.jpg - فوت و فن برنج کته

فوت و فن برنج کته

ادمین مشهدبرنجادمین مشهدبرنج
1,631 بازدید
Untitled 97.jpg - فوت و فن برنج کته

به جرات می‌توان گفت برنج دومین غذای محبوب و پراستفاده در سفره خانواده‌های ایرانی است. روش‌های متفاوتی برای پخت برنج وجود دارد که احتمالا محبوب‌ترین آن‌ها کته است. محبوبیت برنج کته دلایل متفاوتی دارد. طعم بهتر برنج کته نسبت به برنج چلو، چاق‌کنندگی کمتر به نسبت برنج دمی به علت آب موجود در آن و حفظ شدن خواص آن سه مورد از مواردی است که باعث محبوبیت این مدل طبخ برنج شده است.

پخت برنج کته

پخت کته به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و افراد بسته به سلیقه خود و نوع برنجی که قصد طبح آن را دارند مدل مناسبی را انتخاب می‌کنند. بدون شک برای همه این مسئله پیش آمده که با انتخاب روش نامناسب و اشتباه برنج کته را خرد، له و یا شفته کرده باشند. شناخت اصول انجام این کار به شما  کمک می‌کند تا بتوانید اشتباهات در این کار را شناخته و کاهش دهید.

برای خواندن مقاله “خواص برنج سفید برای پوست و مو” کلیک کنید.

مدت زمان جوشاندن برنج کته

مشخص بودن مدت زمان جوشاندن برنج کته بسیار مهم است. انجام درست این کار باعث می‌شود تا از خرد شدن، خمیری شدن و یا اصطلاحا وا رفتن برنج جلوگیری شود. برای تشخیص مدت زمان مناسب برای جوشاندن برنج روشی وجود دارد که به شما در انجام درست این کار کمک می‌کند. در این روش باید پس از مدتی که برنج جوشید یک دانه آن را بین دو انگشت خودتان فشار دهید، اگر قسمت مغزی برنج سفت، پررنگ و خشک نبود، می‌توانید آن را برای دم آماده نمایید. بسته به میزان تازگی برنج زمانی بین 8 تا 10 دقیقه جوشاندن برنج برای رسیدن به مرحله آبکشی مناسب است.

نسبت آب به برنج در تهیه برنج کته

معیاری استاندارد برای تعیین نسبت آب و برنج که اصولی نیز هست این است که به ازای هر پیمانه برنج، دو پیمانه آب بریزیم. تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که پیمانه آب و برنج باید یکی باشد.

بیماران دیابتی برنج کته را جایگزین چلو کنند

یکی از خواص برنج کته که باعث شده پزشکان آن را به عنوان جایگزینی برای برنج چلو معرفی کنند، این است که طبق علوم تغذیه‌ای، برنج کته از میزان قند و نشاسته کمتری نسبت به برنج آبکش برخوردار است و همین امر باعث شده تا در میزان کنترل شده منع مصرف برای این بیماران نداشته باشد.

opt  aboutcom  coeus  resources  content migration  simply recipes  uploads  2020  02  HTC White Rice Lead 4 e5743ee4c63a40a0aec2f3abd9f1c097 - فوت و فن برنج کته

برنج کته مجلسی بپزید

پخت برنج کته از سخت‌ترین کارها در آشپزی است و اگر بخواهید آن را برای مهمانی و تعداد افراد زیادی آماده کنید طبیعتا این کار سخت‌تر نیز می‌شود. پخت برنج کته گذشته از دانستن اصول آن نیاز به تجربه و مهارت نیز دارد، پس توقع نداشته باشید که یک‌ شبه آشپز شوید.

طرز تهیه برنج کته مجلسی

برای تهیه برنج کته مجلسی هر تعداد پیمانه برنجی را که مدنظر دارید در قابلمه بریزید. چند بار آن را بشورید و آن را روی حرارت قرار دهید. برنج را ته قابلمه صاف کنید تا همه جای آن یک‌ سطح باشد. به میزانی آب روی برنج بریزید که یک بند انگشت آب روی آن باشد. اضافه کردن نمک به برنج باعث می‌شود تا برنج در حین جوش خوردن وا نرود، پس قبل از آنکه برنج شروع به جوشیدن کند به میزان لازم به آن آب اضافه کنید. میزان نمکی که اضافه می‌کنید باید به ازای هر 2 پیمانه برنج، یک قاشق مرباخوری سرخالی نمک باشد. برای آنکه برنجی که می‌پزید خشک نباشد لازم است مقداری روغن نیز به آن اضافه کنید. برای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید.

پس از آن لازم است تا قابلمه برنج را روی حرارت زیاد قرار داده تا بجوش بیاید. پس از به جوش آمدن آب، حرارت را روی متوسط رو به پایین قرار دهید و اجازه بدهید جوشیدن برنج تا زمانی که آب آن تمام شود ادامه پیدا کند. ایجاد شدن حفره‌هایی روی برنج نشان‌دهنده آن است که آب برنج تمام شده و تنها مقدار کمی ته قابلمه باقی‌مانده است. در این مرحله باید برنج را برای دم گذاشتن آماده کنید.

برای دم کردن برنج، با کفگیر برنج را به آرامی از اطراف جمع کرده و در وسط قابلمه حالت تپه‌ای جمع کنید. سپس با ته کفگیر چند حفره وسط برنج ایجاد کنید تا بهتر دم بکشد. روی در قابلمه دمکنی قرار دهید و حرارت را خیلی کم کنید و صبر کنید تا ۲۰ دقیقه برنج خوب دم بکشد.

از شفته شدن برنج کته جلوگیری کنید

اگر برنجی دارید که زود شفته‌‌ می‌شود و یا در پخت برنج کته مهارت ندارید با رعایت یک‌سری اصول ساده می‌‌توانید برنج کته درجه یک درست کنید. این اصول به شرح زیر هستند.

  • به میزان آبی که به برنج اضافه می‌کند توجه کنید. این میزان نباید از یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج بالاتر و یا پایین‌تر باشد.
  • زمانی که برنج در حال جوشیدن است برای جلوگیری از خرد شدن دانه‌های برنج آن را هم نزنید.
  • برنج کته را نباید از قبل خیس کنید و لازم است بلافاصله بعد از شستن آن را بجوشانید.
  • برای دم کردن برنج کته باید میزان کمی آب ته قابلمه باشد. آب زیاد باعث وا رفتن برنج می‌شود.

سخن آخر

تهیه برنج کته کار چندان ساده‌ای نیست، ولی با رعایت اصول آن می‌توانید آن را در زمان کم درست کنید. با توجه به طعم خوب برنج کته افراد تمایل به مصرف زیاد آن دارند. اما همانطور که به آن واقف هستید مصرف زیاد برنج باعث چاقی و اضافه‌ وزن در افراد می‌شود و لازم است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج انواع برنج‌های درجه یک ایرانی و خارجی پاکستانی و هندی را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا بتوانید باخیالی آسوده محصول مورد نظر خود را با اطمینان از تازگی و کیفیت بالای آن خریداری کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت