.jpg - فوت‌وفن خیس کردن برنج

فوت‌وفن خیس کردن برنج

مشهد برنجمشهد برنج
4,022 بازدید
فوت‌وفن خیس کردن برنج

یکی از پرمصرف‌ترین غلات در کشور، برنج است. عطروطعم و کیفیت انواع برنج ایرانی با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر کیفیت و مرغوبیت برنج یکی دیگر از عواملی که در پخت صحیح برنج مؤثر است، فوت‌وفن خیس کردن برنج است. درواقع یکی از مراحل بسیار مهم  پیش از آبکش کردن برنج، خیس کردن برنج است که در ادامه مقاله فوت‌وفن خیس کردن برنج را بررسی می‌کنیم.

علت خیس کردن برنج چیست؟

خیس کردن برنج سبب می‌شود که میزان بیشتری از برنج در اختیار شما قرار بگیرد و حجم آن  افزایش پیدا کند. از دیگر دلایل اصلی خیساندن برنج، این است که دانه‌های برنج نرم می‌شود و فرایند پخت و دم کشیدن برنج و یا پلو را آسان می‌کند. علاوه بر این یکی دیگر از اهداف خیساندن برنج قبل از پخت و طبخ آن، این است که دانه‌های برنج قد می‌کشند. درواقع خیساندن برنج فرایند پخت را بهتر می‌کند و این ترفند از ترفندهای بسیار مهم برای پخت برنج به سبک رستورانی به شمار می‌آید.

ترفندهای خیساندن برنج قبل از پخت آن

در ادامه چند نمونه از ترفندها و فوت‌وفن خیس کردن برنج را برایتان شرح می‌دهیم:

1- اولین مورد از موارد فوت‌وفن خیس کردن برنج این است که ابتدا برنج را به‌دقت پاک می‌کنید. سپس برنج را با آب ولرم چندین بار بشویید و توجه داشته باشید که موقع شستن زیاد چنگ نزنید تا دانه‌های برنجتان خرد نشوند. سپس آب برنج را چندین بار عوض کنید، این کار را تا آن جایی ادامه دهید که آب برنج کاملاً زلال شود.

برای مطالعه مقاله «برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی» کلیک کنید.

سپس مقداری آب گرم را که البته طوری باشد که دست را نسوزاند ولی گرمی آن کاملاً محسوس باشد، به‌اندازه دو بند انگشت بالاتر از سطح برنج، روی برنج می‌ریزید. سپس به نسبت هر کیلو برنج نیم کیلو سنگ نمک را بشویید و در پارچه سفیدی قرار دهید و آن را روی برنج می‌گذارید.

27 1 - فوت‌وفن خیس کردن برنج

2- دومین مورد از موارد فوت‌وفن خیس کردن برنج این است که هنگامی که برنج ایرانی موقع خیس خوردن است، عطرش در آب پخش می شود و از آب هم به اطراف پخش می‌گردد. درنتیجه اگر می‌خواهید عطر برنجتان حفظ شود، بهتر است زمانی که برنج را خیس کردید، روی ظرف را حتماً با یک در بپوشانید تا عطر برنج داخل آب محفوظ بماند.

3- سومین مورد از موارد فوت‌وفن خیس کردن برنج این است که بهتر است برنج خیس‌خورده را داخل یخچال نگهداری کنید. به‌این‌علت که آب وقتی در دمای محیط می‌ماند بو می‌گیرد. در نتیجه ممکن است برنج را خراب کند پس برنج خیس‌خورده را در یخچال بگذارید. هر موقع خواستید برنجتان را استفاده کنید و آن را طبخ کنید، برای این که با دمای محیط یکی شود، از نیم ساعت قبل برنج را در دمای محیط قرار دهید.

4- یکی دیگر از موارد فوت‌وفن خیس کردن برنج این است که توجه داشته باشید برای خیس کردن برنج، آن را با آب ولرم یعنی آبی که نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد، بشویید و برنج را زیاد زیر رو نکنید تا برنج خرد نشود و از یک ساعت تا 24 ساعت در آب و کمی نمک بخیسانید. همچنین برای هر پیمانه برنج دوبرابر آب باید در نظر بگیرید.

نکاتی درباره خیساندن انواع برنج

توصیه می‌کنیم که هم برنج‌ پاکستانی و برنج هندی و هم برنج‌های ایرانی را قبل از پخت بخیسانید. در ادامه نکاتی را در این باره ذکر می‌کنیم:

  • توجه داشته باشید که باید زمان خیساندن برنج دودی را کاهش دهید. به‌این‌علت که خیساندن طولانی‌مدت برنج دودی باعث کمتر شدن طعم و عطر دودی برنج می‌شود.
  • در خیساندن برنج قهوه‌ای باید بیشتر توجه داشته باشید. خیس کردن این نوع برنج سم آرسنیک را از بین می‌برد اما باعث کمتر شدن سبوس آن می‌گردد.
  • به این خاطر که برنج‌های تازه، کامل خشک نشدند، بهتر است قبل از مصرف خیسانده شوند تا مدت‌زمان حرارت دیدن آنها کاهش پیدا کند.

دلایل شکسته شدن برنج

  • یکی از دلایلی که موجب شکسته شدن برنج می‌شود این است که برنج را با آب سرد می‌شویید. توجه داشته باشید که برای خیساندن برنج پیش از آبکش کردن آن، از آب ولرم مایل به داغ استفاده کنید و هرگز برنج را با آب سرد خیس نکنید.
  • برای خیساندن برنج در آب ولرم متمایل به گرم، از میزان کافی نمک استفاده کنید. نمک مانع از شکستن و خرد شدن دانه‌های برنج می‌گردد و علاوه بر این، موجب کاهش شفته شدن برنج پس از طبخ خواهد شد.
  • یکی از مهم‌ترین ترفندهای جلوگیری از شفته شدن برنج، مربوط به مرحله دم کشیدن و استفاده از یک‌پارچه مناسب به‌عنوان دم‌کنی است. قراردادن درب قابلمه بدون استفاده از پارچه حوله‌ای و نخی و یا استفاده از دم‌کنی‌های نایلونی، ریسک خمیری شدن و شفته شدن برنج را پس از دم کشیدن افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید برای مرحله دم کردن برنج از پارچه‌ای مناسب به‌عنوان دم‌کنی استفاده کنید تا قطرات بخار آب متصاعد شده از سطح برنج را به خود جذب کند و مانع از خمیری شدن برنج شود.
  • علاوه بر موارد گفته شده، برای جلوگیری از شکسته شدن برنج، از چنگ زدن بیش از حد برنج اجتناب کنید.

27 2 - فوت‌وفن خیس کردن برنج

خرید برنج

اگر قصد دارید که به‌صورت اینترنتی، برنج خرید کنید و نمی‌دانید که چه سایت‌هایی معتبر هستند، می‌توانید برای خرید انواع برنج، فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خریدتان انتخاب کنید. این فروشگاه محصولات بسیار با کیفیتی در اختیار مشتریان خود می‌گذارد و تمامی محصولات را نیز با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند تا مشتریان خرید بسیار خوبی را تجربه کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی چندین مورد از ترفندها و فوت‌وفن خیس کردن برنج پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، یکی از مراحل بسیار مهم  پیش از آبکش کردن برنج، خیس کردن برنج است که باعث می‌گردد تا حجم آن  افزایش پیدا کند و دانه‌های برنج قد می‌کشند. همچنین خیساندن برنج فرایند پخت را بهتر می‌کند و این ترفند از ترفندهای بسیار مهم برای پخت برنج به سبک رستورانی به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، نکاتی را درباره علت شکسته شدن برنج گفتیم. اگر می‌خواهید برنجتان پخت باکیفیت را داشته باشد و به خوبی طبخ شود، نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت