.jpg - آیا احتمال سم در برنج ایرانی وجود دارد؟

آیا احتمال سم در برنج ایرانی وجود دارد؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,350 بازدید
وجود سم در برنج ایرانی

برنج را همه به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین غذاها در کشورهای مختلف می‌شناسند. کشور ایران را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های برنج دانست. باتوجه‌به کیفیت مطلوب برنجی که در ایران کشت می‌شود، هرسال حجم زیادی از آن به بازار صادرات تعلق می‌گیرد. در کشور ما مصرف برنج بسیار بیشتر از سایر کشورها است و به‌عنوان غذای اصلی ایرانیان محسوب می‌شود. کیفیت بالا و سالم‌بودن این ماده غذایی به دلیل تأثیری که بر سلامتی بدن دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه باتوجه‌به برخی تحقیقات وجود سم در برنج ایرانی به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها تبدیل شده است. در این مقاله از مشهد برنج بررسی می‌کنیم که آیا احتمال سم در برنج ایرانی وجود دارد یا خیر.

36 - آیا احتمال سم در برنج ایرانی وجود دارد؟

زمان مناسب کوددهی برنج

برای جلوگیری از وجود سم در برنج ایرانی، زمان مناسب کوددهی برنج از مهم‌ترین نکات در زمان کشت است. باتوجه‌به این نکته که کود یکی از حساس‌ترین قسمت‌ها در کشت برنج محسوب می‌شود، باید درست به کار برده شود. کاربرد درست و استفاده در زمان مناسب باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش برداشت برنج، سلامت و کیفیت برنج نیز بالاتر برود. کشاورزان مناسب‌ترین و بهترین زمان برای کوددهی را قبل از کشت و اوایل آن می‌دانند. به این دلیل که از زمان کاشت تا رسیدن زمان برداشت محصول مدت زیادی است و اگر سمی باشد تا آن زمان از بین خواهد رفت. البته امروزه بیشتر کشاورزان ایرانی از کودهای نانو و سبز استفاده می‌کنند. همین امر احتمال وجود سم در برنج ایرانی را از بین می‌برد و غیرممکن می‌کند.

سموم برنج ایرانی

باتوجه‌به شایعاتی که درباره وجود سم در برنج ایرانی مطرح شده است؛ این نگرانی و دغدغه فکری برای همه افرادی که برنج مصرف می‌کنند، ایجاد شده است. تصور اصلی این افراد این است که استفاده از کود برای رشد برنج، باعث می‌شود تا سم در برنج تولید شود. این در صورتی است که این دیدگاه و تصور کاملاً غلط است. به‌طورکلی در رشد برنج سه عامل اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از: کودهای آلی، نوع بذر برنج و سالم‌بودن نشا و نحوه صحیح آماده‌کردن زمین کشت.

مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از وجود سم در برنج ایرانی را همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، می‌توان زمان درست و مناسب استفاده از کود دانست. کشاورزان ایرانی تجربه بسیار زیادی در کشت برنج دارند و به همین دلیل این مورد را کاملاً رعایت می‌کنند. همین امر احتمال وجود سموم برنج ایرانی را کمتر می‌کند. باتوجه‌به این توضیحات می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از کود شیمیایی برای رشد برنج امر مهمی است. برای جلوگیری از ایجاد و تولید سم باید به نوع کود و زمان مناسب استفاده از آن توجه کرد تا محصولی باکیفیت و سالم کشت شود.

سم آرسنیک در برنج ایرانی

سم آرسنیک یکی از سم‌هایی است که در بیشتر مواد غذایی ما ممکن است وجود داشته باشد. کشاورزان از این سم برای ازبین‌بردن آفات و حشرات و علف‌های هرز استفاده می‌کنند. سم آرسنیک معمولاً ناشی از آلودگی‌های محیط است و به طور مستقیم در طبیعت وجود ندارد. همان‌طور که اشاره کردیم اکثر مواد غذایی ممکن است به این سم آلوده باشند که از میان آن‌ها برنج توانایی و قابلیت بیشتری در ذخیره‌کردن این سم دارد. زمانی که سم آرسنیک به مقدار زیادی وارد بدن شود، دچار اختلال در سیستم گوارشی می‌شود و ضربان قلب را با مشکل مواجه می‌کند که ممکن است موجب مرگ شود.

البته باتوجه‌به تحقیقاتی که امروزه بر انواع برنج انجام شده است؛ نشان‌دهنده مقدار بالایی از سم آرسنیک در برنج‌های خارجی و وارداتی است. وجود سم در برنج ایرانی بسیار کم‌تر از برنج‌های وارداتی است؛ بنابراین مصرف برنج‌های خارجی در طولانی‌مدت می‌تواند آسیب جدی به شما وارد کند و سلامت شما را تهدید کند.

برای مطالعه مقاله «پنج غذای بین‌المللی با برنج» کلیک کنید.

جمع‌بندی

برنج از محصولات مشهور و پرمصرف در جهان است. در ایران نیز برنج به یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در طول روز تبدیل شده است. بنا بر تصور برخی افراد برنج در اثر کودهای شیمیایی که به آن داده می‌شود، حاوی مقادیری سم است که به‌سلامت بدن آسیب می‌زند. برای کمک به رشد برنج از انواع کود استفاده می‌شود؛ اما اینکه چه زمانی مرحله کوددهی انجام شود تأثیر زیادی بر وجود سم در برنج دارد.

کشاورزان ایرانی باتوجه‌به تجربه بسیار زیادی که دارند معمولاً در اوایل کشت برنج از کود استفاده می‌کنند. به این دلیل که تا رسیدن زمان برداشت محصول، تأثیر سم کاملاً از بین رفته باشد؛ بنابراین وجود سم در برنج ایرانی را می‌توان غیرممکن دانست. شما می‌توانید برای تهیه انواع برنج ایرانی ، برنج پاکستانی و برنج هندی باکیفیت و سالم به فروشگاه معتبر مشهد برنج مراجعه کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “آیا احتمال سم در برنج ایرانی وجود دارد؟”

  1. سلام میتونم بگم یکی از با کیفیت ترین برنج هایی است که تا الان مصرف کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت