.jpg - برنج چین دوم یا راتون چیست؟

برنج چین دوم یا راتون چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,891 بازدید
برنج چین دوم یا راتون

برنج یکی از غلات پرمصرف در کشور ما است. در اوایل ماه فروردین با آغاز فصل کشاورزی در استان‌های شمالی، به‌خصوص استان‌های گیلان و مازندران، کشاورزان زحمتکش اقدام به کشت انواع برنج‌های طبع گرم و سرد می‌کنند. بعد از تلاش‌های بسیار، به طور معمول بعد از چهار ماه اقدام به برداشت برنج می‌کنند. در سال‌‌های گذشته، کشاورزان بعد از برداشت کشت اول زمین شالیزار، دیگر خود را درگیر چین دوم برنج یا راتون نمی‌کردند.

برای مطالعه مقاله “برنج صدری چیست؟” کلیک کنید.

اما امروزه با پیشرفت کردن وسایل کشاورزی و بالارفتن سطح دانش کشاورزی چند سالی است که بعد از برداشت کشت اول، کشاورزان اقدام به برداشت کشت دوم نیز می‌کنند. در ادامه مقاله به بررسی برنج چین دوم یا راتون می‌پردازیم.

برنج چین دوم چیست؟

برنج چین دوم از جوانه زدن مجدد ساقه‌های برنج بعد از برداشت کشت اول ظاهر می‌شوند و ربطی به کاشت برنج در نوبت دوم یا کشت دوم ندارد. در چین دوم فقط باید از برنج‌های طبع گرم و زودرس مانند برنج هاشمی، امراللهی و همچنین برنج طارم استفاده کرد، برنج‌هایی مانند شیرودی و فجر به‌خاطر دیررس بودن قابل بهره‌برداری نیستند.

کشاورزان بعد از برداشت برنج کشت اول، ساقه‌های شلتوک را می‌برند و زمین را آبیاری می‌کنند. بعد از آن به زمین وقت می‌دهند تا برنج‌هایی که در دور اول رشد نکرده بودند، رشد کرده و یا ساقه‌های جدیدی از ریشه‌های برنج بیرون آیند و خوشه‌های برنج تشکیل شوند.

 

در این مرحله به‌هیچ‌عنوان کاشت جدید برنج انجام نمی‌شود بلکه فقط فرصت رشد به برنج‌های قبلی که به مرحله برداشت نرسیده بودند، داده می‌شود و مراحل کشت برنج از مرحله آبیاری به بعد تکرار می‌شود. به این برنج، برنج چین دوم یا راتون می‌گویند.

بهره‌برداری برنج چین دوم بیشتر در استان مازندران که از آب‌وهوای مناسبی برخوردار است، انجام می‌شود. استان مازندران21 - برنج چین دوم یا راتون چیست؟

به‌خاطر گرمای بسیاری که دارد، مخصوصاً شهرستان بابلسر و فریدون‌کنار، به‌این‌علت که گرمای آن بسیار بیشتر از استان‌های هم‌جوار مانند استان گلستان و گیلان است، بستر مناسبی برای برنج‌های چین دوم یا راتون است.

تفاوت برنج کشت دوم با برنج کشت اول

در ادامه مقاله چند مورد از تفاوت‌های کشت دوم برنج با کشت اول را شرح می‌دهیم:

  • برنج کشت دوم نسبت به برنج کشت اول از عطر بهتری برخوردار است و همچنین خوش‌پخت‌تر نیز است. بعضی‌ها علت بهتر بودن برنج کشت دوم را مربوط به زاویه تابش خورشید و خنکی هوای پاییز می‌دانند.
  • به علت افزایش کرم‌های ساقه‌دار در مراحل کاشت برنج کشت دوم، چندبرابر کشت اول سم می‌زنند؛ اما هنگامی که هوا رو به خنکی می‌رود، سم‌پاشی را متوقف می‌کنند. به‌ این‌ ترتیب، فاصله بین برداشت برنج و سم‌پاشی بیشتر می‌شود. سموم برنج مدت زیادی در برنج نمی‌مانند و بعد از یک ماه از بین ‌می‌روند؛ هرچند بعضی از کشاورزان معتقدند سموم استفاده شده به‌صورت کامل از برنج کشت دوم خارج نمی‌شود و به همین علت برنج کشت اول سالم‌تر است.

تفاوت برنج چین دوم با کشت دوم برنج

برنج کشت دوم در کنار مزیت‌هایی که دارد، سختی‌هایی را نیز برای کشت دارد، یکی از سختی‌های آن این است که کشاورز مجبور است زمین را برای برداشت کاملاً خشک نکند. تا بتواند برای کشت دوم به‌راحتی زمین را آبیاری کند. اما مسئله‌ای که در اینجا رخ می‌دهد، این است که وقتی زمین گل‌آلود باشد، برداشت برنج با سختی مواجه می‌شود و کشاورز با مشکلات بیشتری باید برنج را برداشت کند.

البته برنج چین دوم یا راتون، در کنار سختی‌هایی که برای کشت دارد، مزیت‌هایی هم دارد. برای برنج راتون سم‌پاشی و کود بسیار کمتری نسبت به برنج کشت دوم انجام می‌شود بنابراین این نوع برنج چین دوم یا راتون ارگانیک‌تر است و نسبت به کشت دوم برنج، ارزش غذایی بیشتری دارد.

عطروطعم برنج چین دوم نیز، نسبت به برنج کشت دوم برتری دارد و پخت بسیار خوبی دارد. علاوه بر مزیت‌های گفته شده برای برنج چین دوم یا راتون، این نوع برنج از قد و قامت خیلی خوبی برخوردار است و بسیار خوب ری می‌کند.

طرز پخت برنج چین دوم

طرز پخت برنج چین دوم به دو صورت آبکش کردن برنج و کته، است. در ادامه این دو روش طرز پخت برنج چین دوم یا راتون را توضیح می‌دهیم:

روش اول

روش اول پخت برنج چین دوم یا راتون، به‌صورت کته و یا دمی کردن برنج راتون است. به این صورت که بعد از شستن، برنج را به همراه یک قاشق نمک و با مقداری آب بگذارید تا خیس بخورد. بعد از گذشت حدود یک ساعت، برنج را به همراه آب تا یک‌بند انگشت بالاتر از سطح برنج، روی شعله قرار دهید و هنگامی که آب برنج به جوش آمد، شعله را کم کنید تا آب برنج به طور کامل خشک شود. اکنون در قابلمه را ببندید تا برنج دم بکشد.

روش دوم

روش دوم پخت، آبکشی برنج چین دوم یا راتون است. در این روش نیز مانند مرحله قبلی یک الی دو ساعت می‌گذارید تا برنج خیس بخورد. سپس دو سوم قابلمه را با آب پر کنید و روی شعله گاز بگذارید تا جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد، برنج را درون قابلمه بریزید و مطابق با اندازه برنج، نمک به آن اضافه کنید. سپس در این مرحله از پخت، برنج را آبکشی کنید و بگذارید تا با شعله کم برنجتان دم بکشد.

22 - برنج چین دوم یا راتون چیست؟

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید برنج چین دوم یا راتون به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی برنج چین دوم یا راتون پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، برای بهره‌برداری برنج چین دوم، کشاورزان فقط از برنج‌های طبع گرم و زودرس استفاده می‌کنند. علاوه بر این گفتیم که برنج‌های چین دوم بیشتر در استان مازندران، به‌خاطر گرمای بسیار زیاد این استان، بهره‌برداری می‌شود.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت