.jpg - خواص برنج طارم

خواص برنج طارم

مشهد برنجمشهد برنج
1,837 بازدید
خواص برنج طارم

یکی از مهم‌ترین غلات در دنیا برنج می‌باشد. این ماده غذایی ارزشمند غذای نیمی از مردم جهان را شامل می‌شود. برنج در اکثر کشور‌های دنیا کشت می‌شود و هر کشور با توجه به آب و هوا و حاصلخیزی خاک دارای برنج مخصوص به خود است. کشور‌های ایران، پاکستان، تایلند و هند در تولید برنج مرغوب و باکیفیت پیشگام بوده و هستند. در ایران مرغوب‌‌ترین برنج‌ها در شمال کشور کشت می‌شود که از این بین برنج طارم پرچم‌دار سایر برنج‌ها می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی خواص برنج طارم می‌پردازیم.

تاریخچه برنج طارم

اولین بار برنج طارم در استان زنجان در شهرستان طارم کشت شده است. شهرستان طارم در مجاورت استان مازندران و گیلان قرار گرفته است که کشت برنج طارم در این استان‌ها نیز انجام می‌شود. برنج طارم با توجه به مکان و محیط کشت و ویژگی‌های خاک آن منطقه انواع مختلفی دارد. مانند: طارم عطری، طارم صدری، طارم دم سیاه و طارم هاشمی و طارم محلی. برنج طارم دم سیاه جزء برنج‌های خوش‌عطر و خوشپخت منطقه است که در آستانه اشرفیه کشت می‌شود.

یکی از روستا‌های شهرستان طارم روستای درام است که محل کشت بهترین نوع برنج طارم است و دلیل این موضوع تغذیه آب به واسطه رود‌هایی است که از رشته کوه‌های زنجان و تالش آمده و همچنین آب و هوای بسیار مناسب آن منطقه است. که در عطر و طعم برنج تآثیر بسزایی دارد.

برنج طارم دارای شکل استخوانی است و رنگ آن سفید مایل به کرم است. این نوع برنج از نظر کمی ضعیف است یعنی در واحد هکتار نسبت به سایر گونه‌ها مقدار کمتری محصول می‌دهد اما کیفیت بالایی دارد.

خاصیت‌های برنج طارم

در ادامه چند مورد از خواص برنج طارم را بررسی می‌کنیم:

۱- سرشار از کربوهیدات است

از فواید و خواص برنج طارم می‌توان به سرشار بودن آن از کربوهیدارات اشاره کرد که باعث تأمین انرژی برای سوخت و ساز بدن می‌شود، همچنین این نوع برنج ایرانی فاقد کلسترول است که این موضوع باعث شده تا بتواند بخش مهمی از یک برنامه غذایی متعادل را تشکیل دهد.

55 - خواص برنج طارم

۲- سرشار از ویتأمین‌های مختلف است

از دیگر خواص برنج طارم این است که علاوه بر ویتأمین B دارای ویتأمین‌های دیگر مانند ویتأمین D، فیبر، آهن، کلسیم، ریبوفلاوین و تیامین و… می‌باشد.

۳- دارای نشاسته مقاوم است

یکی دیگر از موارد خواص برنج طارم این است که سرشار از نشاسته مقاومی است که به شکل هضم نشده به روده می‌رسد و این موضوع باعث می‌شود که به رشد باکتری‌های مفید برای عملکرد عادی روده‌ها عمل کند.

۴- باعث تنظیم فشار خون می‌شود

از دیگر خواص برنج طارم این است که موجب تنظیم فشار خون می‌شود. این نوع برنج ایرانی داری مقدار کمی سدیم است؛ بنابراین برای کسانی که از مشکل فشارخون بالا رنج می‌برند بسیار مفید است.

۵- موجب مراقبت از پوست می‌شود

یکی دیگر از خواص برنج طارم این است که متخصصین پزشکی می‌گویند که از پودر این نوع برنج می‌توان برای درمان بعضی از بیماری‌های پوستی استفاده کرد. در هند، آب برنج به عنوان پمادی مؤثر برای خنک کردن سطح پوستی که متورم شده است، به حساب می‌آید.

۶- موجب پیشگیری از سرطان می‌شود

یکی دیگر از خواص برنج طارم این است که سبب پیشگیری از سرطان می‌شود. این نوع برنج سرشار از فیبر غیرمحلول است که می‌تواند از بدن در برابر بعضی سرطان‌ها محافظت کند. اکثر دانشمندان باور دارند که چنین فیبر‌های غیرمحلولی برای محافظت از بدن در برابر سلول‌های سرطانی لازم هستند.

۷- موجب پیشگیری از آلزایمر می‌شود

از دیگر خواص برنج طارم این است که سبب پیشگیری از سرطان می‌شود. در واقع این نوع برنج حاوی سطح بالایی از مواد مغذی انتقال‌دهنده عصبی است که می‌تواند از بروز بیماری آلزایمر تا حد بسیاری پیشگیری کند.

برای مطالعه مقاله “برنج کهنه” کلیک کنید.

انواع برنج طارم

انواع مختلفی از برنج طارم وجود دارد که در ادامه ۴ نوع آن را معرفی می‌کنیم:

۱- برنج طارم دم سیاه

برنج طارم دم سیاه برنجی پرطرفدار و مرغوبی است که اولین بار در استان گیلان کشت شد. برنج دم سیاه از برنج‌های باکیفیت و خوب موجود در کشور است که بیشتر کشاورزانی که از شالیزار‌های مرغوب برخوردار هستند اقدام به کشت این برنج می‌کنند. همین مسأله باعث شده است که در کیفیت و مرغوبیت برنج دم سیاه تأثیر بسیاری داشته باشد.

این برنج بعد از پخت نرم می‌شود و طعم بی‌نظیری را دارد. طول دانه برنج دم سیاه تقریباً  7.5 میلی‌متر است که بعد از پخت به 12.15 میلی‌متر می‌رسد. همین ویژگی‌ها باعث شده تا از سایر برنج‌های دیگر متمایز باشد. رنگ برنج دم سیاه، سفید مایل به کرم است.

۲- برنج طارم هاشمی

یکی از محبوب‌ترین انواع برنج طارم، برنج طارم هاشمی به شمار می‌رود. قد دانه‌های این برنج ۷٫۶ میلی‌متر است و بعد از پخت به میزان ۱۳٫۱ میلی‌متر می‌رسد. برنج طارم هاشمی در استان مازندارن و به خصوص در منطقه فریدونکنار، کشت می‌شود. میزان ری (قد کشیدن) آن ۶۸ درصد است و عطر بی‌نظیر و خاصی را دارا است.

دانه‌های برنج هاشمی بطور معمول بصورت کشیده هستند و نسبت به سایر گونه‌ها نیز، چاق‌‌تر می‌باشند. رنگ دانه‌های این برنج سفید مایل به کرم است، همچنین این برنج در پخت از عطر خوب و مناسبی برخوردار است. از ویژگی‌های دیگر این برنج، کیفیت مطلوب، ظاهر مناسب و حفظ نرمی تا مدت زمان زیادی پس از پخت است.

۳- برنج طارم صدری

برنج طارم صدری در استان گیلان، بخصوص شهرستان‌های شفت و فومن و در برخی مناطق استان مازندران کشت شده است. دانه‌های این نوع برنج سفید و مایل به کرمی بوده و جنسی سفت و گچی دارند. طول دانه‌های خام طارم عطری ۸٫۷ میلی‌متر بوده و پس از پخت به ۱۱٫۷ میلی‌متر می‌رسد.

istockphoto 155156716 170667a - خواص برنج طارم

۴- برنج طارم محلی

یکی از کشیده‌ترین برنج‌های طارم، برنج طارم محلی است و بیشترین ری را در هنگام پخت دارد. رنگ دانه‌های این برنج کرمی بوده و طول خام دانه ۷٫۱ میلی‌متر می‌باشد. همچنین بعد از پخت این نوع برنج، طول دانه‌های آن به ۱۴٫۴ میلی‌متر، خواهد رسید. محل کشت برنج محلی طارم، استان زنجان است.

خرید برنج طارم

برای خرید انواع برنج، سعی کنید به فروشگاه‌ها و مراکز خرید معتبر بروید. برای خرید اینترنتی انواع برنج طارم می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. این فروشگاه بهترین و باکیفیت‌‌ترین برنج‌ها را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد تا از خرید خود مطمئن و راضی باشند و خرید بسیار خوبی را تجربه کنند.

سخن پایانی

در این مقاله خواص برنج طارم را بررسی کردیم. همچنین چند مورد از انواع برنج طارم را نیز معرفی کردیم. همان طور که گفته شد، این نوع برنج ایرانی خواص بسیار و فراوانی دارد که موجب سلامتی شما می‌شود و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت