.jpg - آموزش 6 مدل پلوی مجلسی

آموزش 6 مدل پلوی مجلسی

مشهد برنجمشهد برنج
735 بازدید
پلوی مجلسی

باتوجه‌به اینکه برنج از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در میان خانواده‌های ایرانی است، کدبانوهای ایرانی با ترکیب مواد غذایی مختلف در کنار برنج غذاهای متنوعی طبخ می‌کنند. پخت پلوی مجلسی همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی هر بانوی ایرانی بوده است. برای اینکه در مهمانی‌ها و مجالس سفره‌ای رنگارنگ و خاص بچینید، بهتر است با محبوب‌ترین پلوهای مجلسی آشنا شوید و طرز تهیه آن‌ها را یاد بگیرید. برای پخت پلوهای مجلسی از برنج ایرانی مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. به‌این‌ترتیب طعم و عطر غذای شما تا مدت‌ها می‌تواند بر سر زبان‌ها باشد. در ادامه این مقاله از مشهد برنج برای شما آموزش 6 مدل پلوی مجلسی خوش طعم را ارائه کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

16 - آموزش 6 مدل پلوی مجلسی

1. طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

یکی از محبوب‌ترین پلوهای مجلسی را می‌توان آلبالو پلو دانست که طعم و عطر خاصی دارد برای تهیه این پلوی مجلسی خوش طعم شما به: 4 پیمانه برنج، 2.5 پیمانه آلبالو بدون هسته، 2.5 پیمانه شکر، به‌اندازه دلخواه فیله مرغ و به میزان لازم نمک و فلفل نیاز دارید.

برای پخت آلبالو پلو مجلسی ابتدا هسته‌های آلبالو را بگیرید و آن‌ها را به مدت 4 الی 5 ساعت درون یخچال بگذارید تا آب آن‌ها خارج شود. بعد از گذشت این زمان، شکر را به آلبالو‌ها اضافه کنید و بر روی حرارت ملایم بگذارید تا به‌اندازه یک جوش حرارت ببیند. آلبالوها را از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید تا آب آن‌ها جدا شود.

در ادامه برنج را بشویید و به‌اندازه مناسب آب به آن اضافه کنید و بر روی حرارت بگذارید. زمانی که دانه‌های برنج شما به‌اصطلاح هنوز کمی زنده بودند و نرم نشده بودند، برنج را آبکش کنید. برای مواد میانی در کنار آلبالو می‌توانید فیله‌های مرغ را با کره و زعفران در تابه کمی تفت بدهید و مقدار لازم نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

بعد از آماده‌کردن تمام مواد لازم، ته‌دیگ مورد نظرتان را در قابلمه بگذارید. سپس مقداری از برنج آبکش شده را درون قابلمه بریزید و بر روی آن مقداری از آلبالوها را بریزید، سپس یک‌لایه از مواد مرغی که آماده کرده‌اید بریزید. به همین ترتیب لایه‌لایه مواد را درون قابلمه بریزید و در پایان کار و روی لایه آخر 4 تا 5 قاشق غذاخوری از آب‌آلبالوها بریزید. در ابتدا بر روی حرارت متوسط برنج را قرار دهید تا بخار کند و سپس شعله را کم‌ کنید. حدوداً 40 تا 45 دقیقه زمان برای دم‌کشیدن برنج لازم است.

2. طرز تهیه مرصع پلو مجلسی

مرصع پلو به دلیل مواد رنگارنگی که در آن استفاده می‌شود و طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارد به‌عنوان یک پلوی مجلسی محسوب می‌شود. برای تهیه این پلوی خوش‌رنگ و خوش طعم به: برنج، مرغ تکه شده، یک عدد پیاز بزرگ رنده شده، 150 گرم کشمش‌پلویی، 200 گرم زرشک، 100 گرم خلال بادام و خلال پسته، 1.2 پیمانه خلال پوست نارنج و یا پرتغال (تلخی گرفته شود)، 1 عدد هویج متوسط رنده شده، 1 قاشق چای‌خوری دارچین و پودر هل، 1.2 قاشق چای‌خوری گلاب، 2 قاشق

غذاخوری شکر، 1 قاشق سوپ‌خوری زعفران غلیظ دم‌کرده، به میزان لازم زردچوبه، نمک و فلفل نیاز دارید.

در مرحله اول پخت این پلوی مجلسی باید مرغ را از 24 ساعت قبل با کره و آبلیموی تازه و نمک و فلفل و پودر سیر و کمی دارچین خوب مزه‌دار کنید. مرغی را که از قبل مزه‌دار کرده‌اید به‌خوبی سرخ کنید و کنار بگذارید.

در ادامه پیاز رنده شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شود، سپس مقداری رب گوجه‌فرنگی و ادویه به آن اضافه کنید. بعد از تفت‌دادن رب و ادویه با پیاز حالا نوبت مرغ سرخ شده است که به مواد اضافه کنید و مقداری آب‌روی آن بریزید تا بپزد. برای خوش‌عطر شدن مرغ می‌توانید یک عدد فلفل‌دلمه‌ای نیز اضافه کنید. در انتهای پخت مرغ، گلاب و هل و کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه برنج را خوب شستید، مقداری نمک به آن اضافه کنید و در آب تقریباً 1 ساعت بخیسانید. 1.3 قابلمه را آب بریزید و روی شعله بگذارید، ‌ بعد از اینکه به جوش آمد کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید. برنج خیس‌خورده را درون قابلمه بریزید و در زمان مناسب که مغز پخت شد، آبکش کنید.  ته‌دیگ موردنظرتان را بگذارید و حدود ۴۵ دقیقه به برنج اجازه دهید  تا دم بکشد.

در ادامه مقداری از پلوی مجلسی را در ظرفی بریزید و به آن زعفران غلیظ دم‌کرده اضافه کنید. زرشک شسته شده را با کمی شکر و کره تفت دهید تا کمی براق‌تر شود. در ادامه هویج و خلال نارنج را با مقداری نمک و در صورت دلخواه شکر نیز تفت دهید. کشمش‌پلویی را نیز به‌صورت جداگانه با کره مقداری تفت دهید. خلال بادام و پسته را هم کمی تفت دهید و در صورت دلخواه به آن زعفران اضافه کنید. در نهایت برنج را در ظرفی مناسب بریزید و در کنار آن تکه‌های مرغ را قرار دهید. روی برنج را با موادی که تفت داده‌اید تزئین کنید و یا می‌توانید به‌صورت لایه‌ای از پلوی مجلسی و موادی که تفت داده‌اید در ظرف بریزید.

79 - آموزش 6 مدل پلوی مجلسی

۳. طرز تهیه بادمجان پلو شیرازی مجلسی

پلوی مجلسی شیرازی از مشهورترین و خوش‌طعم‌ترین پلوهایی است که می‌توانید برای مهمانی‌ها آن را طبخ کنید. برای درست‌کردن این پلوی متفاوت به: برنج ایرانی، مرغ، بادمجان قلمی متوسط، زرشک، زعفران دم‌کرده، شکر، زرده تخم‌مرغ و ماست نیاز دارید.

در ابتدا به همان روش همیشگی پخت برنج، برنج را بخیسانید، سپس مرغ را با دو لیوان آب و یک پیاز خرد شده و نمک بپزید تا زمانی که در قابلمه به‌اندازه یک لیوان آب باقی‌مانده باشد. آب مرغ را از صافی رد کنید و مرغ‌ها را به تکه‌های مناسب برش دهید. در ادامه بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت حلقه‌حلقه با کمی نمک سرخ کنید. در حدی که دو طرف بادمجان طلایی شده باشد.

زرشک‌های شسته شده را به همراه روغن و یا کره به همراه کمی شکر تفت دهید. زعفران دم‌کرده را با آب مرغ باقی‌مانده و ماست و زرده تخم‌مرغ به همراه کمی روغن مخلوط کنید. سپس چند کفگیر از برنج آبکش شده را به مایع ماست و تخم‌مرغ اضافه کنید و کف قابلمه‌ای نسوز بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا سطح آن صاف و یک‌دست شود. باقی برنج را در قابلمه بریزید و بادمجان‌ها و قطعات مرغ را روی آن بچینید. کمی زرشک بر روی مواد بپاشید و باقی برنج را در قابلمه بریزید. مجدداً با پشت قاشق سطح برنج را صاف کنید و کمی روغن و آب مخلوط کنید و بر روی آن بریزید تا دم بکشد. بعد از دم‌کشیدن بادمجان پلوی مجلسی شیرازی را در ظرفی مناسب برگردانید و روی آن را با زرشک و … تزئین کنید.

30 - آموزش 6 مدل پلوی مجلسی

۴. طرز تهیه هویج‌پلوی مجلسی

برای تهیه و پخت این پلوی مجلسی خوش‌رنگ به برنج، مرغ، هویج، شکر و زعفران نیاز دارید. در ابتدا باید طبق روش همیشگی برنج را در آب و نمک بخیسانید. هویج‌ها را پوست بکنید و به‌صورت خلالی با سایز درشت رنده کنید تا به‌صورت خلال‌های نازک دربیاید. سپس هویج را با کره و یا روغن کمی تفت دهید در صورت دلخواه می‌توانید شکر را در یک لیون آب جوش حل کنید و به هویج اضافه کنید.

برای مطالعه مقاله «قیمت برنج» کلیک کنید.

مرغ را به همراه یک پیاز خرد شده در دو لیوان آب بپزید تا آب مرغ حدوداً نصف لیوان شود. برنج را طبق روش آبکشی آماده کنید. می‌توانید مرغ پخت شده را نیز به‌صورت ریش‌ریش با هویج کمی تفت دهید. یا به‌صورت جداگانه استفاده کنید. هویج و مرغ را به همراه پلو به‌صورت لایه‌ای در قابلمه بریزید. همچنین می‌توانید برای خوش‌عطر شدن پلوی مجلسی کمی زعفران و یا دارچین در میان‌لایه‌ها بریزید و به برنج اجازه دهید تا دم بکشد.

۵. طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

باقالی پلو یکی از غذاهای دوست‌داشتنی و محبوب در مجالس و مهمانی‌های ایرانی است. باقالی پلو با ماهیچه یک غذای خوش‌طعم و خاص است که به‌عنوان یک پلوی مجلسی همواره در سفره‌های ایرانی دیده می‌شود. برای تهیه این غذا به: برنج، ماهیچه گوسفندی، شوید خشک، باقلا سبز، سیر، پیاز، زعفران دم‌کرده و زردچوبه و نمک و فلفل نیاز دارید.

در مرحله اول بعد از اینکه ماهیچه را شستید، پیازها را به‌صورت خلالی خرد کنید و با مقداری روغن و یا کره تفت دهید. ماهیچه‌ها را اضافه کنید و شعله را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و به ماهیچه اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه کمی پخته شود. در ادامه ۳ حبه سیر را خرد کنید و به ماهیچه اضافه کنید. فلفل و زردچوبه را نیز اضافه کنید. شما می‌توانید برای خوش‌عطر شدن یک چوب دارچین نیز درون قابلمه بیندازید سپس چند لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید ماهیچه‌ها نرم و پخته شوند.

بعد از اینکه برنج را شستید به همراه چند لیوان آب و نمک درون قابلمه بریزید تا برنج بجوشد و در زمان مناسب آن را آبکشی کنید. در مرحله بعد باقلاها را تمیز کنید و در آب کمی بخیسانید، سپس آن‌ها را به همراه سیر خرد شده و نمک و فلفل در روغن تفت دهید. بعد از نرم‌شدن باقلاها حالا می‌توانید برنج آبکش شده و شوید را به مواد اضافه کنید. بعد از اینکه برنج بخار کرد، شعله را کم کنید و برنج را دم کنید و در ظرفی مناسب به همراه ماهیچه‌ها سرو کنید.

۶. طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

در مهمانی‌ها بدون شک زرشک پلو با مرغ یکی از اصلی‌ترین غذاها است. این پلوی مجلسی دستورات پخت متنوع و روش‌های متفاوتی دارد. برای تهیه زرشک پلو شما به: چندتکه مرغ، برنج، زرشک، زعفران دم‌کرده، رب گوجه، پیاز، آبلیمو، کره و نمک و فلفل نیاز دارید. برای این روش ابتدا تکه‌های مرغ را با کمی نمک در روغن تفت دهید تا طلایی شود. در ادامه پیاز را تفت دهید و با رب گوجه و آبلیمو به همراه نمک و فلفل مخلوط کنید و تفت دهید. این مواد را همراه با کمی آب‌روی مرغ‌ها بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزند تا سس آن کاملاً غلیظ شود و در انتها قبل از برداشتن آن از روی حرارت کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید.

برنج را با آب و نمک بخیسانید و روی حرارت قرار دهید تا به مرحله آبکشی برسد. بعد از آبکش کردن، ته‌دیگ موردنظرتان را کف قابلمه بچینید و برنج آبکش شده را درون آن بریزید. سپس با حرارت ملایم برنج را دم کنید. در مرحله بعد زرشک‌ها را در مقداری آب ولرم بخیسانید و بعد از آبکش کردن با کمی روغن و یا کره تفت دهید. توجه کنید که حرارت بسیار کم باشد و در ادامه یک قاشق زعفران دم‌کرده به آن‌ها اضافه کنید. برای سرو این پلوی مجلسی، می‌توانید برنج را در دیس بکشید و با برنج زعفرانی و زرشک و تکه‌های مرغ تزئین کنید.

15 - آموزش 6 مدل پلوی مجلسی

جمع‌بندی

برنج از اصلی‌ترین غذاهای سفره‌های ایرانی است و در مهمانی‌ها و مجالس آن را با ترکیبات مختلف طبخ می‌کنند. برای پخت یک پلوی مجلسی خوش طعم و خوش‌عطر، مهم‌ترین اصل استفاده از برنجی باکیفیت و مرغوب است که در طعم و ظاهر پلوی شما تأثیر بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی اصل و باکیفیت را از فروشگاه مشهد برنج تهیه کنید و یک پلوی خوشمزه با عطر بی‌نظیر بپزید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “آموزش 6 مدل پلوی مجلسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت