.jpg - روش پخت برنج دم پخت

روش پخت برنج دم پخت

مشهد برنجمشهد برنج
4,167 بازدید
روش پخت برنج دم پخت

برنج از غلات مشهور و پر استفاده در سراسر جهان است. برنج در ایران از غذاهای اصلی محسوب می‌شود. در ایران برنج را به دو روش آبکش و دم پخت طبخ می‌کنند. یک خانم خانه زمانی که بتواند برنج دم پخت را به خوبی دربیاورد یک کدبانو و آشپز واقعی است. از پایه‌های اصلی آشپزی ایرانی پختن برنجی باکیفیت خوب است. زمانی که می‌خواهید برنج دم پخت یا کته درست کنید. در قدم اول باید روش پخت برنج دمپخت را با تمام فوت و فن‌هایش به خوبی یاد بگیرید. توجه کنید که در برنج به روش آبکش حدود 80 درصد از مواد مغذی برنج از بین می‌رود. پس روش پخت برنج دمپخت بهترین روش برای پخت برنج است.

11 1 - روش پخت برنج دم پخت

مواد لازم برنج دم پخت

4 پیمانه برنج

به میزان دلخواه نمک

به میران لازم آب

2 قاشق غذاخوری روغن مخصوص پخت و پز

طرز تهیه و روش پخت برنج دمپخت

در اولین مرحله روش پخت برنج دمپخت لازم است تا برنج را به خوبی بشویید. نکته مهم در این مرحله این است که برنج را هنگام شستن به هیچ عنوان چنگ نزنید. این کار باعث می‌شود تا دانه‌های برنج شما هنگام پخت به هم بچسبد و اصطلاحا شفته شود. پس برنج را فقط بشویید و این مرحله را چند مرتبه تکرار کنید تا آب برنج شما شفاف شود.

در ادامه روش پخت برنج دمپخت بهتر است برنج را در مقداری آب و نمک بخیسانید. میزان آبی که برای خیساندن برنج استفاده می‌کنید باید حدودا تا یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. مقدار نمک هم به دلخواه است اما می‌توانید برای هر پیمانه برنج نصف قاشق چای خوری نمک بریزید. به برنج حدودا 1 ساعت زمان بدهید تا به مقدار کافی آب به دانه‌های برنج نفوذ کند.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج هندی خوب است؟» کلیک کنید.

مرحله دوم

در این مرحله زمانی که برنج به خوبی در آب و نمک خیسانده شد. یک قابلمه متناسب را انتخاب کنید. میزان آبی که درون قابلمه می‌ریزید باید یک پیمانه بیشتر از پیمانه‌های برنج باشد. زمانی که 4 پیمانه برنج دارید باید 5 پیمانه آب بریزید. برنج و آب را بر روی حرارت ملایم بگذارید. در ادامه دو قاشق غذاخوری روغن مخصوص پخت و پز را به برنج اضافه کنید. بعد از اینکه آب و برنج جوش آمدند بهترین کار این است که کف روی برنج را بگیرید.

در این مرحله از روش پخت برنج دمپخت دیگر کاری ندارید و می‌توانید برنج را به حال خود رها کنید. توجه داشته باشید که نمک را اگر در هنگام خیساندن فراموش کرده‌اید، در این مرحله حتما مقداری نمک اضافه کنید.

مرحله سوم

صبر کنید تا آب برنج به طور کامل تبخیر شود. سپس با یک قاشق برنج را از کناره‌های قابلمه در وسط مانند یک کوه جمع کنید. این کار باعث می‌شود تا بخار سریع‌تر به سمت بالا بیاید و برنج بهتر دم بکشد. برای اینکه برنج شما عطر و طعم بهتری بگیرد می‌توانید در یک ظرف مناسب زعفران آب شده برای تزئین برنج را بریزید و درون قابلمه برنج بگذارید. با این کار علاوه بر دم کشیدن زعفران برنج شما هم عطر خوبی می‌گیرد.

1 1 - روش پخت برنج دم پخت

مرحله چهارم

در روش پخت برنج دمپخت بعد از این‌کار درب قابلمه را به همراه دم کنی بگذارید. در ابتدا شعله را کمی بیشتر کنید تا برنج خوب بخار کند و بخار کافی درون قابلمه جمع شود. اما توجه داشته باشید که شعله را به موقع کم کنید تا برنج شما نسوزد و یا ته نگیرد. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از اینکه برنج ته نگیرد از شعله پخش کن استفاده کنید.

زمان تقریبی برای پخت کامل و دم کشیدن در روش پخت برنج دمپخت حدودا 30 دقیقه است. بعد از این زمان برنج شما آماده است. زعفران دم کشیده درون قابلمه برنج را با مقداری از برنج مخلوط کنید. در زمان سرو در دیس با برنج زعفرانی و زرشک تزئین کنید.

سخن پایانی

در این مطب برای شما روش پخت برنج دمپخت را آموزش داده‌ایم. اما توجه داشته باشید برای اینکه برنج دم پخت شما خوب و دانه‌دانه باشد انتخاب نوع برنج بسیار مهم است. شما می‌توانید از میان بهترین‌های برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی در فروشگاه مشهد برنج باکیفیت‌ترین نوع برنج را انتخاب کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت