.jpg - برنج زنده را چکار کنیم؟

برنج زنده را چکار کنیم؟

مشهد برنجمشهد برنج
2,767 بازدید
برنج زنده

برنچ از غذاهای اصلی مهمانی‌ها و مجالس مختلف محسوب می‌شود به همین دلیل پخت خوب و با کیفیت برنج مقداری سخت است. گاهی برخی اشتباهات در هنگام پخت برنج باعث می‌شود غذای ما خوب از آب درنیاید. سفت شدن و به اصطلاح برنج زنده بعد از زمان پخت از مشکلاتی است که ممکن است برای همه پیش آید.

برای مطالعه مقاله «آموزش پخت برنج با تهدیگ زعفرانی+ فوت وفن پخت تهدیگ» کلیک کنید.

دلایل زنده بودن برنج

کم جوشاندن

اولین دلیل کم جوشاندن برنج است، زمانی که برنج را به روش آبکش تهیه می‌کنید ممکن است برای اینکه برنج شفته نشود مدت زمان کمی را برای جوشاندن در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود برنج زنده بماند و خشک و سفت باشد. توجه داشته باشید که مدت زمانی که برای جوشاندن در نظر می‌گیرید بسته به نوع برنج متفاوت است. بهتر است زمانی که برنج نه خیلی سفت بود و نه خیلی نرم آن را آبکش کنید. به این صورت که یک دانه برنج را بین انگشت‌تان له کنید زمانی که اطراف دانه برنج له شد و وسط و مغز آن کمی سفت بود زمان مناسبی برای آبکش کردن برنج است.

38 - برنج زنده را چکار کنیم؟

کم آب ریختن

دومین دلیلی که برنج زنده می‌ماند کم ریختن آب درون قابلمه، در تهیه برنج به روش کته است. همانطور که می‌دانید در تهیه برنج به روش کته آب را درون قابلمه می‌ریزند تا دانه‌های برنج به خوبی در آب بجوشند و پخته شوند تا زمانی که آب به طور کامل تبخیر شود. اگر مقدار آبی که در این مرحله می‌ریزید کم باشد و به میزان کافی نباشد ممکن است برنج خشک و سفت شود و برنج بعد از پخت زنده بماند.

افزایش شعله

اگر شعله را هنگام پخت برنج افزایش دهید، آب برنج زود تبخیر می‌شود و باعث می‌شود برنج سفت شود. گاهی اوقات هم هنگام دم کشیدن، زیاد باز و بسته کردن درب قابلمه باعث می‌شود بخار لازم برای پخت برنج کامل خارج شود و برنج به خوبی دم نکشد و زنده بماند.

نریختن روغن

گاهی نریختن روغن به اندازه کافی موجب سفت شدن برنجتان می‌شود. اگر می‌خواهید برنج زنده و سفت نباشد، در پخت برنج به روش کته در همان ابتدا لازم است روغن را درون آب اضافه کنید و یا در پخت به روش آبکش مقداری روغن را کف قابلمه بریزید. مابقی روغن را بعد از اینکه برنج را دم کردید داغ کنید و بر روی برنج بریزید. این کار باعث می‌شود تا دانه‌های برنج از حالت خشک و سفتی در بیاید.

برنج زنده را چه کنیم؟

باید برای پیشگیری از سفت و زنده ماندن برنج دلایلی را که موجب این امر می شود بدانید که تا به اینجا مهم‌ترین دلایل را برای شما بررسی کردیم. اما زمانی که برنج زنده بود چه کنیم؟

به عنوان راه حل اول شما می‌توانید مقداری آب و روغن را باهم مخلوط کنید و بر روی برنج بریزید و مجددا به برنج زنده اجازه دهید تا با بخار دم بکشد. اگر برنج دم کشیده سفت بود می‌توانید مقدار کمی آب را به تنهایی دور تا دور برنج بریزید و اجازه دهید دوباره بهتر دم بکشد. زمانی که می‌خواهید برنج را دم کنید ابتدا مقداری حرارت را بیشتر کنید تا به خوبی بخار درون قابلمه بپیچد، بعد از مدتی شعله را کم کنید. البته مراقب باشید شعله زیاد باعث سوختن برنج شما نشود.

39 - برنج زنده را چکار کنیم؟

برای اینکه برنج شما بهتر دم بکشد و نرم شود می‌توانید به جای ته‌دیگ درون قابلمه اول مقداری آب و روغن بریزید و سپس برنج را به آن اضافه کنید. این کار به جمع شدن بیشتر بخار درون قابلمه و بهتر دم کشیدن برنج کمک می‌کند و برنج شما بعد از پخت زنده نمی‌ماند.

سخن آخر

در این مطلب ما به شما دلایل زنده ماندن برنج را بررسی کردیم و نکاتی را در خصوص اینکه برنج زنده را چه کنیم بیان کردیم. اکنون که نگرانی شما در این باره برطرف شد، باید برای خرید برنج خوب و مرغوبی مثل برنج طارم هاشمی اقدام کنید و یک غذای مجلسی و لذیذ برای مهمانی‌هایتان بپزید. برای تهیه برنج‌های باکیفیت ایرانی می‌توانید به فروشگاه مشهد برنج مراجعه کنید و با بررسی انواع برنج مرغوب‌ترین و بهترین برنج‌ها را انتخاب کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “برنج زنده را چکار کنیم؟”

  1. فقط خواستم تشکر کنم که اصل مطلب رو گفتید و مثل سایتای دیگه شروع نکردید نیم ساعت توضیح دادن اینکه برنج چیه ، دم کشیدن یعنی چی ، چرا برنج خوبه و مطالب بیهوده ی وقت تلف کننده دیگه!🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت