.jpg - برنج شیرودی بهترین جایگزین برنج خارجی+ معرفی برنج شیرودی

برنج شیرودی بهترین جایگزین برنج خارجی+ معرفی برنج شیرودی

مشهد برنجمشهد برنج
1,221 بازدید
برنج شیرودی

برنج شيرودی یکی از انواع برنج محبوب در ایران است که بسیاری از مردم این برنج را درسبد غذایی خود دارند. برنج شيرودی در دسته بندی برنج ‌های پرمحصول قرار گرفته و مرکز کشت آن بیشتر در شمال کشور در شهرهای آمل، چالوس و تنکابن است. برنج شیرودی از لخاظ شکل ظاهری مشابه برنج طارم هاشمی است که علاوه بر عطر و بوی کمتر نسبت به برنج طارم هاشمی، قیمت مناسب‌تری دارد. برنج شيرودی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، جایگزین مناسبی برای برنج خارجی است. در ادامه مطلب از وب سایت مشهد برنج به بررسی ویژگی‌ها و مزایای برنج شيرودی می‌پردازیم.

4 2 - برنج شیرودی بهترین جایگزین برنج خارجی+ معرفی برنج شیرودی

برنج شیرودی چیست؟

به ترکیب بذر دو برنج خزر و طارم دیلمان، برنج شیرودی گفته می‌شود. در واقع بذر برنج شيرودی اصلاح ژنتیکی شده است. برنج شيرودی، یکی از انواع برنج‌های خوشمزه و باکیفیت بالا است که در استان گیلان و شمال ایران کشت می‌شود. این برنج به دلیل طعم و عطر خاص خود، بسیاری از مردم ایران را به سمت خود جذب کرده است. در طول زمان، برنج شيرودی به یکی از برنج‌های پرمصرف در ایران تبدیل شده است و نسبت به برنج‌های خارجی طرف‌دار بیشتری دارد.

ویژگی‌های ظاهری دانه‌های برنج شيرودی

ویژگی‌های ظاهری دانه‌های برنج شيرودی به شرح زیر است:

  • رنگ: رنگ دانه‌های برنج باکیفیت شیرودی معمولاً سفید و کمی کدر است و در برخی موارد ممکن است دانه‌هایی با رنگ کرمی یا سفید با خطوط قهوه‌ای هم باشد.
  • شکل: دانه‌های برنج شيرودی به شکل بیضی یا کروی هستند و اندازه آن‌ها به‌صورت خام بین ۶ تا ۷ میلی‌متر و عرض 2 میلی‌متر است.
  • سطح: سطح دانه‌های برنج شيرودی صیقلی و صاف است و بعضی مواقع ممکن است سطح نسبتاً ماتی نیز داشته باشد.
  • طعم و بو: دانه‌های برنج شیرودی طعم خوب و عطر نسبتاً متوسطی دارد.
  • رطوبت: دانه‌های برنج شيرودی مانند دیگر انواع برنج ایرانی رطبت کمی دارد. در صورت داشتن رطوبت زیاد برنج خراب و بوی نا می‌گیرد.
  • تراکم: دانه‌های برنج پرمحصول شیرودی نسبتاً خوب است و به همین دلیل بعد از پخت ظاهر مجلسی دارد.

باتوجه‌به ویژگی‌های بالا، می‌توان گفت که دانه‌های برنج شيرودی باید صیقلی، صاف، دانه بلند و استخوانی شکل باشند. برنج شیرودی ویژگی ظاهری خوبی که دارد یکدست بودن دانه‌های برنج است که میزان دانه شکسته در آن بسیار کم است. از دیگر ویژگی‌های برنج دانه بلند شیرودی می‌توانیم به پر محصول بودن آن و بازدهی خوبش در هر هکتار کشت اشاره کنیم. به دلیل داشتن ظاهر استخوانی و دانه بلند شاید تداعی‌کننده برنج خارجی باشد؛ اما رنگ سفید مایل به کدر آن گزینه خوبی برای تشخیص آن از انواع برنج‌های خارجی است.

برای مطالعه مقاله «چگونه از برنج شکسته و یا نیم دانه مراقبت کنیم؟ » کلیک کنید.

مزایای برنج ایرانی شيرودی

برنج شیرودی باهدف ویژگی‌های بهینه، بازدهی بیشتر و مقاومت در برابر آفات از روش رگ‌گیری از دو برنج طارم و خزر با اصلاح ژنتیکی به‌دست‌آمده است. مزایای برنج ایرانی شيرودی عبارت‌اند از:

  • نسبت به انواع آفات و بیماری‌های برنج؛ مانند بلاست، مقاومت بالایی دارد.
  • یک برنج پر محصول با بازدهی بالا است و نیاز مردم را بر طرف می‌کند.
  • کیفیت و ماندگاری بهتری نسبت به برنج‌های خارجی دارد و جهت پخت در مجالس، رستوران‌ها و مراسم‌ها مناسب است.
  • نسبت به برنج هاشمی و طارم هاشمی قیمت مناسب‌تری دارد.
  • برنج شیرودی ماندگاری بالایی بعد از پخت دارد.

استفاده از برنج شيرودی در غذاهای ایرانی

استفاده از برنج شيرودی در غذاهای ایرانی نسبت به برنج‌های خارجی بیشتر است. برنج شيرودی از مواد اصلی در غذاهای ایرانی است که به طور گسترده در غذاهای مختلف مانند پلو، خورشت، آش و… استفاده می‌شود. یکی از غذاهای معروف ایرانی که از برنج شيرودی استفاده می‌کند، پلو است. پلو در واقع برنج همراه با گوشت، مرغ یا سبزیجات است. برای طعم دادن به پلو از ادویه‌هایی مانند زعفران، دارچین، هل و… استفاده می‌شود.

در خورشت‌های ایرانی نیز برنج شيرودی استفاده می‌شود. خورشت گوشت با لوبیا یکی از خورشت‌های محبوب در ایران است که با استفاده از برنج شيرودی سفت و خوشمزه و همراه با نان لواش و ترشی خورده می‌شود. آش‌های ایرانی نیز از برنج شيرودی به‌عنوان یکی از اجزای اصلی خود استفاده می‌کنند. آش رشته، آش دوغ و آش کشک از جمله آش‌هایی هستند که از برنج شیرودی در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود.

5 - برنج شیرودی بهترین جایگزین برنج خارجی+ معرفی برنج شیرودی

آیا برنج شيرودی جایگزین مناسبی برای برنج خارجی است؟

برنج شيرودی یکی از انواع برنج‌های تولیدی در ایران است که به‌عنوان جایگزینی برای برنج‌های خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در اینجا مهم است بدانید که برنج شیرودی دارای ویژگی‌هایی است که ممکن است در برخی غذاها بهتر از برنج‌های خارجی عمل کند؛ اما در برخی موارد ممکن است بهتر باشد از برنج‌های خارجی استفاده کنید.

برای پخت پلو و غذاهایی که به دلیل روش پخت خود، به برنج با تراکم بالا نیاز دارند، برنج شيرودی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد؛ زیرا دارای تراکم مناسبی است. همچنین، برای پخت کنسروها و غذاهایی که به دلیل مواد افزودنی و تنوع طعم، برنج با طعم کمتری نیاز دارند، می‌توان از برنج‌های خارجی استفاده کرد. در مقابل، برای پخت شله‌زرد و غذاهایی که به دلیل روش پخت خود، به برنجی با مشخصات غذایی و تراکم خاص نیاز دارند، ممکن است برنج شیرودی نتواند جایگزین مناسبی باشد و بهتر باشد از برنج خارجی استفاده کنید.

باتوجه‌به این نکات، می‌توان گفت که برای استفاده در پخت غذاها، برنج شيرودی می‌تواند یک جایگزین مناسب برای برنج‌های خارجی باشد. علاوه بر این برنج شيرودی قیمت مناسب و از همه مهم‌تر نسبت به برنج‌های خارجی کیفیت و ماندگاری بالاتری دارد.

جمع‌بندی

برنج شیرودی به‌عنوان یکی از برنج‌های باکیفیت بالا در ایران محسوب می‌شود که پر محصول بودنش را از رقم خزر و بقیه ویژگی‌های مطلوبش را از طارم گرفته است. قرارگرفتن برنج شيرودی در دسته‌ بندی برنج ‌های پرمحصول باعث شده نیازهای مردم را پاسخ دهد و برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد. باتوجه‌به عطر و بوی مناسب، کیفیت عالی بعد از پخت و قیمت مناسب بهترین جایگزین برای برنج خارجی است. باتوجه‌به وجود برنج‌های تقلبی و کیفیت پایین در بازار توصیه می‌کنیم برنج باکیفیت شیرودی را از فروشگاه‌های معتبر و برند خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی است. با مراجعه به وب‌سایت مشهدبرنج می‌توانید برنج موردنیاز خود را باکیفیت خوب و قیمت مناسب خریداری کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت