خوب نیست.

خرید برنج

برای خرید انواع برنج سعی کنید که از مراکز خرید و فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج به صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون به صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و با خیالی آسوده خرید کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی راه‌هایی برای تشخیص برنج اصلی از تقلبی پرداختیم. همان طور که گفته شد، برنج تقلبی آسیب‌های بسیاری دارد و برای هضم کردن آن معده و دستگاه گوارش شما دچار مشکل می‌شود. بنابراین سعی کنید نکاتی که در این مقاله گفتیم را به خوبی رعایت کنید تا برنجی اصل و مرغوب و با کیفیت تهیه کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت