خواص برنج برای کنترل فشارخون

مشهد برنجمشهد برنج
1,930 بازدید
خواص برنج برای کنترل فشارخون

برنج یک ماده غذایی پرمصرف در جهان است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، برای بدن خواص زیادی دارد و از ابتلای انسان به بیماری‌های گوناگون جلوگیری می‌کند. یکی از بیماری‌های خطرناک که باید آن را جدی بگیرید، فشار خون بالا است. این نوع بیماری، بیماری مزمنی است که اگر مدت‌زمان درمان آن، طولانی شود، منجر به طولانی شدن فرایند درمان می‌شود. البته تشخیص‌داده‌شده که این نوع بیماری ناشی از عادت‌های بدغذایی است، اما افراد به‌جای تغییر در رژیم غذایی و بهبود سبک زندگی، متکی به مصرف دارو هستند. در ادامه به بررسی خواص برنج برای کنترل فشارخون می‌پردازیم.

برنج چه خواص درمانی برای کنترل فشارخون دارد؟

برنج یکی از غلات بسیار مفید است، فاقد چربی‌های مضر، سدیم و کلسترول بوده، برای بدن فواید زیادی دارد و برای کنترل فشارخون، تأثیر بیشتری دارد. برای داشتن یک برنامه غذایی متعادل، باید برنج هم جزء برنامه غذایی‌تان باشد. برای درمان فشارخون، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که فقط به یک رژیم غذایی اکتفا نکنید و به یکباره درمان‌های دارویی خود را قطع نکنید. بلکه باید با مشورت پزشکتان یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. در ادامه چند مورد از خواص برنج برای کنترل فشارخون را بررسی می‌کنیم.

1- تأثیر کالری برنج بر فشارخون

از آن جایی که اضافه‌وزن باعث افزایش فشارخون می‌شود، یکی از تأثیراتی که برنج بر روی فشار خون می‌گذارد، این است که چون مقدار کالری برنج سفید خیلی کم است تأثیر بسیاری بر افزایش وزن ندارد و هر یک فنجان برنج پخته شده دارای 169 کالری است.

2- تأثیر فیبر موجود در برنج بر فشار خون

یکی دیگر از خواص برنج برای کنترل فشارخون تأثیر فیبر موجود در برنج است. فیبر بسیاری که در برنج وجود دارد، باعث می‌شود که علاوه بر جلوگیری از افزایش فشارخون، برای یبوست و سرطان روده بزرگ نیز مفید باشد. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه ارزش غذایی برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌ای پایین‌تر است. به این خاطر که برنج سفید در طی فرایند فراوری، سبوس آن برداشته می‌شود اما برنج قهوه‌ای چندان فراوری نمی‌شود و پوشش خارجی یا سبوس خود را حفظ می‌کند، درنتیجه ارزش غذایی بالاتری دارد.

برای مطالعه مقاله «کرم برنج» کلیک کنید.

45 گرم برنج قهوه‌ای پخته شده حاوی 4 گرم فیبر و 45 گرم برنج سفید پخته شده حاوی 1 گرم فیبر است؛ بنابراین علاوه بر برنج، با داشتن برنامه غذایی سرشار از فیبر مانند سبزی‌ها، میوه و غلات می‌توانید از مبتلا شدن به فشارخون پیشگیری کنید.

3- تأثیر کلسترول موجود در برنج بر فشارخون

یکی دیگر از خواص برنج برای کنترل فشارخون تأثیر کلسترول پایین موجود در برنج است. برنج سفید حاوی میزان پایینی از چربی است. به‌گونه‌ای که هر یک فنجان برنج پخته شده حاوی 5 گرم چربی است. این چربی برنج از نوع غیر ترانس و اشباع نشده است؛ بنابراین یکی از راه‌هایی که برای کاهش کلسترول و درنتیجه پیشگیری از فشارخون بالا مؤثر است، جایگزین‌کردن مواد غذایی چرب با برنج سفید است.

4- تأثیر پتاسیم موجود در برنج بر فشارخون

یکی دیگر از خواص برنج برای کنترل فشارخون تأثیر پتاسیم موجود در برنج است. درواقع مواد غذایی غنی از پتاسیم باعث جلوگیری از ابتلا به فشارخون می‌شود. هر یک فنجان برنج سفید پخته شده حاوی 17 میلی‌گرم پتاسیم است. توصیه می‌کنند که بدن به‌صورت روزانه 4700 میلی‌گرم پتاسیم نیاز دارد؛ بنابراین شما می‌توانید برای تکمیل میزان دریافتی پتاسیم بدنتان، در کنار مصرف برنج، مواد غذایی حاوی پتاسیم مصرف کنید.

5- تأثیر سدیم موجود در برنج بر فشارخون

یکی دیگر از خواص برنج برای کنترل فشارخون تأثیر سدیم پایین موجود در برنج است. یکی از عوامل اصلی افزایش فشارخون، سدیم است. میزان مصرف مجاز سدیم در روز 2300 میلی‌گرم است. یک فنجان از برنج سفید پخته شده حاوی 9 میلی‌گرم سدیم است؛ بنابراین میزان سدیم موجود در برنج سفید، پایین است و نقش مؤثری در افزایش فشارخون افراد ندارد.

6- تأثیر کربوهیدرات موجود در برنج بر فشار خون

یکی دیگر از خواص برنج برای کنترل فشارخون تأثیر کربوهیدرات موجود در برنج است. در یک فنجان برنج سفید پخته شده بیش از 37 گرم کربوهیدرات وجود دارد. علاوه بر این که برنج سفید موجب جلوگیری از ابتلا به فشارخون می‌شود، کربوهیدرات‌های موجود در برنج سفید، انرژی لازم را برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت‌های بدنی دارند فراهم می‌کند.

خواص برنج

خرید برنج

یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع برنج، فروشگاه مشهد برنج است که برای خرید انواع برنج ایرانی و خارجی می‌توانید از این فروشگاه ثبت سفارش کنید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به‌صورت مستقیم به دست مشتریان می‌رساند تا مشتریان عزیز بتوانند با اطمینان کامل، بهترین برنج‌ها را از این فروشگاه خریداری کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص برنج برای کنترل فشار خون پرداختیم و چند مورد از تأثیرات برنج سفید را عنوان و بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم، یکی از بیماری‌های خطرناک که باید آن را جدی بگیرید، فشارخون بالا است. این نوع بیماری، بیماری مزمنی است که اگر مدت‌زمان درمان آن، طولانی شود، منجر به طولانی شدن فرایند درمان می‌شود؛ بنابراین در کنار داروهایی که مصرف می‌کنید باید با مشورت پزشکتان، یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا سریع‌تر بهبود یابید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت