.jpg - تفاوت برنج نیم دانه و لاشه

تفاوت برنج نیم دانه و لاشه

مشهد برنجمشهد برنج
1,660 بازدید
تفاوت برنج نیم دانه و لاشه

محبوب‌ترین و پرمصرف‌‌ترین غلات در بین ایرانی‌ها، برنج است. این ماده غذایی پرمصرف، خواص مفیدی برای بدن و سلامتی بدن دارد. در صورتی ‌که جامعه و عموم مردم بر این باورند که خاصیت چاق‌کنندگی دارد. برنج اگر به صورت صحیح پخت شود و به صورت متعادل مصرف شود، می‌تواند یکی از سالم‌‌ترین غذا‌ها باشد. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت برنج نیم دانه و لاشه می‌پردازیم.

برنج نیم دانه چیست؟

برنج نیم دانه به برنجی گفته می‌شود که دانه‌های آن شکسته است و یک دست نیست و همچنین شکستگی‌ها نیز شبیه به هم نخواهند بود. برنج نیم دانه برعکس برنج سالم دارای ناخالصی است و از این برنج معمولاً در خانه یا در غذا‌هایی مانند شیر برنج و آش و… استفاده می‌شود که شکستگی آن قابل مشاهده نباشد.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود برنج نیم دانه حاصل شود، ضعیف بودن برنج دانه است. گاهی اوقات به دلیل بیماری و آفت‌هایی که خوشه‌های برنج به آن مبتلا می‌شوند، دانه‌های برنج استقامت خود را از دست می‌دهند و هنگام برداشت دچار شکستگی می‌شوند.

برای مطالعه مقاله “فوت و فن برنج کته” کلیک کنید.

برنج از آن نوع محصولاتی است که اگر کوچکترین اشتباهی در هنگام کاشت، داشت و برداشت آن صورت بگیرد، کمیت و کیفیت محصول با مشکل مواجه می‌شود. همچنین اگر برداشت برنج رسیده، دیر انجام شود در نهایت کشاورز با برنج‌های نیم دانه مواجه خواهد شد. برنجکوبی غیر علمی نیز عامل دیگری است که باعث این موضوع می‌شود.

انواع برنج نیم دانه

برنج‌های نیم دانه از لحاظ کیفی تقسیم‌ بندی می‌شوند. به عنوان مثال اگر بخواهید آرد برنج داشته باشید، بهتر است به سراغ نیم دانه طارم، صدری و نیم‌دانه هاشمی بروید. آرد تهیه شده از این نوع برنج‌ها از درجه کیفی بسیار مطلوبی برخوردار است و غذا‌های تهیه شده از آن‌ها در طعم بی‌نظیری خواهند بود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که تشخیص نیم‌دانه اینگونه برنج‌ها از سایر نیم دانه‌های دیگر بسیار سخت است؛ بنابراین بهترین راه حل خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید معتبر است. در غیر این صورت به راحتی فریب خواهید خورد. علاوه بر این همیشه به یاد داشته باشید، عطر برنج تنها علت اصالت آن نیست، به این دلیل که بسیاری از سودجویان با استفاده از اسانس‌های عطری، مشتری را فریب می‌دهند.

اگر می‌خواهید از برنج نیم دانه در غذا‌های ترکیبی استفاده کنید، می‌توانید به سراغ نیم دانه برنج‌های پرمحصول مانند شیرودی، فجر، ندا و… بروید. اینگونه محصولات نسبت به نیم دانه‌های طارم و هاشمی از قیمت کمتری برخوردار هستند و همچنین استفاده از آن‌ها در غذا‌های ترکیبی بسیار مقرون به صرفه است.

برنج لاشه چیست؟

برنج لاشه به برنج‌های شکسته‌ای گفته می‌شود که بزرگتر از برنج نیم دانه است و همچنین نصف برنج سالم است. مراحل به دست آوردن آن به این صورت است که برنج‌هایی که از شالیکوبی به کشاورزان یا خریداران تحویل داده می‌شود، معمولاً ۵ الی ۱۰ درصد برنج شکسته در هر کیسه ۷۰ کیلویی وجود دارد. این دانه‌ها در واقع همان دانه‌های برنجی هستند که در کارخانه شالیکوبی به هنگام سفید شدن، به علت مقاوم نبودن شکسته می‌شوند.

برای جدا کردن دانه‌های شکسته و سالم باید از دستگاه غربال‌‌کننده برنج یا همان دستگاه بوجار استفاده کرد. دانه‌های سالم و شکسته توسط دستگاه بوجار از هم سوا شده و در بسته ‌بندی‌های جداگانه وارد بازار می‌شوند. دانه‌های شکسته‌ای که کمتر ۲/۳ برنج سالم بوده به آن برنج لاشه گفته می‌شود.

AdobeStock 302891738 scaled 1 - تفاوت برنج نیم دانه و لاشه

تفاوت‌های برنج نیم دانه و لاشه

در ادامه مقاله به بررسی تفاوت برنج نیم دانه و لاشه می‌پردازیم:

۱- تفاوت از نظر قد

اولین تفاوت برنج نیم دانه و لاشه، از لحاظ قدی است. در واقع برنج لاشه فقط کمی از برنج سالم خوردتر است؛ بنابراین از برنج نیم دانه بلند‌تر می‌باشد.

 ۲- تفاوت از لحاظ کاربرد

یکی دیگر از موارد تفاوت برنج نیم دانه و لاشه این مسأله است که برنج نیم دانه بیشتر در شیر برنج و انواع مختلف آش کاربرد دارد، اما برنج لاشه به این دلیل که بلند‌تر از برنج نیم دانه است، به غیر از آش هم کاربرد دارد.

۳- تفاوت از نظر قیمت

سومین تفاوت برنج نیم دانه و لاشه، تفاوت در قیمت این دو برنج است. برنج‌های نیم دانه به علت خورد‌تر بودن و شکسته‌‌تر بودن آن، قیمت کمتری نسبت به برنج‌های لاشه دارند. برنج‌های لاشه به این دلیل که کیفیت شالیکاری آن بالاتر است و شباهت بیشتری به برنج‌های سالم دارد، مسلماً قیمت آن بالاتر است.

۴- تفاوت از لحاظ پخت

از دیگر موارد تفاوت برنج نیم دانه و لاشه این موضوع است که برنج لاشه به این علت که نسبت به برنج نیم دانه از قد بلند‌تری برخوردار است، در پختن مانند برنج سالم عمل می‌کند و شما این امکان را دارید که این نوع برنج را آبکش کنید. همچنین برنج لاشه ری بهتری نسبت به برنج نیم دانه دارد. اما برنج نیم دانه به این خاطر که قد کوتاه‌‌تری نسبت به برنج لاشه دارد، نمی‌توان آن را آبکش کرد.

۵- تفاوت از نظر سالم بودن

یکی دیگر از موارد تفاوت برنج نیم دانه و لاشه تفاوت در سالم بودن این دو برنج است. برنج نیم دانه از لحاظ ظاهری یک سوم برنج سالم می‌باشد، اما برنج لاشه از لحاظ ظاهری دو سوم برنج سالم می‌باشد.

خصوصیات دیگر برنج نیم دانه و لاشه

  • عطر این دو نوع برنج بیشتر از برنج‌های دانه بلند است. به این خاطر که وقتی دانه‌های برنج شکسته می‌شوند، عطر قوی‌‌تری را تولید می‌کنند.
  • هضم کردن این نوع برنج‌ها نسبت به سایر برنج‌ها، راحت‌تر و بهتر است.
  • می‌توانید برنج نیم دانه را در انواع آش‌ها و دسر‌ها مثل حلیم، شله زرد و شیربرنج استفاده کنید.
  • قیمت مقرون به صرفه و پایین آنها مهم ‌ترین مزایا و ویژگی این دو نوع برنج است.

خرید برنج

اگر قصد دارید برای خرید برنج به صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید برنج پاکستانی خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون به صرفه را به دست شما می‌رساند و می‌توانید با خیالی آسوده از این فروشگاه خرید کنید.

AdobeStock 141467509 - تفاوت برنج نیم دانه و لاشه

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت برنج نیم دانه و لاشه را بررسی کردیم و چند مورد از تفاوت‌های آن‌ها را گفتیم. همان طور که گفته شد برنج نیم دانه و لاشه جزء برنج‌های شکسته محسوب می‌شوند که به علت این امر قیمتی مقرون به صرفه‌تر و پایین‌تری نسبت به برنج‌های سالم دارند.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت