.jpg - مقایسه برنج هاشمی و طارم

مقایسه برنج هاشمی و طارم

مشهد برنجمشهد برنج
1,479 بازدید
مقایسه برنج هاشمی و طارم

در سراسر جهان و مخصوصا در ایران برنج به عنوان یک ماده غذایی پر مصرف و محبوب محسوب می‌شود. همین امر سبب شده است تا تولید و صادرات برنج در کشورهای مختلف افزایش پیدا کند. بدون شک در کنار برنج پاکستانی و برنج هندی، برنج ایرانی نیز از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع برنج است. برنج ایرانی انواع مختلفی دارد و از خوش پخت‌ترین برنج‌ها محسوب می‌شود. از میان انواع برنج ایرانی، برنج هاشمی و برنج طارم از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین نوع برنج ایرانی هستند. زمانی که برای خرید برنج ایرانی مراجعه می‌کنید ممکن است برای انتخاب مرغوب‌ترین و بهترین برنج ایرانی دچار تردید شوید. در این مقاله از مشهد برنج با مقایسه برنج هاشمی و طارم انتخاب برای خرید برنج ایرانی باکیفیت را برای شما آسان می‌کنیم.

39 - مقایسه برنج هاشمی و طارم

برنج هاشمی چیست؟

یکی از انواع معروف برنج ایرانی برنج هاشمی است. برنج هاشمی از خوش پخت‌ترین و بهترین برنج‌های ایرانی محسوب می‌شود. این نوع برنج نخستین بار توسط کشاورز گیلانی به نام یوسف هاشمی کشت شد. به همین دلیل به برنج هاشمی معروف شده است. برنج هاشمی کیفیت پخت عالی و بی نظیری دارد به نحوی که حتی ساعت‌ها پس از پخت عطر و طعم فوق‌العاده آن باقی می‌ماند. از ویژگی‌های منحصر به فرد برنج هاشمی مقاوم بودن در برابر انواع آفات گیاهی و جانوری است. به همین دلیل برنج هاشمی سالم‌ترین نوع برنج است.

خصوصیات ظاهری برنج هاشمی

برنج هاشمی در دسته برنج‌های دانه بلند قرار می‌گیرد. قدبلند بودن برنج به این معنا است که ساقه و خوشه بلندتری نسبت به دیگر برنج‌ها دارد. زمانی که شما دانه‌های برنج هاشمی را در کنار دیگر برنج‌ها قرار دهید به خوبی متوجه این تفاوت طول قد برنج می‌شوید. دانه‌های این نوع برنج بلند و قلمی هستند. رنگ دانه‌های برنج هاشمی سفید مایل به کرم یا استخوانی است. برنج هاشمی علاوه بر قد بلندی که دارد کیفیت پخت و عطر بسیار دل‌انگیزی نیز دارد. همچنین بعد از پخت دانه‌های برنج کاملا جدا از هم هستند. ظاهر بسیار مرتب و یک دست آن‌ها در دیس برنج زیبایی غذاهای شما را چند برابر می‌کند.

انواع برنج هاشمی

برنج هاشمی در اصل یک گونه است و فقط شکل و شمایل متفاوتی دارد. در حقیقت برنج هاشمی به‌طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شود. برنج هاشمی گونه سرد و برنج هاشمی گونه گرم از انواع این برنج محسوب می‌شوند. تفاوت میان این دو نوع برنج هاشمی بیشتر در ظاهرشان تفاوت دارند. برنج هاشمی گونه گرم، ساقه نسبتا کلفت‌تری دارد. در مقابل گونه سرد برنج هاشمی ساقه نازک‌تری دارد. البته باید توجه داشته باشید که منظور از سرد و گرم بودن، سردی طبع و مزاج برنج نیست. منظور از گونه سرد برنج هاشمی این است که از نوع گرم حدودا 10 روز دیرتر می‌رسد. به همین دلیل این برنج از آفتاب بیشتر استفاده می‌کند و موجب غنی‌تر شدن آن می‌شود. در نتیجه نوع و گونه سرد برنج هاشمی از نوع گرم آن از نظر سلامت و طعم بسیار بهتر و برتر است. همچنین گونه سرد برنج هاشمی به دلیل داشتن ساقه نازک‌تر نفوذ و ورود کرم ساقه خوار را سخت می‌کند. این امر باعث می‌شود تا بسیار کمتر از سم و آفت کش استفاده کنند. به همین جهت نوع سرد برنج هاشمی ارگانیک‌تر و سالم‌تر است.

برای مطالعه مقاله «مصرف برنج در بارداری» کلیک کنید.

خواص برنج هاشمی

یکی از مهم‌ترین خواص برنج وجود آمینواسید است. این آمینواسید‌ها برای ساخت بافت‌های ماهیچه، آنزیم‌ها و هورمون‌ها نقش مهمی دارند و بسیار ضروری هستند. همچنین این آمینواسید‌های موجود در برنج در سلامت پوست و مو، قلب و ریه، مغز و سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند. پروتئین از دیگر نیازهای ضروری بدن انسان است. علاوه بر تقویت پوست و مو و ناخن، مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم ماهیچه‌ها نیز ضروری است. برنج یکی از منابع مهمی است که پروتئین بسیاری دارد. برنج هاشمی نشاسته مقاومی دارد که این نشاسته به صورت هضم نشده وارد روده‌ها می‌شود. در روده این نشاسته سبب رشد باکتری‌های مفید روده می‌شود، این امر و این باکتری‌ها برای سلامت روده بسیار ضروری و مفید هستند.

12 - مقایسه برنج هاشمی و طارم

هضم برنج به آسانی صورت می‌گیرد و دارای خاصیت ضدالتهابی است. همچنین برنج به این دلیل که سدیم بسیار کمی دارد و باعث کاهش فشار خون می‌شود. بهترین گزینه برای افرادی است که مبتلا به فشارخون بالا هستند. برنج هاشمی چربی بسیار کمی دارد. به همین دلیل بهترین گزینه برای افرادی است که قصد کاهش وزن و لاغری دارند. ویتامین B1 موجود در برنج باعث تقویت و سلامت قلب و سیستم عصبی بدن می‌شود. البته در مقایسه برنج هاشمی و طارم این خواص تقریبا برای هر دو برنج مطرح می‌شود.

برنج طارم چیست؟

در کنار برنج هاشمی برنج طارم از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین برنج ایرانی محسوب می‌شود. برنج طارم نخستین بار در شهرستان طارم استان زنجان کشت شد. به مرور زمان و در طی سال‌ها این برنج باکیفیت و خوش پخت بیشتر در استان‌های شمالی کشور کشت شد. امروزه برنج‌های طارمی که در شمال کشور کشت می‌شوند. به دلیل داشتن آب و هوا و خاک مناسب و حاصلخیز از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برنج طارم از خوش عطرترین و خوش پخت‌ترین برنج ایرانی است. به همین سبب محبوبیت بسیار بالایی نیز دارد.

خصوصیات ظاهری برنج طارم

در مقایسه برنج هاشمی و طارم از نظر ظاهری تفاوت‌هایی وجود دارد. برنج طارم هم در دسته برنج‌های بلند قد ایرانی جای می‌گیرد. طول و قد این نوع برنج بعد از پخت بسیار بلندتر می‌شود. برنج طارم معمولا رنگ و ظاهر بسیار سفیدتری نسبت به برنج هاشمی دارد. شکل ظاهری برنج طارم کشیده و استخوانی است. به دلیل ظاهر زیبا و عطر بی نظیری که دارد بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها و مجالس  شما است. این نوع برنج از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به همین سبب عطر و طعم فوق‌العاده‌اش تا مدت‌ها پس از پخت نیز باقی می‌ماند. در مقایسه برنج هاشمی و طارم، در این مورد می‌توان گفت برنج طارم عطر بیشتری نسبت به برنج هاشمی دارد.

انواع برنج طارم

امروزه برنج طارم در بیشتر شهر‌های شمال کشور کشت می‌شود. از این بین برنج طارمی که در استان مازندران و شهرستان فریدونکنار کاشت می‌شود بسیار بیشتر و رایج‌تر است. برنج طارم با توجه به موقعیت مکانی، ویژگی‌های خاک منطقه که در آن کشت می‌شود و رشد می‌کند انواع مختلفی دارد. برنج طارم با توجه به این موارد به بیش از ده گونه تقسیم می‌شود. از جمله: برنج طارم عطری، برنج طارم سنگی، برنج دم سیاه، برنج طارم صدری و… .

برای مثال برنج طارم عطری رنگ سفید مایل به نباتی دارد. همچنین برنج طارم عطری بعد از پخت بهتر ری می‌کند و عطر و طعم بی‌نظیری دارد. هرکدام از انواع برنج طارم ویژگی و خصوصیات منحصربه فردی دارند. خوش پخت و خوش عطر بودن از ویژگی‌ها و مزایای ثابت همه انواع برنج طارم است.

29 - مقایسه برنج هاشمی و طارم

خواص برنج طارم

همانطور که در خواص برنج هاشمی گفته شد. به‌طورکلی همه انواع برنج‌های اصیل ایرانی فواید و خواص بسیار و یکسانی دارند. از خواص برنج ایرانی طارم زود هضم شدن است. این امر سبب می‌شود تا شما کمتر احساس سنگینی و نفخ کنید. از دیگر خواص مهم برنج ایرانی می‌توان به وجود کربوهیدرات بسیار اشاره کرد. کربوهیدرات باعث تامین انرژی بیشتر برای سوخت و ساز بدن می‌شود. همچنین این نکته که برنج ایرانی فاقد کلسترول است سبب می‌شود تا نقش مهمی در یک رژیم غذایی متعادل داشنه باشد. این برنج خوش پخت علاوه بر ویتامین B ویتامین‌ D، کلسیم، فیبر و آهن و… را نیز به میزان قابل توجهی دارد.

مقایسه برنج هاشمی و طارم از نظر پخت

برنج هاشمی و برنج طارم در مواردی از جمله طبخ تفاوت‌هایی دارند. به‌طورکلی با توجه به اینکه برنج هاشمی کیفیت بسیار بالایی دارد. خیلی زود شفته نمی‌شود و دانه‌های آن به هم نمی‌چسبند. البته در هنگام پخت برنج هاشمی حتما باید به نوع سرد و یا گرم آن توجه کرد. با توجه به این نکته پروسه و نوع پخت برنج هاشمی می‌تواند متفاوت باشد. در مقایسه برنج هاشمی و طارم در نحوه پخت، به دلیل وجود گونه‌های مختلف برنج طارم هرکدام روش و روند خاص خودشان را دارند. به همین دلیل روند پخت برنج طارم نسبت به برنج هاشمی کمی سخت‌تر است. البته طعم و عطر برنج هاشمی و برنج طارم بسیار خوب و باکیفیت است. درکنار خوش پخت و خوش طعم بودن ظاهر بسیار زیبایی به غذاهای شما بعد از پخت می‌دهند. البته برخی بر این باورند که برنج طارم سنگی بهترین مزه و طعم را درمیان برنج‌های ایرانی دارد.

کلام آخر

با مقایسه برنج هاشمی و طارم به‌طورکلی می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو برنج از مرغوب‌ترین برنج‌های ایرانی هستند. به جز در برخی موارد ظاهری تفاوت چندانی ندارند. اینکه شما به عنوان یک خریدار کدام یک را انتخاب می‌کنید بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. اگر برنجی خوش عطرتر با ظاهری سفیدتر می‌خواهید بهتر است به سراغ خرید برنج طارم بروید. اما اگر برنجی نرم‌تر و خوش پخت‌تر می‌خواهید خرید برنج هاشمی را به شما توصیه می‌کنیم. فروشگاه مشهد برنج از معتبرترین فروشگاه‌های برنج ایرانی محسوب می‌شود. شما می‌توانید بهترین برنج ایرانی هاشمی و طارم را از سایت مشهد برنج تهیه کنید. با خرید برنج مرغوب کیفیت غذاهایی که می‌پزید را بالاتر ببرید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “مقایسه برنج هاشمی و طارم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت