.jpg - مقایسه برنج فجر و شیرودی

مقایسه برنج فجر و شیرودی

مشهد برنجمشهد برنج
1,741 بازدید
مقایسه برنج فجر و شیرودی

با افزایش جمعیت کره زمین و نیاز افراد به مواد غذایی اصلی و پایه نیز بیشتر شده است. به همین دلیل در سراسر جهان از آنجایی که برنج در دسته غلات پرمصرف قرار می‌گیرد، تولید و کاشت آن نیز افزایش پیدا کرد. در برخی کشورها برای تولید بیشتر برنج مورد نیاز و بهره وری بیشتر زمین‌های کشاورزی، بذر برنج‌ها را با تغییر اصلاح ژنتیکی تولید کردند. به همین دلیل تنوع برنج‌ها بیشتر شد. از این نمونه‌های برنج پرمحصول و البته باکیفیت برنج فجر و برنج شیرودی است. این دو برنج از معروف‌ترین و اصیل‌ترین برنج‌های شمال کشور محسوب می‌شوند. این دو برنج ایرانی با توجه به اینکه از برنج‌های اصیل و مرغوب ایرانی محسوب می‌شوند تفاوت‌های اندکی باهم دارند. در هنگام خرید برنج با مقایسه برنج فجر و شیرودی راحت‌تر می‌توانید برنج مورد نظرتان را انتخاب کنید.

48 - مقایسه برنج فجر و شیرودی

برنج فجر چه نوع برنجی است؟

برنج فجر یکی از پرمحصول‌ترین و مشهورترین انواع برنج برنج ایرانی است. منظور از پرمحصول بودن این نوع برنج این است که، حجم برنجی که برداشت می‌شود نسبت به سایر برنج‌ها بیشتر است. همانطور که اشاره کردیم برنج فجر نوعی برنج اصلاح نژاد شده است. این تغییر ژنتیکی را بر روی برنج‌های باکیفیت و مرغوب ایرانی انجام می‌دهند. این نوع برنج در استان‌های شمالی کشور ازجمله گیلان و مخصوصا مازندران تولید می‌شود. در ادامه با بیان خصوصیات هر دو برنج مقایسه برنج فجر و شیرودی را بررسی می‌کنیم.

خصوصیات ظاهری برنج فجر

دانه‌های برنج فجر به صورت شمشیر و خنجری مانند است. دانه‌های این نوع برنج از سمت انتها تا بالا باریک می‌شوند و در یک طرف آن‌ها کمی فررفتگی دیده می‌شود. رنگ دانه‌های برنج فجر سفید مایل به کرم یا سفید کدر و شیشه‌ای است. طول دانه خام این نوع برنج حدودا ۸ میلی‌متر است. طول دانه‌های برنج فجر بعد از پخت به چیزی حدود ۱۰ میلی‌متر نیز می‌رسد.

خصوصیات کیفی برنج فجر

برنج فجر از نظر کیفیت پخت و شکل ظاهری دانه‌ها در مقایسه با دیگر انواع برنج‌های مشابه بسیار مطلوب‌تر و بهتر است. کیفیت این نوع برنج در سطح متوسط دسته بندی می‌شود. به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای پخت انواع پلو‌های ترکیبی برای استفاده روزمره است. برنج فجر همانند دیگر انواع برنج‌های ایرانی بعد از پخت به خوبی قد می‌کشد. البته این میزان قد کشیدن و ری کردن برنج فجر از برنج‌های اصیل ایرانی مانند طارم و هاشمی کمتر است. برنج فجر عطر و طعم مطلوبی دارد اما در دسته برنج‌های عطری  و معطر قرار نمی‌گیرد. برنج فجر به دلیل کیفیت پخت مطلوب و میزان ری کردن و قد کشیدن خوبی که دارد از برنج‌های پرطرفدار در رستوران‌ها و شرکت‌ها است.

برنج شیرودی چه نوع برنجی است؟

برنج شیرودی نیز مانند برنج فجر از دسته برنج‌های تغییر اصلاح ژنتیکی شده است. این نوع برنج نیز با ترکیب برنج طارم و برنج خزر نوع جدیدی از برنج ایرانی است. برنج شیرودی هم از دسته برنج‌های پرمحصول شمال کشور محسوب می‌شود. این نوع برنج را بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی شمال کشت می‌کنند. اما این برنج با وجود کشت در مناطقی که کیفیت آب و خاک پایین‌تری دارند. برنج باکیفیت و خوش طعمی است. البته در مقایسه برنج فجر و شیرودی، طعم و عطر برنج فجر به نسبت بیشتر از برنج شیرودی است.

برای مطالعه مقاله «برنج برای یک نفر درست کنید» کلیک کنید.

خصوصیات ظاهری برنج شیرودی

بیشترین تفاوت در مقایسه برنج فجر و شیرودی در خصوصیات و ویژگی‌های ظاهری این دو نوع برنج است. ظاهر دانه‌های برنج شیرودی بیشتر شباهت به برنج طارم هاشمی دارد.  دانه‌های برنج شیرودی بلند و کشیده هستند و ظاهری استخوانی دارند. دانه‌های کشیده و استخوانی برنج شیرودی بیشتر به رنگ نباتی هستند.

خصوصیات کیفی برنج شیرودی

برنج شیرودی از برنج‌های متوسط بازار برنج ایرانی محسوب می‌شود. اما در عین حال کیفیت طعم و پخت مطلوب و خوبی دارد. برنج شیرودی به دلیل کیفیت مطلوب و خوبی که دارد و همچنین قد بلند بودن، مورد استفاده و استقبال افراد زیادی است. به همین دلیل در اغلب رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و شرکت‌ها به جای استفاده از برنج‌های نامرغوب خارجی از برنج مرغوب شیرودی استفاده می‌شود. درخصوص برنج شیرودی نکته مهمی که وجود دارد این است که، اجازه دهید تا برنج شیرودی چند ماه بماند. این کار باعث می‌شود تا با گذشت زمان از نطر کیفیت برنج شیرودی عطر و طعم مناسب‌تری پیدا کند. این کار سبب بالاتر رفتن کیفیت پخت این نوع برنج ایرانی می‌شود. البته از نظر عطری بودن در مقایسه برنج فجر و شیرودی، برنج شیرودی عطر کمتری دارد.

برنج فجر یا شیرودی؟

در یک مقایسه برنج فجر و شیرودی به‌طور کلی شباهت‌های بسیاری باهم دارند. هر دو برنج از نظر پخت عالی و مطلوبی که دارند در یک سطح هستند و مناسب برای استفاده‌های روزمره و حتی مهمانی نیز هستند. دیگر شباهت این دو برنج در تراریخته بودن بذر آن‌ها است. به همین دلیل هر دو نوع برنج در برابر انواع آفات مقاوم هستند. این مقاوم بودن استفاده از مواد سمی را برای دفع آفت از بین می‌برد. در نتیجه برنج فجر و برنج شیرودی از محصولات ارگانیک و سالم محسوب می‌شوند.

در این مقایسه برنج فجر و شیرودی، برنج فجر به نسبت برنج شیرودی به دلیل اینکه عطر و طعم بهتر و بالاتری دارد،‌ مورد استقبال بیشتری است. با توجه به اینکه هر دو برنج کیفیت پخت خوب و مطلوبی دارند. اما برنج فجر نسبت با برنج شیرودی قدرت پخت بیشتر و بالاتری دارد. از مهم‌ترین تفاوت‌های برنج فجر و شیرودی در ماندگاری بعد از پخت این دو برنج است. برنج فجر پس از پخت تا یک روز حدودا همچنان نرم و خوش طعم باقی می‌ماند. اما برنج شیرودی ممکن است پس از ساعاتی کمی خشک‌تر شود و مزه مطلوب و اصلی خود را از دست بدهد.

37 - مقایسه برنج فجر و شیرودی

از این مقایسه برنج فجر و شیرودی می‌توان نتیجه گرفت که برنج فجر برتری بیشتری نسبت به برنج شیرودی دارد.

سخن نهایی

در بازار برنج به دلیل شباهت بین انواع برنج فجر و شیرودی و برنج‌های خارجی برنج نامرغوب و بی کیفیت نیز بسیار دیده می‌شود. به همین دلیل برای اطمینان از اصل بودن برنجی که می‌خرید بهتر است از مراجع معتبر خرید کنید. با مقایسه برنج فجر و شیرودی می‌توانید در هنگام خرید برنج از سایت و فروشگاه مشهد برنج بهترین و باکیفیت‌ترین نوع برنج را انتخاب کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “مقایسه برنج فجر و شیرودی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت