آیا برنج چاق کننده است؟

مشهد برنجمشهد برنج
191 بازدید
برنج سفید

از مهم‌ترین گروه‌های غذایی غلات هستند. غلات به دلیل خواصی که دارد باید حتماً به برنامه غذایی شما اضافه شود. برنج از دانه‌های پرمصرف در جهان محسوب می‌شود. برنج از خانواده غلات است و خواص فراوان زیادی دارد. اما درعین‌حال مصرف بیش از اندازه این غله ممکن است موجب چاقی و اضافه‌وزن شود. برنج از نظر نوع و رنگ و قوام متفاوت است و انواع مختلفی دارد. اما بیشتر از هر نوع دیگری برنج سفید مورداستفاده مردم است.

10 - آیا برنج چاق کننده است؟

برنج سفید

برنج از دسته غلاتی است که ماده غذایی بسیاری از کشورهاست. همان‌طور که گفتیم برنج انواع مختلفی دارد که پرمصرف‌ترین آنها برنج سفید است. بعد از برنج سفید برنج قهوه‌ای نیز طرف‌داران زیادی دارد. سبوس برنج حاوی مقدار فراوانی فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. همچنین جوانه این غله غنی از مواد مغذی مانند کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات گیاهی است. برنج سفید غذایی است سرشار از کربوهیدرات که البته فیبرهای موجود در آن از بین رفته است. مصرف بیش از حد این نوع کربوهیدرات‌ها ممکن است منجر به چاقی ‌شود.

آیا برنج سفید موجب چاقی می‌شود؟

برنج برای دهه‌ها به‌عنوان غذایی که باعث افزایش وزن و تأثیر منفی بر سلامتی می‌شود، مورد انتقاد قرار گرفته است. البته در مورد برنج اطلاعات غلط زیادی وجود دارد. بسیاری از مردم برنج سفید را یک کربوهیدرات خالی یا بد می‌دانند؛ زیرا با حذف سبوس و جوانه، مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. بااین‌حال، برنج سفید به طور معمول با مواد مغذی اضافه شده؛ مانند آهن و ویتامین‌های گروه B غنی شده است؛ بنابراین درحالی‌که برنج قهوه‌ای مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد، برنج سفید همچنان مغذی محسوب می‌شود.

درحالی‌که بسیاری از مطالعات ارتباط بین غلات تصفیه شده و افزایش وزن را نشان داده‌اند، تحقیقات در مورد برنج سفید متناقض است. به نظر می‌رسد که برنج برای کاهش وزن نه مضر است و نه مطلوب. برنج سفید به‌خودی‌خود توانایی منحصربه‌فردی برای افزایش وزن ندارد. همان‌طور که گفته شد، کالری بیش از حد هر ماده غذایی از جمله برنج منجر به افزایش وزن خواهد شد.

رژیم غذایی با برنج

امروزه افراد بیشتری در حال تحقیق در مورد بهترین رژیم غذایی هستند و به دنبال درمان‌های جایگزین برای شرایط سلامتی هستند. نقش برنج در تغذیه بسیار جالب است. برنج به دلیل محیط رشد، تمایل بیشتری به جذب آرسنیک نسبت به سایر غلات دارد. بااین‌حال، برنج را می‌توان با خیال راحت به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کرد. مطالعات منتشر شده، از جمله تحقیقات FDA، نشان می‌دهد که پختن برنج بسته به نوع برنج، می‌تواند تا 60 درصد از محتوای آرسنیک معدنی را کاهش دهد.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۳۹ یک رژیم غذایی محبوب جهت کاهش وزن حول محور برنج سفید می‌چرخید. این رژیم برای درمان افراد مبتلا به فشارخون بالا و بیماری کلیوی ایجاد شده بود. این رژیم غذایی بسیار کم‌چرب، رژیم برنج نامیده می‌شد. این رژیم غذایی ملایم و کم کالری بود که عمدتاً از برنج سفید، میوه، آب‌میوه و شکر تشکیل شده بود. بااین‌وجود، اثرات شگفت‌انگیزی بر سلامتی از جمله کاهش وزن و تسکین علائم بیماری کلیوی داشت. بااین‌حال، این یک رژیم غذایی بسیار محدود، کم‌چربی و کم کالری بود؛ بنابراین، نتایج ممکن است در مورد خوردن برنج به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی صدق نکند.

البته اگر میزان کالری دریافتی خود را مدیریت کنید، می‌توانید برنج را در رژیم کاهش وزن خود بگنجانید. برنج باید جزء پذیرفته شده و مشهور یک رژیم غذایی متعادل باشد.

برنج سفید باعث لاغری می‌شود؟

همان‌طور که بررسی شد برنج سفید منبع اصلی کربوهیدرات است. در کشورهای مختلف برنج سفید مصرف بالایی دارد. مانند آسیا که حدود 90 درصد برنج تولید شده در جهان را تشکیل می‌دهد. در این کشورها، مردم ممکن است برنج را تقریباً با هر وعده غذایی مصرف کنند و به نظر می‌رسد که مصرف برنج از افراد در برابر افزایش وزن و فشارخون بالا در این کشورها محافظت می‌کند. همچنین در چین به نظر می‌رسد افراد مسن‌تر یک الگوی غذایی سرشار از برنج و سبزیجات را دارند. این الگوی غذایی از افزایش وزن و چاقی جلوگیری می‌کند.

البته این روزها این روند ممکن است در حال تغییر باشد، زیرا رژیم‌های غذایی در این کشورها تحت‌تأثیر رژیم غذایی استاندارد غربی قرار گرفته است. در نتیجه این تغییر و تأثیر تعداد افراد دارای اضافه‌وزن یا چاقی در بسیاری از کشورها طی چند سال گذشته به‌شدت افزایش‌یافته است.

در ایران یک مطالعه در میان نوجوانان نشان داده است که آن‌هایی که بیشترین مصرف برنج را داشتند، بیشترین ارتباط را با چاقی و اضافه‌وزن داشتند. همچنین افرادی که برنج سفید بیشتری مصرف کردند، کمترین امتیاز را برای دریافت مواد مغذی داشتند که با میزان مصرف توصیه شده اندازه‌گیری شد. این آمار نشان می‌دهد که این نوجوانان ممکن است برنج را با غذاهایی مصرف کنند که نسل‌های قدیمی‌تر نمی‌خوردند که به طور بالقوه منجر به افزایش وزن می‌شود.

برای مطالعه مقاله «آیا برنج تایلندی تراریخته است» کلیک کنید.

برنج قهوه‌ای و کاهش وزن

البته که نقش برنج در لاغری و کاهش وزن قابل‌بحث است. این روزها فشار بسیاری برای جایگزینی برنج سفید با غلات کاملی مانند برنج قهوه‌ای وجود دارد. افرادی که غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند، نشان‌داده‌شده که افزایش وزن کمتری دارند. رژیم‌های غذایی سرشار از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای به کاهش وزن بسیار کمک می‌کنند و به حفظ وزن سالم بدن نیز کمک می‌کنند. انجمن قلب آمریکا انتخاب برنج قهوه‌ای را توصیه می‌کند؛ زیرا منبع خوبی از فیبر است. فیبر برای رژیم غذایی ما ضروری است و فواید زیادی مانند بهبود دستگاه گوارش و هضم دارد. ممکن است به بهبود سطح کلسترول شما نیز کمک کند. هنگامی که کلسترول خود را کاهش می‌دهید، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و چاقی را نیز کاهش می‌دهید.

همچنین مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید. معده شما ممکن است با تمام فیبرها احساس سیری کند و شما را با کالری کمتر راضی کند و به شما کمک کند در کل کمتر غذا بخورید که ممکن است از مدیریت وزن شما حمایت کند.

سخن پایانی

باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که مصرف برنج به‌خودی‌خود اثر خنثی دارد. این در حالی است که تأثیرات مثبت یا منفی به رژیم کلی فرد بستگی دارد. به طور خلاصه، اگر برنج با رژیم غذایی کم مغذی مصرف شود، ممکن است منجر به افزایش وزن شود، اما اگر به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، می‌تواند به مدیریت وزن شما کمک کند. البته نکته قابل‌توجه در این است که شما چه نوع برنجی مصرف می‌کنید. مصرف برنج‌های مرغوب موجود در فروشگاه مشهد برنج این امکان را به شما می‌دهد که بهترین و مقوی‌ترین رژیم غذایی را داشته باشید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
سبد خرید خالی است.
ورود به سایت