.jpg - بهترین روش نگهداری برنج

بهترین روش نگهداری برنج

مشهد برنجمشهد برنج
1,710 بازدید
بهترین روش نگهداری برنج

برنج به ‌عنوان یکی از اقلامی است که در فرهنگ ما استفاده از حداقل یک وعده غذایی در طول روز هر ایرانی است؛ بنابراین در کشور ما حجم زیادی از برنج خریداری و مصرف می‌شود؛ در نتیجه بعد از خرید برنج باید بهترین روش‌ نگهداری برنج را در نظر داشته باشید، خصوصاً اگر برنج شما تازه باشد. رعایت شرایط نگهداری برنج طول عمر استاندارد آن را افزایش می‌دهد، مخصوصاً برنج‌های ایرانی که در بهترین شرایط آب‌وهوایی تولید می‌شود.

برنج ایرانی همچنین از خاک خوب و حاصلخیز تغذیه می‌کند که تأثیر بسیار بالایی بر روی کیفیت برنج دارد. روش‌های نگهداری از برنج در خانه برای حفظ کیفیت این ماده غذایی بسیار حائز اهمیت هستند. این روش‌های ساده، در مورد برنج خام و پخته متفاوت است. در ادامه چند مورد از بهترین روش نگهداری برنج را شرح می‌دهیم.

شرایط نگهداری صحیح برنج

یک تصور غلط در مورد نحوه نگهداری برنج این است که می‌توان آن را بدون هیچ محدودیتی در آشپزخانه نگهداری کرد یا اینکه تا چند روز پس از پخت برنج، آن را می‌توان در یخچال قرار داد و بعد استفاده کرد، اما اینطور نیست! نگهداری از برنج نیازمند رعایت نکات و اصول خاصی است، برنج کهنه طول عمر کمتری دارد و باید در نگهداری آن‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهید، اما نگهداری اصولی برنج کهنه و تازه با هم فرقی ندارد. هر ماده غذایی روش نگهداری خاص خودش را دارد که از لحظهٔ خرید تا به هنگام پخت باید به همه موارد باید توجه کنید. از جمله این موارد:

۱- با توجه به نیاز ماهانه‌‌تان خرید کنید

اولین مورد از موارد بهترین روش نگهداری برنج، خرید تدریجی برنج است. توجه داشته باشید که برنج را برای دوره زمانی کوتاهی و بر حسب نیاز خانواده خود خرید کنید. اگر مقدار زیادی برنج در خانه نگهداری کنید، احتمال خراب شدن آن بسیار زیاد است و کیفیت‌شان را هم از دست می‌دهند. شرایط نگهداری برنج در محیط خانه و انبار‌های بزرگ با هم فرق بسیاری دارد و متفاوت است.

77 - بهترین روش نگهداری برنج

۲- برنج را مکانی خنک و خشک نگهداری کنید

قراردادن برنج در مکان خشک و خنک، یکی دیگر از موارد بهترین روش نگهداری برنج است. برنج را باید در مکانی نگهداری کنید که خشک باشد و رطوبتی در آنجا وجود نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که مکان نگهداری خنک نیز باشد، زیرا گرما باعث کرم زدن و خراب شدن برنج می‌شود. می‌توانید از یک تهویه در مکانی که برنج را می‌خواهید نگهداری کنید، استفاده کنید.

۳- برنج ‌تان را دور از حشرات نگهداری کنید

به این دلیل که برنج در مزرعه کشت می‌شود، از نگرانی‌های نگهداری طولانی مدت آن، آفت زدن برنج است. دور نگه داشتن برنج از حشرات نیز، یکی دیگر از موارد بهترین روش نگهداری برنج است. برخلاف سایر مواد غذایی برنج را باید در معرض هوا قرارداد، به این دلیل که از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند. به این نکته توجه کنید که اگر برنج را در ظروف دربسته قرار دهید و انبار کنید، موجب آفات زدن برنج و تولیدمثل حشرات در آن می‌شود.

۴- کیسه برنج از سطح زمین فاصله داشته باشد

فاصله داشتن ظرف یا کیسه برنج از سطح زمین و دیوار، یکی دیگر از موارد بهترین روش نگهداری برنج است. به این دلیل که حتی به میزان بسیار کمی هم رطوبت از سطح زمین خارج می‌شود، باید توجه داشته باشید که فاصله آن را حفظ کنید تا مقدار کم این رطوبت توسط کیسه برنج جذب نشود. همچنین باید فاصله کیسه برنج را از دیوار هم رعایت کنید تا حشرات راهی به درون آن نداشته باشند و جریان هوا نیز به‌ راحتی رد و بدل شود.

۵- ظروف نگهداری از برنج را تهیه کنید

ظروف پلاستیکی، یکی دیگر از موارد بهترین روش نگهداری برنج است. ظروف پلاستیکی به این دلیل که درب محکمی ندارند و جریان هوا را به ‌اندازه کافی برای برنج فراهم می‌کند، برای نگهداری برنج کاربرد خوبی دارد. اما اگر ظرف مخصوص برای نگهداری برنج نداشته باشید، می‌توانید یک جذب‌ کننده اکسیژن درون ظرف قرار دهید. بعضی از این جذب‌ کننده‌ها مخصوص غذا‌های مرطوب و بعضی دیگر مخصوص غذا‌های خشک است؛ بنابراین قبل از خرید آن‌ها، از کاربرد آن برای برنج مطمئن شوید.

۵- پاک ‌سازی و ضد عفونی کردن ظروف برنج اهیمت بسیاری دارند

تمیز کردن ظروف نگهداری برنج، یکی دیگر از موارد بهترین روش نگهداری برنج است. برنج انبار شده اکسیژن بسیاری جذب می‌کند، مخصوصاً اگر در ظروف بسته‌ای باشد که با یک جذب‌ کننده اکسیژن نگهداری شود؛ بنابراین ظرف تمیز و تمیزکردن ظرف اگر در مدت طولانی قصد نگهداری دارید، مهم است. اگر برنج در بهترین شرایط هم نگهداری شود، بدون رعایت این موضوع، کیفیت برنج پایین می‌آید.

برای مطالعه مقاله با انواع برنج در دنیا آشنا شوید کلیک کنید.

۶- کیسه برنج دور از نور خورشید نگهداری شود

دور نگه داشتن برنج از نور خورشید نیز، یکی دیگر از موارد بهترین روش نگهداری برنج است. در واقع نور خورشید باعث پایین آمدن کیفیت برنج، خراب ‌شدن برنج و خرد شدن دانه‌های آن می‌شود.

روش‌های نگهداری برای برنج پخته شده

پیش از اینکه روش‌های نگهداری برای برنج پخته شده را بگوییم، این نکته را به خاطر بسپارید که تا جایی که امکان دارد، برنج را به اندازه یک الی دو وعده غذایی پخت کنید تا بیش از یک روز نیاز به نگهداری نداشته باشد. اما در صورتی که باید برنج را به مقدار زیاد طبخ کنید، نکات زیر را رعایت کنید:

bac7e 5e0c76eb265631f999fc5973aa9d4349 - بهترین روش نگهداری برنج

۱- ظرف مناسب برای نگهداری برنج پخته شده

ظرف مناسب برای نگهداری برنج پخته شده، یکی از موارد بهترین روش نگهداری برنج است. برنج پخته شده هم مانند برنج خام، به ظرفی مناسب نیاز دارد، اما ظرفی که برای نگهداری استفاده می‌کنید باید کمترین نفوذ هوا را داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که برنج پخته را در مدت زمان طولانی بیرون از یخچال نمی‌توان نگهداری کرد.

۲- نگهداری در یخچال

نکته دیگری که در نگهداری برنج پخته شده باید به آن توجه کنید این است که پس از طبخ برنج تا دو روز می‌توان آن را در یخچال نگهداری کرد. اگر پس از این مدت برنج مجدداً گرم شود، دو روز دیگر نیز می‌توانید برنج را در یخچال نگهداری کنید. البته در نظر داشته باشید که پس از این مدت، امکان دارد طعم برنج تغییر پیدا کند.

۳- نگهداری از برنج پخته شده در فریزر

بعد از اینکه برنج را طبخ کردید، صبر کنید تا ابتدا کاملاً خنک شود، سپس می‌توانید آن را به مدت دو ماه در فریزر نگهداری کنید.

نکاتی در رابطه با نگهداری برنج با قرص برنج

برای نگهداری برنج با استفاده از قرص برنج باید به نکاتی حتماً توجه داشته باشید. از جمله:

  • اولین نکته اینکه قرص برنج را در یک دستمال کاغذی بگذارید و آن را بپیچانید تا با برنج تماس مستقیم نداشته باشد.
  • توجه داشته باشید که اگر قرص در برنج پودر شود، خطرناک است و باید برنج را دور بریزید.
  • دقت کنید که در شرایط نگهداری برنج، استفاده از قرص برنج آخرین گزینه است.

خرید برنج

اگر قصد دارید برای خرید برنج پاکستانی به صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت ‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون به صرفه را به دست شما می‌رساند و می‌توانید با خیالی آسوده از این فروشگاه خرید کنید.

سخن پایانی

در این مقاله چند مورد از بهترین روش نگهداری برنج را برایتان توضیح دادیم. همچنین روش‌هایی را برای نگهداری برنج خام برای جلوگیری از فاسد شدن آن و آفات و… شرح دادیم. علاوه بر آن اصول نگهداری از برنج پخته شده را نیز عنوان و بررسی کردیم. اگر می‌خواهید کیفیت برنج‌تان پایین نیاید، نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت