مقایسه برنج و کینوا

مشهد برنجمشهد برنج
72 بازدید
برنج

در سال‌های اخیر در کنار برنج، کینوا همه توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. کینوا و برنج به‌عنوان یک ترکیب سالم غذایی و یک رژیم غذایی کامل شناخته می‌شوند. برنج برای قرن‌ها به‌عنوان یک غذای اصلی محبوب و پایه بوده است. بااین‌حال، کینوا خیلی زود در طی این سال‌ها مورد استقبال و محبوبیت قرار گرفته است، زیرا مصرف‌کنندگان نسبت به مزایای سلامتی غلات با پروتئین بالا توجه بیشتری نشان می‌دهند. در این سال‌ها باتوجه‌به استقبال بی‌نظیر از کینوا و استفاده از آن به‌جای برنج، بیشتر افراد دچار تردید شده‌اند که واقعاً کدام یک مغذی‌تر است. در این مقاله از مشهد برنج با مقایسه برنج و کینوا انتخاب را برای شما آسان‌تر کردیم تا بهتر متوجه مغذی و سالم‌تر بودن هرکدام شوید.

13 1 - مقایسه برنج و کینوا

برنج و کینوا

در اولین مرحله از مقایسه برنج و کینوا بهتر است بدانید برنج و کینوا چه چیزی هستند؟ برنج، به‌عنوان یک غله، دانه کوچک خوراکی است که از گیاهان به دست می‌آید. برنج همواره غذای اصلی بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود. برنج انواع مختلفی دارد و هرکدام مجموعه‌ای از کاربردها و فواید سلامتی خاص خود را دارند. دو مورد از رایج‌ترین انواع برنج، برنج قهوه‌ای و برنج سفید هستند. برنج قهوه‌ای به‌طورکلی ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

کینوا در واقع یک غله نیست، اگرچه مانند یک دانه رشد کرده و آماده می‌شود و از دیدگاه آشپزی به‌عنوان یک دانه در نظر گرفته می‌شود. این دانه خوراکی گیاهی از خانواده Amaranthaceae یا سبزیجاتی مانند اسفناج است که به‌عنوان یک غذای اصلی باستانی شناخته می‌شود. البته از نظر فنی، کینوا نوعی علف و یا سبزیجات نیست و حتی یک دانه غلات هم نیست. بلکه کینوا یک‌ شبه غلات است. کینوا مانند برنج انواع مختلفی دارد که  بر اساس رنگ دسته‌بندی می‌شوند. به‌طورکلی کینوا در سه نوع اصلی قرمز، سفید و سیاه وجود دارد که همه انواع کینوا فاقد گلوتن هستند.

برای مطالعه مقاله «برنج چند کالری دارد؟» کلیک کنید.

ارزش غذایی کینوا

اگرچه ظاهر و طعم کینوا شباهت بسیار زیادی با برنج دارد، اما در مقایسه برنج و کینوا خواص و فواید تغذیه‌ای کینوا بیشتر با سبزیجات برگ‌دار خانواده Amaranthaceae مانند اسفناج و چغندر مطابقت دارد. به همین دلیل جای تعجب نیست که کینوا به‌عنوان یک منبع غذایی غنی است. در واقع کینوا بدون گلوتن و سرشار از پروتئین، فیبر و مواد معدنی مفید برای بدن شماست. در ادامه برخی از نکات مهم در خصوص ارزش غذایی و سلامتی کینوا آورده شده است:

فیبر بالا:

کینوا بیش از دوبرابر سایر غلات فیبر دارد؛ بنابراین فیبر بیشتر برای تقویت و سلامت قلب و همچنین هضم آسان بسیار عالی است. کینوا حاوی درصد بسیار زیادی از فیبر نامحلول است که در نهایت به حرکت مواد زائد در سیستم گوارش بسیار کمک می‌کند. در مقابل به این دلیل که کینوا فیبر محلول کمی دارد، برای سلامت روده‌ها به‌عنوان پری‌بیوتیک کار می‌کند.

یک پروتئین کامل:

کینوا به‌عنوان یک ماده غذایی دارای پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود. پروتئین کامل داشتن به این معنی که حاوی تمام 9 اسیدآمینه ضروری بدن برای عملکرد بهتر است. کینوا به‌تنهایی به‌عنوان یک منبع غنی پروتئین کامل گیاهی محسوب می‌شود.

9 2 - مقایسه برنج و کینوا

سرشار از مواد مغذی:

کینوا سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی سالم مانند پتاسیم، روی، منیزیم و آهن است. ازآنجایی‌که کینوا مملو از اسید فیتیک است، باید قبل از خوردن آن را مانند برنج خیس کنید تا از فواید کامل آن بهره‌مند شوید. علاوه بر این کینوا حاوی محتوای آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارد که به مبارزه و برخورد با التهاب بسیار کمک می‌کند. کینوا حاوی دو فلاونوئید به نام‌های کورستین و کامفرول است که تأثیرات ضدالتهابی، ضد سرطانی و ضدویروسی دارند و به‌سلامت بدن بسیار کمک می‌کنند.

بدون گلوتن:

کینوا به‌عنوان یک شبه غله خوشمزه فاقد گلوتن است. به همین دلیل بهترین انتخاب سیرکننده برای افرادی است که دارای حساسیت به گلوتن هستند.

ارزش غذایی برنج

برنج قهوه‌ای و برنج سفید دارای مشخصات و ارزش غذایی متفاوتی هستند. برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌ای مواد مغذی و معدنی کمتری دارد. به این دلیل که در برنج سفید پوسته، جوانه و سبوس آن از بین رفته است. این در حالی است که اکثر برنج‌های سفیدی که می‌توانید در فروشگاه بخرید به طور کامل غنی شده‌اند. از میان این دو برنج، به‌طورکلی برنج قهوه‌ای انتخاب و گزینه سالم‌تری برای شما است. برنج قهوه‌ای فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به‌عنوان‌مثال: این نوع برنج باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود. همچنین برنج قهوه‌ای سرشار از پتاسیم است که به مدیریت وزن کمک می‌کند و سطح انسولین بدن شما را تثبیت می‌کند.

برنج قهوه‌ای یک منبع غنی و سرشار از فیبر است. به همین دلیل به شما کمک می‌کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. در نهایت مصرف این نوع برنج به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

برای مطالعه مقاله «برنج برای ۴ نفر درست کنید» کلیک کنید.

برنج سالم‌تر است یا کینوا؟

در مقایسه برنج و کینوا می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو از نظر کالری و میزان فیبر موجود قابل‌مقایسه هستند. برنج و کینوا هر دو مواد مغذی هستند که می‌توانند به‌عنوان مکمل در یک رژیم غذایی کامل حضور داشته باشند. اما کینوا از نظر ارزش غذایی و فواید مزیت بسیار بالاتری دارد. به این دلیل که کینوا یک منبع پروتئین کامل است، درحالی‌که برنج تنها حاوی تعداد کمی از اسیدآمینه‌های ضروری است. همچنین به‌طورکلی کینوا حاوی مواد مغذی بیشتری از جمله آهن و منیزیم است. بنابراین، با مقایسه برنج و کینوا و بررسی آن‌ها از نظر ارزش غذایی و مواد مغذی، سالم‌ترین انتخاب در نهایت به نیازهای غذایی شخصی شما بستگی دارد.

سخن نهایی

کینوا و برنج از نظر تغذیه‌ای بسیار به یکدیگر شباهت دارند و شما می‌توانید هر دو را به‌عنوان یک منبع غنی و سرشار از مواد مغذی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با مطرح‌شدن بیشتر کینوا به‌عنوان یک ماده غذایی سالم‌تر و جایگزین برنج بحث در خصوص مقایسه برنج و کینوا بیشتر شده است. اما به‌طورکلی هیچ‌کدام بر دیگری ترجیح و برتری ندارد و یک رژیم غذایی سالم می‌تواند شامل برنج و کینوا باشد. بنابراین صرفاً به این دلیل که درمورد خواص کینوا بیشتر شنیده‌اید نباید آن را جایگزین برنج کنید. شما می‌توانید در کنار کینوا و با خرید انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی از فروشگاه مشهد برنج یک رژیم غذایی سالم و مغذی را داشته باشید که شامل هر دوی آن‌ها باشد.

دسته بندی انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
سبد خرید خالی است.
ورود به سایت