بهترین روش پخت برنج

مشهد برنجمشهد برنج
1,452 بازدید
بهترین روش پخت برنج

برنج یکی از غذاهای اصلی در سفره‌های ایرانیان محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده، هر ایرانی تقریباً در هرسال، بیش از 35 کیلوگرم برنج استفاده می‌کند؛ بنابراین آموزش و استفاده از بهترین روش پخت برنج، می‌تواند در سلامتی ایرانی‌ها مؤثر و مفید باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با سالم‌ترین روش پخت برنج آشنا نماییم.

چرا باید برنج را به بهترین روش پخت

قبل از اینکه به معرفی بهترین روش پخت برنج بپردازیم؛ بهتر است اول دلیل پخت برنج به بهترین و سالم‌ترین روش ممکن را بدانید. برنج دارای کالری بالا بوده و کربوهیدرات آن نشاسته‌ای است، همین دو امر را می‌توان مهم‌ترین مشکلات برنج سفید برای سلامتی دانست. دانه برنج سفید دارای دو نوع مختلف از نشاسته است:

  • یکی از انواع این نشاسته، نشاسته قابل هضم است که به‌سرعت در بدن تجزیه می‌شود. این نوع نشاسته گلوکز زیادی را به بدن وارد می‌کند. البته گلوکزی که از این نوع نشاسته به وجود می‌آید، در صورت عدم فعالیت بدنی، به‌صورت چربی ذخیره می‌شود.
  • نوع دیگر نشاسته برنج، نشاسته مقاوم یا غیرقابل‌هضم است. این نوع نشاسته در بدن هضم نمی‌شود و از طریق سیستم گوارش از بدن خارج می‌شود.

معرفی بهترین روش پخت برنج

شاید تاکنون فکر می‌کردید که بهترین روش پخت برنج، یکی از دو روش آبکش و کته است. اما باید گفت که بهترین روش پخت برنج، روشی مشهور با نام روش مؤسسه شیمی ایالات متحده است. در این روش پخت، تمرکز بر روی کاهش کالری و نشاسته برنج سفید است.

برای مطالعه مقاله “خواص آب برنج برای لک صورت” کلیک کنید.

مؤسسه شیمی ایالات متحده می‌گوید که با استفاده از این روش پخت برنج، می‌توان بخش عمده‌ای از نشاسته‌های هضم شدنی را به نشاسته‌های هضم نشدنی تبدیل کرد. بهترین روش پخت سالم برنج با استفاده از روش مؤسسه شیمی آمریکا بسیار ساده است. این روش پخت، چهار مرحله دارد که شامل موارد زیر است:

  • برای پخت به این روش، به آب جوشی که برای پخت برنج آماده کرده‌اید، یک قاشق چایخوری روغن نارگیل اضافه کنید (دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بر اساس تحقیقات خود می‌گوید که روغن نارگیل موجب تغییر نشاسته‌های هضم شدنی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که آنزیم‌های سیستم گوارشی بدن انسان نتوانند آن‌ها را هضم نمایند).
  • سپس برنج را به این ترکیب اضافه کرده و اجازه دهید تا پخته شود.
  • بعد از پخته‌شدن برنج، آن را یک شب در یخچال قرار دهید (قراردادن برنج در یخچال برای تغییر نشاسته‌ها زمان کافی را فراهم می‌کند).
  • روز بعد برنج را گرم کنید و مصرف نمایید.

بهترین روش پخت برنج

بهترین روش پخت برنج باعث می‌شود تا به‌راحتی از یک وعده غذایی پر از برنج لذت ببرید.

روش پخت برنج به روش‌های کته یا آب کش

پختن برنج به‌صورت کته و آبکش دو روش رایج میان مردم ایران است. اما سؤال اینجاست که بین این دو، بهترین روش پخت کدام است؟

اکثر مردم ایران باور دارند که آبکش کردن برنج می‌تواند نشاسته‌های آن را تا حدی از بین ببرد، اما باید گفت که این باور کاملاً غلط است. آبکش کردن برنج تأثیری بر میزان نشاسته‌ی برنج ندارد، بلکه فقط درصدی از ویتامین‌های گروه B را کاهش می‌دهد که خود این امر نیز مفید نمی‌باشد.

بنابراین در مقایسه دو روش کته و آبکش باید گفت که برنج کته خواص بیشتری نسبت به برنج آبکش شده دارد.

غذاهای پلویی

برنج‌های پلویی به دلیل داشتن انواع افزودنی­‌ها در بین ایرانیان طرف‌داران زیادی دارند که به دلیل افزودن انواع مخلفات از جمله گوشت و مرغ تا انواع سبزی‌ها به آن‌ها، دارای خواص بسیاری­‌اند و از طعم فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. اما سؤال اینجاست که این غذاها تا چه میزان به بهترین روش پخت برنج نزدیک هستند؟

از آن جایی که برنج غذاهای پلویی، آبکش شده است و دارای روغن فراوان است، باید گفت که این روش، بهترین روش پخت برنج محسوب نمی‌شود.

جمع‌بندی

برنج یکی از غذاهای محبوب و اصلی ایرانیان محسوب می‌شود که علاوه بر خواص فراوانی که دارد، ممکن است منجر به چاقی و افزایش قند خون نیز بشود؛ بنابراین واجب است که برنج را به بهترین روش پخت برنج بپزید و از خوردن آن لذت ببرید. برای خرید انواع برنج‌های ایرانی و خارجی می‌توانید سفارش خود را به‌صورت حضوری در مشهد یا به‌ صورت غیرحضوری در سراسر ایران از فروشگاه مشهد برنج خریداری نمایید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت