آموزش پخت برنج با تهدیگ زعفرانی+ فوت وفن پخت تهدیگ

مشهد برنجمشهد برنج
2,158 بازدید
تهدیگ زعفرانی

به قسمت زیرین برنج در ظرف پخت که در معرض حرارت و فشار بیشتر قرار گرفته تهدیگ گفته می‌شود. تهدیگ‌ها انواع مختلف دارند و به علت بافت و طعم بی‌نظیری که دارند در سنین مختلف طرفداران بسیاری دارند. جالب است بدانید علاقه به تهدیگ از قدیم الایام بوده و این قسمت خوشمزه از غذا بسیار مورد توجه پادشاهان و کارکنان مطبخ بوده‌است. روش پخت تهدیگ بسیار متنوع است و امروزه بانوان ایرانی با پخت و روش سرو خلاقانه از تهدیگ در تزئین سفره و میز غذا بسیار استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با آموزش برنج با تهدیگ زعفرانی در کنار شما باشیم.

برای مطالعه مقاله «برنج زعفرانی در بارداری» کلیک کنید.

تهدیگ زعفرانی ساده

برای تهیه برنج با تهدیگ زعفرانی ساده در ابتدا باید برنج را آبکش کرده، مواد تهدیگ را آماده و سپس در ظرف مورد نظر قرار دهیم. برای آموزش این مراحل به صورت جداگانه با ما همراه باشید.

برنج ایرانی

آماده سازی اولیه برنج

ابتدا برنج را حدودا دو ساعت همراه با نمک خیس می‌کنیم. میزان نمک کاملا بستگی به میزان برنج شما دارد. برای اطمینان از کافی بودن مقدار نمک اضافه شده در این مرحله پس از حل شدن نمک در آب برنج کمی آنرا بچشید و در صورت کم بودن به آن نمک اضافه کنید و در صورتی که نمک آن زیاد بود کمی از آب برنج را خالی کرده و مجددا آب به آن اضافه کنید.

پس از خیس خوردن برنج‌ها یک قابلمه متناسب با میزان برنج‌ها را پر از آب کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم. زمانی که آب قابلمه به جوش آمد آب ظرف برنج را خالی کرده و برنج ها را در قابلمه آب جوش می‌ریزیم.

مدت زمان جوشیدن برنج کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. برای اطلاع از زمان عرف آبکش کردن برنج یک برنج را از قابلمه در حال جوش بردارید و کمی آن‌را فشار دهید. اگر برنج نرم شده بود و وسط آن کمی سفت‌تر بود زمان آبکش کردن آن فرارسیده. پس از آبکش کردن برای اینکه برنج‌ها به هم نچسبند کمی آب ولرم روی آنها بگیرید.

آماده سازی برنج تهدیگ

در این مرحله از پخت برنج با تهدیگ زعفرانی حدود 3/1 از برنج آبکش شده را در یک ظرف متناسب با میزانی از روغن و زعفران دم کرده به صورتی که برنج له نشود مخلوط می‌کنیم. میزان زعفران اضافه شده کاملا متناسب با سلیقه و مقدار برنج شماست. در این مرحله شما می‌توانید بنا بر سلیقه مقداری ماست، تخم مرغ و یا انواع ادویه‌ها را به مواد تهدیگ اضافه کنید.

دم کردن برنج

اکنون برای پخت برنج با تهدیگ زعفرانی ظرف موردنظر را چرب کرده و برنج زعفرانی آماده شده را به آن اضافه می‌کنیم. روی سطح برنج را با یک قاشق و یا لیسک مرتب کرده و آنرا منسجم می‌کنیم. سپس برنج سفید را به آن اضافه کرده و به همان شیوه سطح آن را مرتب کرده و دم کنی را روی درب قابلمه قرار می‌دهیم و پس از دم کردن برنج با شعله ی کم حدودا 45 دقیقه به آن فرصت پخت کامل می‌دهیم.

البته پخت تهدیگ ملزم به پخت برنج سفید نیست و شما می‌توانید به شیوه رستوران‌ها مواد تهدیگ را به تنهایی آماده کرده و برای ظرف از قالب های کیک پزی متسطیل شکل و یا ظروف تک‌نفره استفاده کنید و برای پخت آنها را در فر قرار دهید. در این روش نیاز به دم کنی نیست و برای پوشاندن روی سطح ظرف می‌توانید از فویل استفاده کنید.

انواع تهدیگ زعفرانی

برنج با تهدیگ زعفرانی باتوجه سلیقه و مواد مورد استفاد انواع مختلفی دارد. در تهدیگ زعفرانی می‌توان از سیب زمینی، مرغ، تخم مرغ، نان، ماست و … نیز استفاده کرد. استفاد از هرکدام از این مواد روش پخت و نکات مختص به خود را دارد که در صورت رعایت آنها می‌توانید یک تهدیگ زیبا و خوشمزه داشته باشید.

فوت و فن پخت تهدیگ

  • توصیه می‌شود برای تهدیگ از کره و یا روغن جامد استفاده کنید. زیرا روغن مایع جذب برنج نمی‌شود و باعث خشکی تهدیگ می‌شود.
  • برای تهیه برنج با تهدیگ زعفرانی حرفه‌ای از قابلمه‌های چدن، تفلون و یا گرانیت استفاده کنید. در صورتی که ناچار به استفاده از قابلمه‌های روحی شدید ابتدا قابلمه را داغ کرده سپس روغن بریزید و روغن داغ شده را به طور کامل در اطراف ظرف بچرخانید و سپس مواد تهدیگ و برنج را اضافه کنید. در این صورت تهدیگ و برنج شما بدون چسبیدن به کف و یا اطراف ظرف به شکل قالبی و منظم در می‌آید.
  • در صورتی که در پخت تهدیگ از ماست استفاده می‌کنید بتهر است برای آبکشی کمی برنج ها سفت‌تر با به اصلاح زنده‌تر باشند.

تهدیگ زعفرانی

جمع بندی

در این مقاله به آموزش مراحل پخت برنج با تهدیگ زعفرانی پرداختیم. برای پخت تهدیگ زعفرانی می‌توان از مواد گوناگون استفاده کرد و آن‌را را به روش‌های مختلف سرو کرد. با رعایت نکات و فوت و فن‌های پخت تهدیگ شما می‌توانید یک تهدیگ فوق‌العاده و چشمگیر پخته و از آن در چیدمان سفره‌های خود اسفاده کنید. نکته بسیار مهمی که در مورد کیفیت تهدیگ زعفرانی وجود دارد این است که هرچه برنج باکیفیت‌ترین استفاده کنید، کیفیت تهدیگ شما نیز بالاتر می‌رود. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج از آن دست فروشگاه‌هایی است که می‌توانید باکیفیت‌ترین برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را از آن تهیه کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت