.jpg - مصرف برنج در بارداری

مصرف برنج در بارداری

مشهد برنجمشهد برنج
1,350 بازدید
مصرف برنج در بارداری

برنج از غذاهای اصلی و جدانشدنی سفره‌های ایرانی است. مصرف برنج، مزایا و معایبی دارد. برای خانم‌های باردار با توجه به حساسیت‌های رژیم غذایی که دارند، این مضرات و فواید بیشتر حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله به بررسی فواید و مضرات مصرف برنج در بارداری می‌پردازیم.

فواید برنج برای خانم‌های باردار

2 1 - مصرف برنج در بارداری

جلوگیری از عفونت‌های ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری، از آسیب‌هایی است که می‌تواند متوجه خانم‌های باردار و جنین بشود. بنابراین، سلامت دستگاه تناسلی و مثانه بسیار مهم است. برنج، به عنوان یک ادرارآور طبیعی، از عفونت‌های مثانه جلوگیری می‌کند. پس، مصرف برنج در بارداری می‌تواند سلامت دستگاه تناسلی و مثانه را برای خانم‌های باردار فراهم کند.

افزایش توان و نیرو

مصرف برنج به عنوان ماده‌ای که دارای فیبر و قند بالا است،  برای خانم‌های باردار بسیار انرژی زا است. خانم‌های باردار با خوردن مقدار کافی برنج، می‌توانند انرژی مناسب روز خود را تامین کنند.

جلوگیری از یبوست

یکی از مشکلات رایج خانم‌های باردار، یبوست است. برنج دارای مقدار کافی نشاسته است. نشاسته می‌تواند باعث افزایش باکتری‌های مفید روده بشود. بنابراین؛ از مشکلات روده و یبوست تا حد قابل توجهی جلوگیری کند.

تقویت استخوان‌ها

برنج، منبع کلسیم، فیبر، تیامین، ویتامین دی و فیبر است. بنابراین؛ مصرف برنج در زمان بارداری می‌تواند به سلامت استخوان و دندان‌های مادر منجر بشود. هم‌چنین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز نوزاد را نیز تامین می‌کند. با مصرف برنج در بارداری، سلامت استخوان و دندان‌هارا تجربه می‌کنند.

کنترل فشار خون

یکی از مشکلاتی که خانم‌های باردار، تجربه می‌کنند افزایش فشار خون است. این اتفاق می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را به خطر بیندازد. مصرف برنج می‌تواند باعث کنترل فشار خون مادر شود و بهبود گردش خون نوزاد را به همراه داشته باشد.

افزایش ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مادران باردار، با خوردن برنج، می‌توانند این آنتی اکسیدان را دریافت کنند. مصرف برنج به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، باعث در امان ماندن از خطراتی می‌شود که سلامت مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد.

مضرات برنج در بارداری

2 2 - مصرف برنج در بارداری

افزایش وزن

بالارفتن وزن از مشکلات رایج زمان بارداری است. مصرف بیش از اندازه و کنترل‌ نشده‌ی برنج، می‌تواند این افزایش وزن را تشدید کند.

خطر دیابت

افزایش مصرف برنج در زمان بارداری، می‌تواند قند خون را بالا ببرد. افزایش قند خون مادران باردار می‌تواند آن‌ها را در معرض ابتلا به دیابت قرار بدهد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.

آرسینیک

بعضی از برنج‌ها حاوی آرسینیک هستند. آرسینیک می‌تواند باعث زایمان زودرس و سقط جنین بشود. بنابراین مصرف برنج در بارداری، باید کنترل شده باشد.

برنج قهوه‌ای در بارداری

برنج قهوه‌ای منبعی غنی از فیبر است. فیبر ماده‌ی مهم در رژیم غذایی بارداری است که باعث کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون می‌شود. بنابراین؛ با خوردن برنج قهوه‌ای این فیبر موجود مادران باردار فراهم می‌شود. هم‌چنین برنج قهوه‌ای منبعی از ویتامین‌های نیاسین، فسفر، سلنیوم و منگنز است. با مصرف برنج قهوه‌ای، مادران باردار می‌توانند روزهای بدون خستگی را تجربه کنند.

مصرف سبوس برنج در بارداری

سبوس جداره‌ی خارجی گندم است که حاوی مقدار زیادی فسفر، آهن، منیزیم، کلسیم و روی است. فیبر موجود در سبوس باعث هضم بهتر مواد نشاسته‌ای می‌شود. در این صورت قند با سرعت کم‌تری جذب می‌شود و در نتیجه قند خون را به خوبی تنظیم می‌کند. سبوس هم‌چنین باعث تنظیم بهتر سیستم گوارش می‌شود و به عنوان ملین و درمان یبوست می‌توان از آن استفاده کرد. سبوس گندم به خاطر داشتن مواد ویتامینی، به مادران باردار توصیه می‌شود. مصرف سبوس در بارداری، می‌تواند افزایش قد کودک و نوجوان را به همراه داشته باشد. اما با این وجود مصرف آن در بارداری باید حساب شده باشد و از زیاده‌روی پرهیز کرد.

مصرف برنج زعفرانی در بارداری

زعفران از پرطرفدارترین چاشنی‌های غذایی است. استفاده از زعفران در برنج، از رایج‌ترین کاربردهای زعفران است. با این وجود خانم‌های باردار، همیشه این نگرانی را دارند که خوردن زعفران، سلامت جنین آن‌ها را به خطر بیندازد و باعث سقط جنین بشود.

اما باید اشاره کرد که مصرف زعفران سه بار در روز، و هر بار یک لیوان زعفران دم کرده، می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. مصرف زعفران به عنوان چاشنی هیچ خطری نخواهد داشت. هم‌چنین مصرف زعفران به عنوان چاشنی در زمان بارداری، می‌تواند به مشکلات گوارشی و درمان یبوست کمک کند. هم‌چنین به عنوان یک مسکن طبیعی برای دردهای احتمالی مفاصل و معده خانم‌های باردار عمل کند. علاوه بر آن، به دلیل وجود آنتی اکسیدان موجود می‌تواند به سلامت قلب و ایمنی بدن مادر و کودک کمک کند.

برای مطالعه مقاله «روش پخت برنج دم پخت» کلیک کنید.

نتیجه گیری

برنج به عنوان یکی از مواد غذایی مهم در زندگی روزمره ما، در رژیم غذایی خانم‌های باردار بسیار مهم است. مصرف برنج می‌تواند مزایا و معایبی را برای خانم‌های باردار به دنبال داشته باشد. از جمله مزایای برنج می‌توان به رفع یبوست، پیشگیری از عفونت‌های ادراری، افزایش سیستم ایمنی، کنترل فشار خون و تقویت استخوان‌ها اشاره کرد. البته مصرف نادرست و کنترل نشده‌ی برنج می‌تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد از جمله افزایش وزن، دیابت و خطر سقط جنین در صورت وجود آرسینیک.

مصرف سبوس برنج به دلیل بی‌شماری از مواد معدنی و ویتامین‌ها، در صورت مصرف بهینه می‌تواند برای خانم‌های باردار مفید باشد. درمورد برنج زعفرانی نیز باید گفت که نه تنها  باعث آسیب به جنین نمی‌شود، بلکه در صورت مصرف به صورت چاشنی، می‌تواند کمک کننده به سلامت مادر و نوزاد باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مشهد برنج، از بهترین و با کیفیت‌ترین برنج‌ ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی،خریداری کنید و از مزایای مصرف برنج در بارداری، برخوردار شوید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت