.jpg - معرفی برنج فریدون‌کنار

معرفی برنج فریدون‌کنار

مشهد برنجمشهد برنج
1,732 بازدید
معرفی برنج فریدون‌کنار

برنج یکی از اقلام پرمصرف در کشورمان است. از بهترین برنج‌های ایرانی که در منطقه مرکزی شمال فریدون‌کنار کاشت می‌شود، برنج فریدون‌کنار است. در این ناحیه از شمال کشورمان، آب‌بند‌های مناسب و زمین حاصلخیز همراه با بارش باران‌های بسیار و همچنین وجود آبگیر‌ها، بستری مناسب جهت کشت برنج در این منطقه فراهم کرده است. شهرستان فریدون‌کنار در استان زیبای مازندران واقع شده است. این منطقه از مازندران از آب‌وهوای منحصربه‌فرد و خاک حاصلخیزی برخوردار است. در ادامه به معرفی برنج فریدون‌کنار می‌پردازیم.

برای مطالعه مقاله “گران‌ترین برنج ایرانی” کلیک کنید.

خاک شالیزار‌های فریدون‌کنار، سرشار از میکروارگانیسم است، و بیشتر از خاک شهر‌های دیگر در استان مازندران، موجودات ریز دارد که همین امر سبب تهویه‌ خاکی می‌شود. این مسئله موجب شده است کشاورزان در هنگام کشت برنج، کمتر از کود‌های شیمیایی استفاده کنند. در نتیجه یکی از دلایل مرغوبیت برنج فریدون‌کنار استفاده کم کشاورزان از سموم شیمیایی است.

16 - معرفی برنج فریدون‌کنار

خصوصیات برنج فریدون‌کنار

از خصوصیات و ویژگی‌های مهم و ممتاز برنج فریدون‌کنار طعم و عطر و ارگانیک بودن آن نسبت به برنج‌های مناطق دیگر است. در ادامه معرفی برنج فریدون‌کنار چند مورد از خصوصیات این نوع برنج شمالی را بررسی می‌کنیم:

  • زمین‌های کشاورزی فریدون‌کنار با استفاده از آب‌های رودخانه‌ای که سرشار از املاح، مواد معدنی و رسوبی است آبیاری می‌شوند. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، آب‌های رودخانه از قلیایی بالایی برخوردار هستند.
  • شالیزار‌های فریدون‌کنار و یا تالاب‌های فریدون‌کنار، یکی از معروف‌ترین تالاب‌های کشور هستند که بر خلاف دیگر تالاب‌ها فصلی است و در فصل سرما، در پاییز و زمستان، برای مهاجرت پرندگان مکان مناسبی است. شمار پرندگانی که به تالاب‌های فریدون‌کنار مهاجرت می‌کنند، به میلیون می‌رسد. وجود پرندگان در تالاب‌ها موجب می‌شود فضله آن­ها، به‌عنوان کود به‌تدریج به تالاب‌ها نفوذ کند.
  • کود‌های طبیعی پرندگان از مقادیر زیادی فسفر برخوردار است که باعث به‌حداقل‌رساندن کود‌های شیمیایی در شالیزار‌های فریدون‌کنار می‌شود.

همه‌ی این ویژگی‌ها و خصوصیات ممتاز، موجب شده که برنج فریدون‌کنار از برند ملی کشور برخوردار شود و شهرستان فریدون‌کنار را به‌عنوان پایتخت برنج ایران بشناسند.

برای مطالعه مقاله “طرز پخت برنج پاکستانی” کلیک کنید.

انواع برنج فریدون‌کنار

یکی از نکات جالبی که برنج شهرستان فریدون‌کنار را از سایر برنج‌ها ممتاز می‌کند، کشت انواع گوناگون برنج است. درواقع در شهرستان فریدون‌کنار کشاورزان می‌توانند علاوه بر برنج‌های طبع گرم از برنج‌های طبع سرد نیز برداشت کنند.

لازم به ذکر است باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی شهرستان فریدون‌کنار، که مرطوب و گرم است، کشت برنج در دو نوبت کشت اول و دوم انجام می‌شود. در ادامه معرفی برنج فریدون‌کنار چند نوع از برنج‌هایی که در منطقه فریدون‌کنار به کاشت و برداشت آن پرداخته می­شود را، عنوان و بررسی می‌کنیم:

۱- برنج طارم

یکی از برنج‌های کم محصول ولی باکیفیت که در فریدون‌کنار کشت می‌شود، برنج طارم است. اولین‌بار برنج طارم در استان زنجان در شهرستان طارم کشت شده است. از فواید و خواص برنج طارم می‌توان به سرشار بودن آن از کربوهیدرات اشاره کرد که باعث تأمین انرژی برای سوخت‌وساز بدن می‌شود.

همچنین این نوع برنج ایرانی فاقد کلسترول است که این مسئله باعث شده تا بتواند بخش مهمی از یک برنامه غذایی متعادل را تشکیل دهد. برنج طارم باتوجه‌به مکان و محیط کشت و ویژگی‌های خاک آن منطقه انواع مختلفی دارد که دو مورد از پایه‌های اصلی برنج فریدون‌کنار، برنج طارم محلی و برنج طارم سنگی است.

۲- برنج هاشمی

در ادامه معرفی برنج فریدون‌کنار با یکی از برنج‌های باکیفیت که در این منطقه به زیر کشت می‌رود، به­نام برنج هاشمی آشنا می­شوید. برنج هاشمی، یکی از برنج‌های بسیار محبوب طارم محسوب می‌گردد. میزان ری (قد کشیدن) آن ۶۸ درصد است و عطر بی‌نظیر و خاصی را دارا است.

۳- برنج دم سیاه

برنج دم سیاه یکی دیگر از برنج‌های باکیفیت و خوبی است که در منطقه فریدون‌کنار نیز کشت می‌شود. برنج طارم دم سیاه برای اولین‌بار در استان گیلان کشت شد. اکثر کشاورزانی که از شالیزار‌های مرغوب برخوردار هستند اقدام به کشت این نوع برنج می‌کنند. همین مسئله باعث شده است که در کیفیت و مرغوبیت برنج دم سیاه تأثیر زیادی داشته باشد. برنج طارم دم سیاه بعد از پخت نرم می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.

۴- برنج صدری

در ادامه معرفی برنج فریدون‌کنار با یکی دیگر از برنج‌های باکیفیتی که در منطقه فریدون‌کنار به زیر کشت می‌رود، به­نام برنج صدری آشنا می­شویم. برنج صدری به‌خاطر قد خوبی که بعد از پخت دارد و ظاهر زیبای آن درون دیس، می‌تواند انتخاب مناسبی برای مهمانی‌ها باشد. ظاهر برنج صدری دارای رنگ سفید مایل به کرم است. دانه‌های این نوع برنج سفید و مایل به کرمی بوده و جنسی سفت و گچی دارند.

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از مراکز خرید و فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج‌ ایرانی و خصوصا برنج فریدونکنار به‌ صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید.

17 - معرفی برنج فریدون‌کنار

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی برنج فریدون‌کنار پرداختیم. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، در شهرستان فریدون‌کنار به علت شرایط آب‌ و هوایی گرم و مرطوبی که دارد، کشاورزان می‌توانند در دو کشت یعنی کشت اول و کشت دوم اقدام به برداشت برنج کنند. منطقه فریدون‌کنار از شرایط آب‌وهوایی مساعدی برخوردار است و در نتیجه برنج‌های باکیفیت و بسیار مرغوبی را تولید می‌کند. طبق پژوهش‌هایی که صورت‌گرفته است و رضایت مشتریان در سراسر کشور، بهترین برنج فریدون‌کنار برنج‌های کشت دوم هستند که در کشور به‌عنوان بهترین برنج ایرانی محسوب می‌شود.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت