.jpg - کدام برنج ایرانی تراریخته است؟

کدام برنج ایرانی تراریخته است؟

مشهد برنجمشهد برنج
2,426 بازدید
برنج تراریخته

برنج یکی از مواد غذایی است که جزء وعده‌های پرمصرف مردم کشور است. مصرف انواع مختلف برنج‌ در کشورمان رایج است. یکی از انواع مختلف برنج‌، برنج تراریخته است. به برنج‌هایی که در یک اصلاح ژنتیک تولید می‌شوند، برنج تراریخته می‌گویند. معمولاً این نوع از برنج‌ها جهت بهره‌وری بیشتر کشاورزان از محصول، توسط محققان به عمل می‌آیند. در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که کدام یک از انواع برنج ایرانی برنج تراریخته است.

برنج تراریخته چیست؟

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، برنج تراریخته به برنجی گفته می‌شود که با اصلاحات ژنتیکی تولید می‌شود و می‌تواند به تولید انبوه نیز برسد. درواقع تراریخته کردن برنج نوعی اقدام ژنتیکی است که در آن دی ان ای گیاه را تغییر می‌دهند و سپس این تغییرات را به درون سلول‌های گیاه وارد می‌کنند. بعدازاین کار با روش‌های مختلف، گیاه برای تولید انبوه آماده می‌شود. هدف از تولید برنج تراریخته کشت برنج بیشتر، برای پاسخگویی به نیاز بشر و همچنین کاهش آسیب آفات به برنج است.

کدام یک از انواع برنج‌های ایرانی تراریخته هستند؟

دررابطه‌با این موضوع که کدام یک از برنج‌های ایرانی، برنج تراریخته است، باید بگوییم که بیشتر برنج‌های وارداتی به ایران تراریخته هستند و فقط چند نوع از برنج‌های ایرانی، تراریخته هستند که در ادامه عنوان می‌کنیم:

1- برنج طارم مولایی:

یکی از انواع برنج تراریخته ایرانی، برنج طارم مولایی است. این برنج در سال 1384 به‌عنوان اولین برنج ایرانی تراریخته تولید و به بازار عرضه شد. درواقع برنج طارم مولایی، نماد برنج تراریخته در ایران محسوب می‌شود. این برنج با هدف افزایش میزان تولید برنج و کاهش حشرات و آفات با روش مهندسی ژنتیک تولید شده است.

8 - کدام برنج ایرانی تراریخته است؟

2- برنج شیرودی:

یکی دیگر از انواع برنج تراریخته ایرانی، برنج شیرودی است. برنج شیرودی جزء برنج‌های سلطانی و مجلسی نیز حساب می‌شود. دارای عطر و بوی نسبتاً خوبی است، طبع آن سرد است و در مناطق کوهستانی سرد، کشت و تولید می‌شود.

علاوه بر این دو نوع برنج، برنج بینام، برنج طلایی و برنج امراللهی نیز از اسامی برنج تراریخته ایرانی هستند که با روش مهندسی ژنتیکی اصلاح شده‌اند. در برنج تراریخته پروتئین Cry1ab در بخش‌های مختلف برنج استفاده می‌شود که این پروتئین، باعث می‌شود تا مقاومت برنج در برابر آفات افزایش پیدا کند که در نتیجه آن با کشت این برنج، کشاورز به محصول بیشتری می‌رسد.

کارشناسان مختلفی پیرامون برنج تراریخته صحبت کرده‌اند که به اعتقاد بعضی از این کارشناسان، چند سالی است که از خاک، برنج تراریخته رشد می‌کند و بار می‌دهد؛ بنابراین دیگر نیاز نیست بابت مضرات برنج تراریخته نگرانی داشته باشید.

اما اگر برای خرید برنج ایرانی، سالم بودن آن برایتان اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید با خرید برنج‌های ایرانی مثل برنج طارم، برنج هاشمی، برنج فجر، برنج ندا، برنج دم­سیاه و برنج قهوه‌ای خیال خود را راحت کنید.

راه تشخیص برنج تراریخته

برای تشخیص برنج تراریخته روش‌های زیادی وجود ندارد و نمی‌توانید به‌راحتی این‌گونه از برنج‌ها را تشخیص بدهید. اما در ادامه چند روش کلی برای تشخیص برنج تراریخته را بررسی می‌کنیم.

1- روش آزمایشگاهی

با روش آزمایشگاهی می‌توانید، آزمایش‌های خاصی را انجام دهید و به ارگانیک بودن و یا تراریختگی محصولات کشاورزی پی ببرید.

2- باریک بودن برنج تراریخته

یکی از خصوصیات ظاهری برنج‌های تراریخته این است که نسبت به برنج‌های ارگانیک و سالم، باریک‌تر هستند.

3- شکل و اندازه برنج تراریخته

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری برنج‌های تراریخته این است که دانه‌های برنج تراریخته معمولاً هم شکل و هم اندازه هستند و درواقع یکدست هستند. اما در برنج‌های ارگانیک ایرانی، درصدی از دانه‌های غیر هم شکل نیز یافت می‌شود.

مزایا و معایب برنج تراریخته

در ادامه چند مورد از مزایا و معایب برنج تراریخته را بررسی می‌کنیم.

مزایا برنج تراریخته:

  • برنج‌های تراریخته در مقابل آفات و همچنین سموم دفع آفات بسیار مقاوم هستند.
  • با تولید این‌گونه از برنج‌های تراریخته، مصرف آب کاهش می‌یابد.
  • محصولات تراریخته بازدهی بیشتری خواهند داشت و درنتیجه افزایش بیشتر محصولات، قیمت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • ماندگاری این‌گونه محصولات را می‌توان با اصلاح ژنتیکی افزایش داد.
  • هزینه‌های تولید نیز، کاهش پیدا می‌کند.
  • علاوه بر موارد گفته شده، تولید برنج تراریخته در کاهش هزینه‌های کشاورزی هم تأثیرگذار است.

معایب برنج تراریخته:

  • در برنج‌های تراریخته از سمی به نام گلایفوسیت استفاده شده‌ است و ورود این سم به برنامه غذایی انسان‌ها می‌تواند مشکلاتی مثل سرطان و بیماری‌های گوارشی را به وجود آورد.
  • علاوه بر این، به‌مرورزمان این سم می‌تواند از حاصلخیزی خاک برای تولید برنج جلوگیری کند.

خرید برنج

اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج‌های مرغوب به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. این فروشگاه اینترنتی، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های کشور است که با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب را با قیمتی مناسب‌تر از بازار به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و با خیالی آسوده خرید کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که کدام یک از انواع برنج ایرانی، برنج تراریخته است. همان‌طور که گفتیم، برنج‌های ایرانی بینام، طلایی، برنج امراللهی، شیرودی و برنج طارم مولایی جزء برنج‌های تراریخته هستند. همچنین گفتیم که برنج تراریخته به برنجی گفته می‌شود که با اصلاحات ژنتیکی تولید می‌شوند و می‌تواند به تولید انبوه نیز برسد. علاوه بر این، مزایا و معایب این‌گونه از برنج را عنوان و بررسی نمودیم.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت