.jpg - آموزش برنج آبکش

آموزش برنج آبکش

مشهد برنجمشهد برنج
1,735 بازدید
آموزش برنج آبکش

یکی از مهم‌ترین غلات در دنیا، برنج است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان به‌خصوص آسیا را تشکیل می‌دهد. برنج انواع مختلفی دارد و برنج سفید، پرمصرف‌ترین نوع برنج در دنیا است. برنج، مواد غذایی پرکاربردی است که برای درست‌کردن دسرها، آش‌ها و همراه خورشت‌ها و… سرو می‌شود. برای پخت برنج به‌طورکلی دو روش اصلی یعنی، آبکش کردن و دمی و یا کته کردن وجود دارد. روش آبکش کردن برنج، یکی از روش‌هایی است که در کنار غذاهای ایرانی سنتی سرو می‌شوند. در ادامه مقاله به آموزش برنج آبکش با زبانی ساده و البته کامل، می‌پردازیم.

8 2 - آموزش برنج آبکش

انواع روش‌های پخت برنج

با توجه به این نکته که برنج از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان است. مخصوصا در کشور ما که برنج به عنوان اصلی‌ترین ماده غذایی مصرفی محسوب می‌شود. طبخ و پخت آن به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برنج را معمولا به دو روش کته و آبکش تهیه می‌کنند. البته در کشور ما پخت برنج به روش آبکش بسیار رایج‌تر و مرسوم‌تر است. به این دلیل که در پخت برنج به روش آبکش، برنج علاوه بر اینکه بهتر قد می‌کشد. باعث می‌شود تا دانه‌های برنج نیز به هم نچسبد و دانه‌دانه شود که ظاهر بهتری به برنج می‌دهد. امروزه علاوه بر این دو روش پخت برنج در پلوپز و یا ماکروویو نیز بسیار رایج شده است. به این دلیل که پخت برنج به این دو روش باعث می‌شود تا در زمان شما صرفه جویی شود. همچنین به دلیل اینکه نسبت به دیگر روش‌ها سریع‌تر آماده می‌شود این روش‌ها انتخاب مناسب‌تری برای خانم‌های شاغل هستند. در این مطلب برای شما آموزش برنج آبکش را آماده کرده‌ایم.

قبل از پخت برنج به روش آبکش کردن این چند مورد از نکات را رعایت کنید

  • اولین نکته‌ای که برای پخت برنج به روش آبکش، باید رعایت کنید این است که برنجتان باید برنج درجه یک و باکیفیت باشد. هرچقدر برنج شما از مرغوبیت بیشتری برخوردار باشد، در نهایت پلو خوشمزه‌تری خواهید داشت.
  • سعی کنید برنج را چندین بار پاک کنید تا کرم و یا سنگ‌ریزه داخل آن نباشد.
  • برخلاف باور عموم نشاسته در برنج آبکش و کته به یک میزان است و علاوه بر این، زمان پخت برنج رابطه مستقیمی با تبدیل سریع نشاسته با قند دارد. نکته قابل‌توجهی که درباره پخت برنج با روش آبکش وجود دارد، این است که در هنگام پخت برنج آبکش زمان کمتری برنج در آب است که باعث می‌شود، دانه‌های برنج به یکدیگر نچسبند. اما در برنج کته برنج نرم‌تر می‌شود و همچنین دانه‌های آن به چسبیده می‌شود.

آموزش مراحل پخت برنج به روش آبکش کردن

در ادامه مراحل آموزش برنج آبکش را شرح می‌دهیم.

مرحله اول

در مرحله اول از آموزش برنج آبکش باید ابتدا به‌خوبی برنج را پاک کنید. سپس برنج را باید با آب ولرم چندین بار بشویید. این کار را تا آن جایی ادامه می‌دهید که آب برنج کاملاً شفاف شود. لازم به ذکر است که در این مرحله نباید برنج را چنگ بزنید.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج ایرانی تراریخته است؟» کلیک کنید.

مرحله دوم

در مرحله دوم از آموزش برنج آبکش باید مقداری برنج را (باتوجه‌به تعداد افراد) در کاسه‌ای بریزید و به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید تا 2 الی 3 ساعت خیس بخورد. توجه داشته باشید که برنج هرچقدر بیشتر خیس بخورد به‌اصطلاح ری بیشتری می‌کند و در هنگام پخت، قد می‌کشد.

مرحله سوم

در مرحله سوم از آموزش برنج آبکش بعد از اینکه برنجتان خیس خورد، باید باتوجه‌به حجم برنجی که خیس کردید، قابلمه‌ای را انتخاب کنید و داخل آن آب بریزید و بگذارید تا روی حرارت گاز به جوش بیاید. در این هنگام دو قاشق چایخوری نمک را به آن اضافه کنید. زمانی که آب داخل قابلمه به جوش آمد، برنج‌ها را داخل قابلمه می‌ریزید.

در این مرحله و در حین جوشیدن برنج اگر می‌خواهید برنج شما سفیدتر شود می‌توانید مقداری آب نارنج یا دو قاشق ماست یا دوغ اضافه کنید. این حرکت علاوه بر اینکه برنج شما را سفیدتر می‌کند، باعث می‌شود تا دانه‌های برنج به یکدیگر نچسبند.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم با قاشق چند دانه از برنج‌ها را بردارید و با دست چک کنید که نرم شده باشد، سپس باید آن را آبکش کنید تا آب اضافی برنج از ظرف خارج شود.

مرحله پنجم

در مرحله آخر از آموزش برنج آبکش داخل قابلمه را بشویید تا تمیز شود.  سپس باید قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود. بعد از آن، کف قابلمه موردنظر را روغن ریخته تا داغ شود. سپس ته‌دیگ موردنظر از جمله نان لواش و یا سیب‌زمینی را کف قابلمه بگذارید و برنج را در وسط قابلمه مانند کوه بریزید و چند سوراخ روی آن ایجاد می‌کنید. سپس درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید و به مدت 40 الی 60 دقیقه می‌گذارید تا برنجتان دم بکشد. زمانی که برنجتان پخت، زعفران و روغن روی آن بریزید و سپس در دیس سرو کنید.

2 1 2 - آموزش برنج آبکش

تفاوت برنج آبکش و کته از لحاظ ارزش غذایی

تا اینجا به آموزش برنج آبکش پرداختیم. یکی از تفاوت‌های برنج کته و آبکش از لحاظ ارزش غذایی است. بسیاری از مردم بر اساس یک تصور غلط و غیرعلمی، تصور می‌کنند که اگر برنج را به شیوه آبکش درست کنند با خارج‌کردن آب برنج، موجب خارج‌شدن مقدار زیادی از نشاسته و شسته شدن برنج می‌شود.

ولی در حقیقت آبکش کردن برنج باعث می‌شود که مقدار بسیاری از فیبر موجود در برنج به همراه خانواده ویتامین‌های  B و مواد معدنی از برنج خارج شود و برنج را از لحاظ  ارزش غذایی‌اش کاهش می‌دهد. اما ارزش غذایی برنج به شیوه پخت کته‌ای حفظ می‌شود. به این خاطر که آب برنج را در این شیوه نمی‌ریزند و ویتامین‌ها و مواد معدنی در برنج باقی می‌مانند و در نتیجه، ارزش غذایی برنج نیز حفظ می‌گردد.

جالب است بدانید برنج آبکش به نسبت برنج کته حاوی سموم کمتری است. به این دلیل که برخی از سموم برنج هم در زمان جوشیدن برنج در آب و در زمان خیساندن وارد آب می‌شوند. زمانی که شما برنج را آبکش می‌کنید آب برنج را که حاوی مقداری سم است دور می‌ریزید.

نکات کلیدی در هنگام تهیه برنج آبکش

  • برای اینکه برنج شما وا نرود، می‌توانید به آب در حال جوش یک قاشق سوپ‌خوری سرکه و یا آبلیمو بریزید. از دیگر مزایای اضافه کردن آبلیمو به آب برنج در حال جوش، سفید شدن رنگ برنج است. همچنین اضافه کردن آبلیمو و یا سرکه می‌تواند در بهتر قد کشیدن برنج تاثیر داشته باشد. البته برای بهتر قد کشیدن برنج آبکش برخی به آن حلقه‌های پیاز نیز اضافه می‌کنند. همچنین در پایان زمانی که قصد دارید برنج را آبکش کنید می‌توانید مقداری یخ به برنج اضافه کنید. این حرکت باعث‌ می‌شود تا برنج شما در نهایت بهتر قد بکشد.
  • اگر می‌خواهید برنج شما بهتر قد بکشد و اصطلاحا شفته نشود یا دانه دانه شود. بهترین کار اضافه کردن کمی روغن به آب و برنج در حال جوش است.
  • از دیگر نکات مهم در آموزش برنج آبکش استفاده از قابلمه مناسب است که جای کافی برای جوشاندن برنج شما را داشته باشد. همان‌طور که گفتیم بعد از آبکش کردن برنج را به صورت هرمی و کله قندی درون قابلمه بریزید. این کار باعث می‌شود تا بخار تشکیل شده درون قابلمه راحت‌تر و بهتر به کل برنج برسد.
  • اگر می‌خواهید برنج شما له نشود و یا دانه‌های درسته برنج شکسته نشود. می‌توانید یک فنجان آب سرد اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید که آب سرد را تقریبا بعد از هشت دقیقه جوشیدن به برنج اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا این فرآیند جوشیدن برنج کندتر شود.

 

  • نکته مهم دیگر اینکه اگر احساس کردید نمک برنجتان زیاد است، موقع آبکش کردن آب سرد روی برنج بریزید تا نمک اضافی آن، خارج شود. البته به این نکته لازم است توجه داشته باشید که بر روی برنج به مدت طولانی و به مقدار زیاد آب سرد نریزید. این کار باعث می‌شود تا در لحظه به برنج شما شوک وارد شود. این شوک وارد شده ادامه روند قد کشیدن برنج را دچار مشکل می‌کند و اجازه نمی دهد برنج شما بیشتر قد بکشد.
  • بهترین زمان برای آبکش کردن برنج، زمانی است که دانه‌های برنج نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد. برای اینکه بهتر متوجه زمان مناسب آبکش کردن برنج شوید. یک دانه برنج را بین دو انگشتتان امتحان کنید. برنج باید خیلی لطیف و شکننده باشد. زمانی که برنج شما به این مرحله رسید، زمان مناسب برای آبکش کردن برنج است.

10 2 - آموزش برنج آبکش

خرید برنج

یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع برنج، فروشگاه مشهد برنج است که برای خرید انواع برنج ایرانی و برنج پاکستانی و برنج هندی می‌توانید از این فروشگاه ثبت سفارش کنید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به‌صورت مستقیم به دست مشتریان می‌رساند و مشتریان عزیز می‌توانند با اطمینان کامل، بهترین برنج‌ها را از این فروشگاه خریداری کنند.

سخن پایانی

در این مقاله مراحل آموزش برنج آبکش را بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم، برنج یکی از مهم‌ترین غلات در جهان است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین گفتیم که اگر می‌خواهید برنجتان بعد از پخت بسیار خوب باشد، برای پخت آن باید برنج‌های مرغوب و باکیفیت را انتخاب کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت