طرز تهیه شیر برنج ترکیه‌ای

مشهد برنجمشهد برنج
1,034 بازدید
طرز تهیه شیر برنج ترکیه‌ای

تهیه شیر برنج ترکیه‌ای یا سوتلاچ از دسر‌های بسیار خوشمزه، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ترکیه‌ای شناخته شده است. شکل و ظاهر این دسر خوشمزه مانند شیر برنج ایرانی است، اما با نام سوتلاچ شناخته‌شده و به عنوان یک وعده خاص و دوست داشتنی برای سحری و افطاری می‌توان از آن استفاده کرد. سوتلاچ در زبان ترکی به معنای برنج له شده یا نرم است، درحالی‌که در زمان‌های قدیم به عنوان یک وعده غذایی مناسب و درمانی برای پادشاهان و بزرگان عثمانی پخت می‌شد. مصرف این دسر در درمان دل پیچه و دل درد بسیار مفید و مناسب  است؛ طوری که در ایتالیا و اروپای شرقی هم این دسر بی‌نظیر پخت می‌شود.

برای مطالعه مقاله « برنج خزر چیست؟ » کلیک کنید.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج ترکیه‌ای

برنج: یک دوم پیمانه

شیر: 4 لیوان

آب: 1 لیوان

آرد برنج: دو قاشق غذا خوری

نشاسته: دو قاشق غذا خوری

شکر: 4 قاشق غذا خوری

زرده تخم مرغ: 1 عدد

پودر هل یا دارچین: نصف قاشق غذا خوری

وانیل: 1 قاشق غذا خوری

برنج ایرانی

دستور پخت و تهیه شیر برنج ترکیه‌ای

برای پختن شیر برنج ترکیه‌ای باید مقدار موادی را که می‌خواهید بکار ببرید هماندازه باشد تا شیر برنج شما طعم خوبی داشته باشد.

مرحله اول

ابتدا برای طرز تهیه شیر برنج ترکیه‌ای، برنج را تقریبا چند ساعت خیس کنید. بعد از آن آب را به برنج اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا توسط برنج کامل جذب شود.

مرحله دوم

 شیر، آرد برنج، نشاسته، شکر، وانیل یا هل را همراه با زرده تخم مرغ با یکدیگر مخلوط کنید و روی حرارت کم قراردهید. در این مرحله باید مراقب باشید مخلوط درست شده جوش نخورد.

مرحله سوم

ابتدا باید برنج پخته شده را به دیگر مواد اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید. در این مرحله فراموش نکنید که باید مواد مخلوط را کاملا هم‌بزنید، تقریبا یک ربع پخت مواد در این مرحله کافی است.

مرحله چهارم

مواد را باید داخل  یک ظرف مناسب فر قرار دهید و تقریبا۲۰ دقیقه فرصت دهید تا در درجه ۱۸۰ سانتی گراد بپزد. بعد از آن می‌توانید این دسر را در یخچال حدود 20 دقیقه قرار دهید و بعد  به صورت سرد میل کنید.

برای مطالعه مقاله «شرایط مناسب برای کشت برنج» کلیک کنید.

فواید تهیه شیر برنج ترکیه‌ای برای کودکان

در حال حاضر که نحوه درست کردن سوتلاچ را یاد گرفته‌اید باید نکاتی را هم برای نگهداری آن رعایت کنید:

با توجه به اینکه در پخت سوتلاچ از شیر استفاده می‌شود، باید آن را در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری بیش از حد این دسرممکن است منجر به فاسد شدن شیر شود.

وجود ویتامین b۱۲ داخل شیر شرایط ویژه‌ای برای نگهداری ایجاد می‌کند و احتمال دارد در معرض قرار گرفتن آن با هوا ارزش غذایی را کاهش دهد؛ برای جلوگیری از سر نرفتن غذاهای حاوی شیر می‌توانید از یک قاشق چوبی هنگام پخت این دسر استفاده کنید.

اگر از بوی شیر خوشتان نمی‌آید با اضافه کردن مقداری پودر کاکائو یا همان وانیل بوی شیر را کاملا از بین می‌برید و عطر و طعم خوبی را به دسر می‌دهد.

استفاده از مغزیجات مانند بادام، پسته، فندق، ارزش غذایی را چند برابر می‌کند و در افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و موثر است. همچنین اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل دارچین، وانیل و یا هل منجر به هضم بهتر غذا و از بین بردن سردی برنج خواهد شد.

سخن پایانی

تهیه شیر برنج ترکیه‌ای یا دسر ترکی سوتلاچ در انواع مختلفی پخته می‌شود که شما می‌توانید با توجه به میل خودتان این نوع دسر را تزیین و پخت کنید. همچنین می‌توانید از میوه‌های مختلف مانند توت‌فرنگی هم استفاده کنید اینکار جذابیت زیبایی به ظاهر دسر شما می‌دهد؛ شما می‌توانید سوتلاچ را با انواع برنج درست کنید مثل برنج باسماتی، برنج نیم دانه و غیره. سایت معتبر مشهد برنج انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت